מילצ'ן: "התקשרתי ללשכת רה"מ והכניסו לו פתק 'דחוף, לטובת המדינה'"

עדותו של איש העסקים בתיק 1000 נמשכת זה היום השמיני, וחקירתו הנגדית ע"י פרקליטו של נתניהו מועברת בשידור ישיר לביהמ"ש בירושלים. מילצ'ן נשאל אם נתניהו אי פעם ביקש ממנו לרכוש עבורו תמונה, והשיב: "אף פעם"

משפט נתניהו, תיק 1000, ארנון מילצ'ן מגיע להעיד בתיק 1000 באולם בברייטון
ארנון מילצ'ן מגיע להעיד באולם בברייטון | צילום: רויטרס

עדותו המסתעפת של איש העסקים ארנון מילצ'ן בתיק 1000 נמשכת גם היום (שלישי) בברייטון שבאנגליה, ומועברת בשידור ישיר לבית המשפט בירושלים. מילצ'ן, שמעיד זה היום השמיני, ממשיך להיחקר במסגרת חקירה נגדית על ידי עו"ד עמית חדד, פרקליטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ששאל אותו היום על האופן בו נהג לפנות לנתניהו. "כמו חברים אחרים, היית מתקשר, הוא היה חוזר אם יכול לענות. וזה שמכניסים לו פתק זה לא סתם, אלא רק אם יש עניין מדיני או ביטחוני", אמר חדד, ומילצ'ן השיב: "דחוף, עניין שחשוב שיידע בזמן אמת". חדד שאל: "לטובת המדינה בזמן אמת?", ומילצ'ן אישר.

"אמרת לתביעה אתמול שקשה לך לדבר מול ביבי או שרה, תאשר לי שתמיד אמרת אמת למרות שקשה לך ונצמדת לאמת", פנה עו"ד חדד למילצ'ן בתחילת עדותו היום, ומילצ'ן השיב: "בהחלט". לאחר מכן שאל אותו עו"ד חדד: "היועמ"ש מעולם לא אישר לחקור אותך בחשד למתן שוחד. יש לך מושג בעניין הזה?", ומילצ'ן השיב: "סיפרו לי מאוחר יותר".

עו"ד חדד המשיך: "תאשר שמבחינתך מדובר היה בהאשמת שווא ומעולם לא תפסת עצמך כמישהו שנתן שוחד לרה"מ או לאחר", ומילצ'ן אישר. עו"ד חדד גם שאל את מילצ'ן אם נתניהו אי פעם ביקש ממנו לרכוש עבורו תמונה, ומילצ'ן ענה בתשובה: "אף פעם".

רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט
רה''מ נתניהו בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

בפתח הדיון אתמול, אמרה התובעת ליאת בן ארי לשופטים: "מילצ'ן אמר לנו שהוא מרגיש ממש לא בנוח כאשר אשת ראש הממשלה יושבת בברייטון וראש הממשלה יושב בבית המשפט המחוזי בירושלים. הוא מרגיש מאוד לא בנוח והוא מבקש שאגיד את זה". בסופו של דבר, ראש הממשלה נתניהו לא נכח אתמול בדיון בבית המשפט בעקבות מבצע "בית וגן" בג'נין.

בנוסף, הצהירה אתמול בן ארי כי בכוונת התביעה להיערך לחקירה חוזרת משמעותית של מילצ'ן - זאת לאחר שאיש העסקים התמסר במידה מסוימת להגנה במסגרת עדותו, כשברקע הדברים כבר קיימת האפשרות כי התביעה תבקש להכריז עליו "עד עוין". יחד עם זאת, מילצ'ן אמר אתמול כי הסיגרים והשמפניות היו "כל עולמם" של בני הזוג נתניהו.

משפט, תיק 1000, שרה נתניהו מגיעה לאולם בו מילצ'ן מעיד בברייטון
שרה נתניהו מגיעה לאולם בו מילצ'ן מעיד בברייטון | צילום: רויטרס

ביום עדותו השישי של מילצ'ן, שאל אותו עו"ד חדד אם רה"מ מעולם לא בא אליו בטענות או כעס כשלא הביא לו סיגר, ומילצ'ן השיב בחיוב. כשנשאל אם הגברת נתניהו שאלה אותו אי פעם מדוע לא הביא לה "ורודים" (הכינוי שנתנו לשמפניות) - מילצ'ן השיב כי: "אין חיה כזאת". לאחר מכן, עו"ד חדד שאל את איש העסקים אם הכינויים לסיגרים ולשמפניות היו "חלק מהשובבות שלכם בחברות". מילצ'ן אישר את הדברים: "זה לא היה כדי להסתיר, כי לא היה מה".

מילצ'ן נשאל על ידי עו"ד חדד אם לאדם כמוהו זה לא משנה כמה עלו המתנות והאם הוא מעולם לא עצר לחשוב כמה נתניהו מעשן וכמה רעייתו שותה, ועל שתי השאלה השיב בחיוב. בתחילת עדותו היום נשאל מילצ'ן האם זה נכון שמעולם הוא לא הסתיר את העובדה שנתן לנתניהו מתנות, ומילצ'ן השיב בחיוב ואמר: "אם הייתי חושב שצריך להסתיר לא הייתי עושה את זה".

משפט נתניהו, תיק 1000, ארנון מילצ'ן מגיע להעיד בתיק 1000 באולם בברייטון
ארנון מילצ'ן מגיע להעיד באולם בברייטון | צילום: רויטרס

ביום חמישי העיד מילצ'ן כי ניסה להיעזר ברה"מ נתניהו בקבלת ויזה לארצות הברית, אך סיפר שקיבל את הוויזה ללא קשר אליו. עו"ד חדד הפנה שאלות אל מילצ'ן בקשר ליאיר לפיד, וטען כי גם הוא קיבל מהמיליארד מתנות בתקופה שלפני שנכנס לפוליטיקה והאם זה נכון לומר שמבחינתו אין קשר בין פוליטיקה לנתינת מתנות, על כך השיב מילצ'ן בחיוב.

במהלך היום הרביעי לעדותו, ניסה עו"ד חדד להראות כי כמויות הסיגרים והשמפניות שמתוארות בכתב האישום היו פחותות בהרבה מכפי שתיארה הפרקליטות, והראה מכתב אותו כתב נתניהו למילצ'ן, על מנת להוכיח את החברות ביניהם.

רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט
רה''מ נתניהו בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

ביום העדות השלישי סיפר מילצ'ן כי "נתניהו ואשתו ביקשו ממני להיות מעורב במגעים על הגבלות ישראל היום". כשנשאל מה רצה נתניהו בנושא "ידיעות אחרונות", השיב מילצ'ן: "נתניהו רצה רק שמוזס ייעלם לו מהחיים". על חלקו של נתניהו בנושא העיד מילצ'ן: "נתניהו היה זה שחטף כל יום מאימפריית הרשע. בעיקר אני מניח שכאב לו לראות את אשתו סובלת, אפילו את ההתקפות הסמויות על בני המשפחה".

ביום העדות השני של מילצ'ן הוא נשאל למה שימשה המסה העיקרית של הסיגרים שקנה בבית ינאי, וענה: "למר נתניהו". בתחילת עדותו אתמול שאלה השופטת את מילצ'ן כמה כסף עלה התכשיט שהעניק במתנה לשרה נתניהו, והוא השיב: "פחות מעשרת אלפים שקלים. אני מנחש על אף שאמרו לי לא לנחש". כשנשאל מה ידוע לך שקרה עם התכשיט הוא ענה: " שרה נתניהו לא אהבה אותו".

התובעת בן ארי שאלה את מילצ'ן איך השפיעו השמפניות על הקשר שלו עם בני הזוג נתניהו ועל תפיסת החברות ביניהם, ומילצ'ן השיב: "עד תחילת החקירה לא עבר בראשי שהשפיע. כשהחלה החקירה התחלתי להבין שזה היה מוגזם".

רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט
רה''מ נתניהו הבוקר בבית המשפט | צילום: אורן בן חקון

כבר ביום הראשון לעדותו אישר מילצ'ן את ליבת העדות שלו במשטרה, לפיה העביר סיגרים ושמפניות לבני הזוג נתניהו בהתאם לבקשותיהם, שהלכו וגברו עם הזמן. הוא דיבר על כך שהעביר מתנות לבני הזוג נתניהו באופן שהתחיל כספורדי והלך ונהיה שיטתי. עם זאת, העדות שלו לא הייתה קוהרנטית, וניכר שהוא ניסה לרצות את שני הצדדים.

מילצ'ן נשאל על ידי התובעת בן ארי אילו מתנות הוא הביא לבני הזוג נתניהו, והשיב: "איני זוכר". לאחר מכן אישר שנתן להם סיגרים ושמפניות, ושככל הנראה נתן גם תכשיטים. מילצ'ן הוסיף כי לכל פריט היה קוד: "חולצות - גמדים, סיגרים - עלים, שמפניות - ורודים. אלה היו קודים ביני לבין שרה וביבי. היה פונה אלי ומבקש 'עלים'. הוא אמר שמותר לו לקבל מתנות מחוץ לבית".

עוד העיד מילצ'ן: "ביבי ושרה נוסעים לקיסריה; ביבי אמר לי אני עוצר אצלך. שמפניות היו באופן אוטומטי. השמפניה שהיתה לנו בבית הייתה ברוב המקרים עבור הזוג. לא היתה לי הרגשה של עבירה, והכמויות גדלו". מילצ'ן הוסיף כי ברוב המקרים הפניות משרה נתניהו היו "כדרך אגב", אך לאחר מכן "הפכו לשגרה".

רה''מ בנימין נתניהו לצד המיליארדר ארנון מילצ'ן
רה''מ נתניהו לצד ארנון מילצ'ן | צילום: פלאש 90

מילצ'ן נשאל באילו מקומות הוא נתן לזוג נתניהו סיגרים ושמפניות, והשיב כי זה קרה "בכל מקום שפגשתי אותם. בבלפור, בקיסריה, בבית ינאי". כשנשאל האם הוא התנצל בפניהם כשלא הביא דבר, הוא ענה: "לא, אלא אם הבטחתי משהו". כשנשאל מה הנחה את הדס קליין בעניין המתנות הוא השיב: "ההנחיה שלי היתה מה שראש הממשלה ורעייתו מבקשים לתת להם".

"פעם אחת השתעשענו אני והדס ושמנו סוג אחר של שמפניות", סיפר מילצ'ן, וכשנשאל מה קרה באותו מקרה הוא השיב: "הגברת מיד שמה לב והעירה לנו. חייכנו ותיקנו. פעם אחת לא הבאנו סיגרים בקוטר הנכון והעירו לנו אז קנינו בקוטר הנכון".

"ביבי אמר שהוא בדק את העניין עם היועץ המשפטי לממשלה והוא קיבל אישור שמותר לקבל מתנות מחברים", העיד מילצ'ן, "אז אמרתי לנתניהו שאין בעיות ואפשר לקנות, קנינו בהנחה שיש אישור. פחדתי שהוא יסתבך, אמרתי לשרה, אמרתי לביבי ולכן ביקשתי אישור"

מסמכי החקירה של מילצ'ן בבית המשפט המחוזי בירושלים
מסמכי החקירה של מילצ'ן בבית המשפט המחוזי בירושלים | צילום: ראובן קסטרו

תיק 1000, המכונה גם "פרשת המתנות", עוסק באישומים לפיהם ראש הממשלה נתניהו קיבל טובות הנאה ומתנות מאנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן, המוערכים בסך כולל של כמיליון שקלים. בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט כי בחר להעמיד לדין את נתניהו באשמת מרמה והפרת אמונים בתיק זה.