בעקבות העתירה: בג"ץ הקפיא את פעילות ועדת הבדיקה למח"ש

בית המשפט הוציא צו ביניים הקובע כי על ממשלת ישראל להגיש בתוך 60 ימים תשובה לשאלה מדוע אין לבטל את עבודת הוועדה. שר המשפטים בתגובה: "החלטה מצערת של בג"ץ - עשה יד אחת עם היועמ"ש"

אמיר אוחנה
השר אמיר אוחנה | צילום: חדשות 13

בג"ץ הוציא היום (שני) צו ביניים המקפיא את פעילות ועדת הבדיקה הממשלתית לבירור התנהלות מח"ש. זאת, לאחר שהוגשה עתירה בעניין על ידי משמר הדמוקרטיה הישראלית.

הצו קובע כי על ממשלת ישראל להגיש תשובה לשאלה "מדוע אין לבטל את הוועדה" בתוך 60 יום.

אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים
אמיר אוחנה שר המשפטים והמחלקה לחקירות שוטרים | צילום: חדשות 13

שר המשפטים אמיר אוחנה התייחס להחלטה: "החלטה מצערת של בג"ץ, שעשה יד אחת עם היועמ"ש, שחוות דעתו ניתנה תוך ניגוד עניינים מוסדי. יש בעיית חוסר אמון קשה במח"ש - בעיה חוצת מגזרים וארוכת שנים. הציבור ראוי למחלקה לחקירות שוטרים שיוכל לתת בה אמון. זו הסיבה שביקשתי להקים ועדת בדיקה שתגיש בפני הממשלה הבאה מסקנות וממצאים איך ניתן לעשות את הדברים טוב יותר".

"היועץ המשפטי לממשלה, שאליו כפופה מח"ש, צריך היה למשוך ידיו מלחוות דעה בעניין – הרי מח"ש כפופה אליו. יכול היה להטיל את מלאכת כתיבת חווה"ד על היועמ"שית של משרד המשפטים, למשל. לא רק שלא עשה זאת, הוא מנע ממנה להציג את חוות דעתה בפני הממשלה. מדוע? מפני שהיא סברה – בהגינותה – כי אין מניעה בנסיבות אלה להקים את וועדת הבדיקה".

יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה
יועמ''ש אביחי מנדלביט ושר המשפטים אמיר אוחנה | צילום: רויטרס, מתוך עמוד הפייסבוק של אמיר אוחנה

כאמור, לפני כעשרה ימים עתר משמר הדמוקרטיה לבג"ץ נגד שר המשפטים, ודרש לבטל את החלטת הממשלה להקים ועדה לחקר התנהלות למח"ש, על אף שהחלה כבר לפעול. זאת בצל התנגדות היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט למהלך.

בעתירת המשמר נכתב כי "קיימת מניעה משפטית להקים את הוועדה, נוכח כללי הריסון והאיפוק החלים על פעולת ממשלת מעבר, הרשאית לקבל רק החלטות חיוניות ודחופות". עוד צויין בעתירה כי החלטת הממשלה לפעול בניגוד לעמדת מנדלבליט מהווה פעולה שאינה כדין.