מנדלבליט על פיטורי היועמ"שית: "אין ספק שזה הולך לשם"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר התראיין במהדורה המרכזית והתייחס לביטול עילת הסבירות: "זה חוק מסוכן מאוד. ברגע שמבטלים את עילת הסבירות יש יכולת לקבל כל החלטה בנוגע למינויים". בנוגע לחוק לפיצול תפקיד היועמ"ש: "הכוונה היא למנות תובע כללי פוליטי, שיעסוק בכל התיקים כולל התיק של נתניהו"

זמן צפייה: 05:59

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, ד"ר אביחי מנדלבליט, התראיין הערב (חמישי) למהדורה המרכזית והתייחס לחוקי המהפכה המשפטית. כשנשאל האם הוא מאמין שהחוק לביטול עילת הסבירות הועבר במטרה לפטר את היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, הוא השיב: "זו הסיבה שאני פה. אני חושב שזה מחובר באופן ישיר ומוכיח כמה מסוכן ועד כמה - בניגוד למה שכמה אנשים אומרים - זה עניין גדול מאוד".

"לא חלפו 24 שעות וכבר ראינו את המימוש של החוק לביטול עילת הסבירות", הוסיף מנדלבליט, "זה קשור, וברגע שמבטלים את עילת הסבירות אחת הדוגמאות הבולטות זה למעשה היכולת לקבל כל החלטה בנוגע למינויים".

בנוגע לחוק לפיצול תפקיד היועץ המשפטי לממשלה, שהוגש על ידי שליש מחברי סיעת הליכוד והוסר משולחן הכנסת לעת עתה, אמר מנדלבליט: "ברור לאן הפיצול הזה הולך. זה ברור שהכוונה היא, כמו שאמר יריב לוין עוד בתחילת ינואר, להביא לכך שהתובע הכללי ימונה על ידי הממשלה. בעקבות החוק הוא לא יהיה עצמאי וזה יהיה מינוי פוליטי".

Israel's Prime Minister Netanyahu Listens To Cabinet Secretary In Jerusalem
אביחי מנדלבליט ובנימין נתניהו בתקופת כהונת מנדלבליט כמזכיר הממשלה | צילום: רויטרס

"אני שומע את הקולות שכרגע אומרים "משכנו את החוק". אבל ברור שלא תהיה הסכמה. אני זוכר מה שנאמר בינואר - הכוונה היא למנות תובע כללי פוליטי, שיעסוק בכל התיקים כולל התיק של נתניהו. השאלה היא האם בג"צ יוכל לפסול את המינוי כשהחוק יהיה בתוקף ולא ניתן יהיה לפסול בגין סבירות. אבל לשם זה נועד החוק. אפשר לטמון את הראש בחול ואפשר להיתמם - אבל לשם זה הולך. זה רק מראה עד כמה החוק הזה (ביטול עילת הסבירות) הוא מסוכן בצורה הקיצונית שבו הוא עבד. אני מקווה שמערכת המשפט תעמוד ותשמור על הדמוקרטיה".

בנוגע לפיטורם של שומרי סף, הזהיר היועמ"ש לשעבר: "הגוף הזה של שומרי הסף ושלטון החוק הוא שלד מאוד דק. זה בסך הכל שופטי בית משפט עליון ויועצת משפטית לממשלה. אולי גם מפכ"ל וראש אגף חקירות וזהו, אין יותר. כשמחליפים את האנשים האלו במינויים פוליטיים - אין יותר שלטון חוק. צריך להבין שזו הסכנה הגדולה ביותר בחוק לביטול עילת הסבירות".

Whatsapp Image 2023 07 09 At 1
היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה | צילום: רויטרס

כשנשאל האם לדעתו היועמ"שית בהרב-מיארה צדקה בחוות הדעת שהגישה לבג"צ בנוגע לחוק לביטול עילת הסבירות, ענה מנדלבליט: "לא דנתי איתה בעניין הזה. אני חושב שהעמדה שהיא הציגה זו עמדה נכונה על פני הדברים. יש פה עניין פרסונלי ויש פה חוק יסוד שנוצר לצורך פרסונלי ואי אפשר לעשות את זה, זו לא פלסטלינה אלא המסגרת החוקית העליונה של ישראל. הייתה פה הפרה בוטה של הסדר ניגוד עניינים, כשהחוק הזה נתפר למידותיו של איש אחד".

בנוגע להוצאת ראש הממשלה נתניהו לנבצרות, נשמע מנדלבליט מהוסס יותר: "לא יודע, זה סיפור אחר. נתניהו צריך קודם כל לציית להסכם ניגוד העניינים. נקודת המוצא שאני מקווה שעוד קיימת היא שיש שלטון חוק. אני מקווה שבית המשפט העליון יחייב אותו לעמוד בהסכם שעליו הוא חתם".