בג"ץ דן על סגירת שדה תימן: קריאות "בושה, בושה" נשמעו באולם

בית המשפט דן בעתירה המבקשת לסגור את מחנה שדה תימן בשל תנאי האסירים בו. במהלך הדיון נשמעו קריאות מהקהל, ואם שכולה צעקה: "האם מישהו בדק מה עם החטופים שלנו?". השופט פוגלמן: "אין מקום להפגנות בתוך בית המשפט"

זמן צפייה: 03:49

בג"ץ דן הבוקר (רביעי) בעתירה המבקשת לסגור את מחנה שדה תימן בעקבות תנאי המחייה של האסירים בו. במהלך הדיון נקראו מהקהל קריאות "בושה, בושה", ואם למשפחה שכולה קמה וצעקה: "שלחו מישהו שיבדוק מה עם החטופים שלנו? מדינת חלם".

בעקבות הקריאות השופטים יצאו להפסקה, כשהשופט עוזי פוגלמן הודיע כי במהלכה כל מי שלא מסוגל להיות בשקט יאלץ לצאת החוצה גם בעזרת משמר בתי המשפט אם יהיה צורך. לקראת הדיון, תוגברה האבטחה בבית המשפט.

מהומה בבג"ץ בזמן הדיון על שדה תימן
מהומה בבג"ץ בזמן הדיון על שדה תימן | צילום: יונתן זינדל, פלאש

לאחר המהומה אמר השופט פוגלמן: "אנחנו מחדשים את הדיון. מה שראינו עכשיו היה ניסיון למנוע דיון שיפוטי בבית משפט. אנחנו מאוד מכבדים את זכות ההפגנה של כל אדם במדינת ישראל אבל זה לא יכול להיעשות באולם בית המשפט בוודאי לא בצורה שמסכלת את ניהול הדיון".

פוגלמן הוסיף: "‏בית משפט בישראל פועל לפי חוק גם בזמן מלחמה וימשיך לעשות את זה. אנחנו ערים לרגישות הדיון ולרגישות הרבה של חלק מהמשתתפים בו. זה לא דיון ראשון בנושאים שמשיקים לסיטואציות שעלו במלחמה. מי שעוקב אחרי הדיונים האלה יודע שבית המשפט נוקט במדיניות הכלה מקסימלית. אבל הגבול של מדיניות הכלה הוא נסיון לפוצץ דיון משפטי. אנחנו מחדשים את הדיון אני מודיע מראש שמי שינסה לשבש את הדיון בין הדרך של צעקות ובין בדרך אחרת יצטרך לצאת החוצה. בכל מקרה מי שאין לו יכולת לשבת בשקט, הדיון הזה משודר אפשר לראות אותו מכל מקום".

לאחר הדיון בבג"ץ התייחס השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר: "בזמן שהחטופים שלנו נמקים בשבי החמאס, בג"ץ דן בעתירות נגד תנאי המחבלים המוחזקים בשדה תימן. בעוד שופטי בג"ץ מרבים להדגיש בפני העותרים המייצגים את המחבלים כי דלתם פתוחה בפניהם, הם טורקים את אותה דלת בפני משפחות השכול והחטופים. כך נראים אטימות וניתוק טוטאלי. בג"ץ באופסייד".

המהומות בשדה תימן
המהומות בשדה תימן | צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90

בתוך כך, לאחר שמעצרם של חמשת החיילים החשודים בהתעללות במחבל נוח'בה הוארך אתמול, הבוקר שלחו החשודים ערעור על ההחלטה. נכתב כי "הסרטון שהודלף מדגים בעצמו את הקושי הראייתי ממנו לא ניתן לקבוע ממצאים עובדתיים".

עוד נכתב כי "ראיה ניצחת לעובדה כי הראיות לא חוזקו בהקשר למעשה הקונקרטי של כל אחד ואחד היא בעובדה כי מיד בפתיחת הדיון החל התובע להפנות לפסיקה בקשר לביצוע בצוותא, ממנו עולה בבירור כי התובע הער לקושי, מנסה לקשור טיעון משפטי כדי להיחלץ מהבעיה".

ח"כ צבי סוכות פורץ לבסיס שדה תימן
ח"כ צבי סוכות פורץ לבסיס שדה תימן

אתמול שניים מחיילי המילואים החשודים בהתעללות במחבל בשדה תימן נמצאו דוברי שקר בבדיקת פוליגרף שנערכה להם. כפי שפורסם בחדשות 13, הסרטון שבידי מצ"ח, בו נראים החשודים כשהם מנסים לכאורה לבצע במחבל מעשה סדום, מהווה ראיה מרכזית נגד החשודים. בסרטון נראים החשודים מקיפים את המחבל ועל-פי החשד, הם היו מודעים לקיומה של המצלמה ותועדו מנסים להסתיר את מעשיהם. כמו כן, אחד החשודים שוחרר.

המשטרה אוספת בימים אלה את סרטוני האבטחה מהבסיסים ומחוצה להם, ובוחנת סרטונים מהרשתות החברתיות, במטרה לעצור ולחקור את מי שפרץ לבסיסים. בנוסף, ישנה שאלה לגבי חברי הכנסת והשרים שהיו שותפים לפריצה, בהם ח"כ צבי סוכות, והנושא יעלה מול היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה, לאחר שהעניין יתבהר.