מנדלבליט נגד רה"מ: "בזמן השימוע לא היו טענות על תפירת תיקים"

היועץ המשפטי לממשלה השיב לטענות נתניהו בעניין החסינות, והצהיר כי בניגוד לבקשתו - לא יהיו עדים בוועדת הכנסת, אם תקום. "הטענות על הפיכה שלטונית הן חסרות ביסוס ומצערות"

זמן צפייה: 03:03

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, התייחס הערב (ראשון) לתיקי ראש הממשלה, ואמר כי חרף דברים שאמר נתניהו בנאום של בקשת החסינות, "במהלך השימוע לא היו טענות על תפירת תיקים. זו טענה מצערת שעולה עכשיו, לאחר ההחלטה. הטענות על תפירת תיקים והפיכה שלטונית הן ללא ביסוס, וחבל שהן נאמרות".

"אנחנו מקצועיים והקפדנו על התהליך. רציתי להגיע לברור האמת. הסכמתי להאריך את ימי השימוע, ניסינו להיות הגונים כמה שיותר. אין בסיס לטענות על חוסר תום לב ואפליה. לא זיהיתי זדון, אולי לנסות לקצר הליכים", אמר.

כמו כן, היועמ"ש שלל את הדברים של עורכי דינו של נתניהו, לפיהם במהלך הדיונים בכנסת על החסינות רה"מ יבקש להציג טענות, ראיות ולזמן עדים. "לא יביאו את העדים לוועדת הכנסת. זה לא יקרה", אמר מנדלבליט. "אבל הדברים יתבררו בדרך הנכונה".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

בג"ץ מחק את העתירה שדרשה לפסול את נתניהו מלהרכיב ממשלה

השקרים וחצאי האמיתות בנאום החסינות של בנימין נתניהו

סקר: כחול לבן מובילה עם 36 מנדטים; 50% מהנשאלים נגד חסינות

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Holds Documents As He Attends A Weekly Cabinet Meeting In The Jordan Valley, In The Israeli Occupied West Bank
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

מנדלבליט התייחס ליחסיו עם שר המשפטים אמיר אוחנה, בעיקר אחרי סערת מינוי פרקליט המדינה. "אין עימות ביני לבין השר אוחנה, היחסים בסדר גמור", אמר היועמ"ש. "הצעתי לו למנות ועדת איתור למינוי ממלא מקום פרקליט המדינה. הוא סירב, וזה בסדר גמור".

עם זאת, מנדלבליט אמר כי "פרקליט מדינה צריך להיות מרוחק מהעניין הפוליטי, ולכן המינימום זה להקשיב לעמדתו של היועץ המשפטי לממשלה. אם לא תהיה הסכמה ביני לבין השר, יהיה קשה לקבל משפטית את המינוי. זו עמדתי, ובית המשפט הוא זה שיחליט".

אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט
אמיר אוחנה ואביחי מנדלבליט | צילום: ארן דולב

מוקדם יותר היום, יועמ"ש הכנסת, איל ינון, מסר ליו"ר הוועדה המסדרת, אבי ניסנקורן, חוות דעת לפיה אין מניעה משפטית להקים את ועדת הכנסת בזמן ממשלת המעבר – במטרה לדון בבקשת החסינות של נתניהו. בתוך כך, פגישת ניסנקורן ויו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הסתיימה ללא הסכמות. אם אדלשטיין ינסה למנוע את הקמת הוועדה, כמה ארגונים צפויים לעתור לבג"ץ.

"כבר קבענו כי גם תקופת פגרת הבחירות וגם תקופה שבה ועדת הכנסת טרם הוקמה, נמנות על תקופת 30 הימים להגשת בקשת החסינות", נכתב בחוות הדעת. "הקביעה החריגה לפיה דיוני החסינות יתקיימו 'בהקדם האפשרי', מעידה על תפיסתו של המחוקק לפיה אין להקל ראש בפגיעה האמורה בעקרון השוויון בפני החוק ובהליך הפלילי הנגרמת כתוצאה מעיכוב אפשרי בדיוני החסינות, בוודאי כשמדובר בעיכוב של מספר חודשים".

כאמור, ביום חמישי שעבר, רה"מ הגיש באופן רשמי את בקשתו לחסינות מהכנסת. כשעה לפני, נתניהו נאם ואמר: "חוק החסינות נועד להגן על נבחרי ציבור מתפירת תיקים, מהגשת כתבי אישום פוליטיים שמטרתם לפגוע ברצון העם. החוק נועד להבטיח שנבחרי העם יוכלו שרת את העם לפי רצון העם". "לצערי זה מה שקורה במקרה שלי. תפירת תיקים, אכיפה בררנית, סחיטה באיומים של עדי מדינה, הדחת עדים, מבול של הדלפות פליליות ומגמתיות ושטיפת מוח ערב ערב, כדי להסית נגדי ולעשות משפט שדה על ידי הטיית דעת הציבור", הוסיף.