פרשת המניות: בפרקליטות סבורים שיש לפתוח בחקירה פלילית

בימים הקרובים צפוי להתקבל האישור שיאפשר ליועמ"ש לפתוח בבדיקה, ולהורות למשטרה לגבות עדויות ומסמכים באופן יזום. בהתאם לממצאים, יחליט מנדלבליט אם לפתוח בחקירה

זמן צפייה: 01:38

בימים הקרובים צפויה להתקיים ישיבה בכל הנוגע לפרשת המניות, וכן בנוגע לדיווחים הכוזבים לכאורה של נתניהו למבקר המדינה. כאשר יתקבל האישור לכך, צפוי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בבדיקה לפני חקירה - כלומר לערב את המשטרה שתגבה עדויות ומסמכים בפרשה. בהמשך, היועמ"ש צפוי לקבוע בהתאם לממצאים אם לפתוח בחקירה פלילית. בפרקליטות סוברים שיש לפתוח בחקירה פלילית, אך יש לבדוק אם אותן עבירות לכאורה כבר התיישנו.

מוקדם יותר היום פורסם ב-ynet כי אדם שהגיע באופן עצמאי ליחידת להב 433 מסר לחוקרים הקלטות ופרטים אודות קשרי נתניהו ומיליקובסקי. חוקרי המשטרה גבו את העדות, אך טרם הוחלט על פתיחת חקירה. גורמים שנחשפו לחומרים מסרו לחדשות 13 כי נראה שלא מדובר בהקלטה שמוסיפה מידע לפרטי הפרשה וכי יש לקחת אותה בערבון מוגבל.

מבקר המדינה: נתניהו לא קיבל אישור להחזיק במניות הפלדה

מניות הפלדה: עקב חשיפת חדשות 13 - המבקר העביר חומרים ליועמ"ש

מקורבי רה״מ: נתניהו קיבל אישור להחזיק במניות הפלדה

רה"מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי
רה"מ נתניהו ובן דוד נתן מיליקובסקי | צילום: רויטרס

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "איננו מגיבים למהלכים לא פומביים של רשויות האכיפה, לרבות פעולות מודיעיניות או קבלת מידע מגורמים כאלה ואחרים. למען הסר ספק, טרם התקבלו החלטות כלשהן בפניות הקשורות לעניין המניות, וממילא לא נפתחה בדיקה או חקירה".

מהמשטרה נמסר כי "המשטרה אינה נוהגת להכחיש או לאשר עצם קיומן של חקירות, במקרה רגיש זה ובשל משמעויותיו הציבוריות בחרנו להודיע לציבור כי משטרת ישראל לא פתחה בבדיקה או חקירת הנושא. הגעת פלוני למסור עדות אינה מעידה בהכרח על פתיחה בבדיקה או חקירה".

רה"מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה
רה"מ בנימין נתניהו ומזכיר הממשלה מנדלבליט בישיבת הממשלה | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר פורסם בחדשות 13 כי מבקר המדינה יוסף שפירא כתב ליועץ המשפטי לממשלה כי בניגוד לגרסתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועדת ההיתרים לא אישרה לו להחזיק במניות של החברה של בן דודו נתן מיליקובסקי. על פי המכתב ששלח המבקר, נתניהו לא קיבל אישור מהוועדה להחזיק מניות לבדו, לא בשנת 2009 ולא אחריה. גורמים שמעורים בפרשה אישרו את הכתוב ואמרו לחדשות 13 שגרסת נתניהו איננה נכונה ואכן לא ניתן אישור.

מנתניהו נמסר בתגובה כי "ראש הממשלה דיווח באופן מפורש הן על החזקת הזכויות בחברה והן על דרך החזקתן עוד לפני שנכנס לתפקידו, וקיבל אישור מוועדת ההיתרים שבמשרד מבקר המדינה להמשיך ולהחזיק בזכויותיו בחברה בדרך שבה הוחזקו. זאת מאחר שהוא היה משקיע פסיבי עם אחוז זכויות מזערי וללא שום זכות ניהול בחברה. ראש הממשלה דיווח על המכירה הן למבקר המדינה והן לרשויות המס".

במסגרת בדיקת הפרקליטות בפרשת מניות הפלדה, שנחשפה לראשונה בחדשות 13, משרד מבקר המדינה העביר לפני כשלושה שבועות ליועץ המשפטי לממשלה תכתובת בנוגע למכירת המניות שבהן החזיק נתניהו בחברת גרפטק.

מפוצלת מנדלבליט ויוסף שפירא
מפוצלת מנדלבליט ויוסף שפירא | צילום: רויטרס, מרק ניימן

מדובר במסמך התכתבות משנת 2011 בין פרקליטו של נתניהו דוד שמרון, למבקר המדינה הקודם מיכה לינדנשטראוס, שעוסק במכירת המניות שבהן החזיק ראש הממשלה בחברת גרפטק. במהלך ההתכתבות כותב שמרון כי לנתניהו ולבן דודו נתן מיליקובסקי אין קשר לחברת גרפטק, שלה עסקים עם טיסנקרופ.

עם זאת, באותה השנה מיליקובסקי למעשה כיהן בדירקטוריון גרפטק, ואף היה בעל מניות רבות של החברה. בעקבות פרסום חדשות 13 החליטו במשרד מבקר המדינה להעביר את ההתכתבות ליועץ המשפטי לממשלה, כדי שיעביר אותה הלאה במסגרת הבדיקה שהם מנהלים בפרשה. מהמסמך עולה שכבר ב-2011 הוטעה, בטעות או בכוונה, מבקר המדינה. ולכן, בפרקליטות מיסוי וכלכלה שמבצעת את הבדיקה בנושא, חושבים כעת שיש לפתוח בחקירה פלילית נגד נתניהו.

כאמור, כשבוע קודם לכן פורסם בחדשות 13 כי הפרקליטות צפויה לבקש חומרים נוספים ממשרד מבקר המדינה, הכוללים התכתבויות בין נתניהו ללינדנשטראוס, ולטענת גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק "יכולים להוות עבירות פליליות". החומרים כוללים מידע על ניגוד עניינים וקשרים עסקיים לכאורה בין נתניהו לבין בן דודו נתן מיליקובסקי. נוסף על כך, כבר בשלב הזה עשויה הפרקליטות לבקש חומרים שקשורים לכל תיק האחזקות של נתניהו בשנים האחרונות.

במקביל, פורסם כי החשד המרכזי בפרשה שנבדק בפרקליטות הוא העברת מידע מטעה במשך השנים למבקר המדינה ולוועדות ההיתרים. במהלך שנותיו של נתניהו כראש ממשלה הוא פנה פעמים רבות לוועדת ההיתרים כדי שתאפשר לו שליטה כלשהי בכספים ובמניות שהחזיק בארץ ובחו"ל. לרוב, הוועדה אישרה את הבקשות החריגות, אך פעמים רבות הוועדה וגם מבקר המדינה חשו שנתניהו לא מקיים את הכללים כנדרש, מעביר מידע חלקי ולעיתים אף לא מעביר מידע בכלל.

החשד שנבדק בפרקליטות הוא שבמהלך כל הבקשות הללו, נתניהו לא תיאר באופן אמיתי את קשריו עם בן דודו ושלא תיאר נאמנה את האינטרסים של מילקובסקי עצמו, וכך למעשה הטעה את ועדות ההיתרים ומבקר המדינה כדי שלא יחשדו בניגוד עניינים סביב קשריו עם מילקובסקי.