שכן של הנרצחת מלוד: "אנחנו ערבים - אז זה לא מעניין את המשטרה"

האלימות בחברה הערבית לא עוצרת, ואחד ממקרי הרצח המזעזעים ביותר אירע אמש, כאשר אישה ושתי בנותיה התאומות נורו מטווח אפס. מותן של האם ואחת הבנות נקבע בביה"ח, ואחד השכנים אומר: "אין ביטחון, מה אנחנו במערב הפרוע"?

זמן צפייה: 07:10

האלימות בחברה הערבית לא עוצרת, ואמש נורו מטווח אפס מנאר הווארי בת ה-34 ושתי בנותיה התאומות בנות ה-14. מותן של מנאר ובתה ח'דרה נקבע בבית החולים, והבת השנייה נפצעה באורח בינוני. גבר שמשפחתו גרה בסמוך לזירה סיפר היום (שלישי) לחדשות 13 כי הוא מכיר את הנרצחת, שלדבריו "קיבלה חמישה כדורים ליד הילדים".

השכן סיפר ליד ביתה: "הכדורים היו זרוקים פה על הרצפה. לקחתי את עצמי וברחתי. זה היה רכב מסוג מאזדה שנסע שמאלה. שלושה אנשים ירו. אין ביטחון במדינה, בגלל שאנחנו ערבים אז זה לא מעניין את המשטרה. מה אנחנו במערב הפרוע? אני שמעתי את היריות וירדתי למטה, עוד לפני מד"א, לפני משטרה"

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209061552' autoplay='0' credit='' desc='שכן של הנרצחת בלוד: "אנחנו ערבים, אז זה לא מעניין את המשטרה"' poster='' kid='1_b0i0ixx0' duration='']

"מנאר הייתה דתייה אז אף אחד לא נגע בה", הוסיף השכן, "רק אני הרמתי לה את הראש וראיתי שכולה דם. למה אישה שלא עשתה כלום לאף אחד צריכה לסיים ככה? מה עשתה הילדה הקטנה? לא הייתי כאן, רק שמעתי. המשפחה שלי גרה כאן. בטח שאני דואג, התקשרתי לאמא, חשבתי שזה אצלנו, שאח שלי אולי יושב למטה. היא הייתה בחורה טובה, מהעבודה לבית, מהבית לעבודה. היא הייתה בסופר".

מנאר וח'דרה הווארי וזירת הירי בלוד
מנאר וח'דרה הווארי וזירת הירי בלוד | צילום: דוברות המשטרה

מפרטי החקירה עולה כי האם ושתי בנותיה לא היו בסכסוך וגם לא היו מאוימות. ההערכה במודיעין המשטרתי היא כי הן נפגעו כחלק מהרצון לפגוע באבי המשפחה, שאינו מתגורר בישראל בתקופה האחרונה. המתנקש ככל הנראה עקב אחר השלוש כשהגיעו לאזור החניה בבניין - ירה בהן. במשטרה מעריכים שהוא ניסה לרצוח גם את הבת הנוספת.

מפקד המחוז, ניצב אבי ביטון, ציין בתום הערכת מצב כי "מדובר בתיק הכי חמור היום במחוז, שייחקר בעדיפות עליונה", כאשר חקירת הרצח הוטלה בשלב זה על היחידה ללוחמה בפשיעה של מרחב השפלה. בנוסף, הנחה ניצב ביטון על פריסה מוגברת בעיר, תוך העצמת האכיפה הממוקדת נגד מחוללי הפשיעה, בהתאם לאסטרטגיה ההתקפית של מחוז מרכז.

נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם
נדאל אגבאריה, העיתונאי שנורה באום אל-פחם

מנאר ובתה לא היו הקורבנות הראשונות השבוע של האלימות בחברה הערבית, וכזכור שלשום נרצח ברכבו העיתונאי נדאל אגבאריה. צוותי מד"א שהוזעקו לזירה בשכונת קינא בעיר העניקו לו טיפול רפואי ופינו אותו תוך פעולות החייאה לבית החולים העמק בעפולה, שם נקבע מותו.

לפני כשבוע וחצי נרצח מרוואן ווחוואח, בן 52, שנורה למוות מרכב חולף בכיכר מנחם בגין שבעיר. הוא פונה לבית החולים אסף הרופא כשמצבו מוגדר אנוש - אך מאמצי הרופאים להצילו עלו בתוהו ומותו נקבע בבית החולים. לפי עדי ראייה, הקורבן חזר מהעבודה ונכנס לכיכר המרכזית בלוד, כשלפתע הגיעו רעולי פנים עם רכב אחריו וירו בו מטווח קצר מספר כדורים שפגעו בו בפלג גופו העליון. מרוואן הוא דודו של אנאס ווחוואח, שנרצחה לפני שנה והוא בן 18, ואחיו של ג'יהאד - שנרצח גם הוא לפני שנתיים.

רימונים שהוסלקו במסגד ברמלה
רימונים שהוסלקו במסגד ברמלה | צילום: דוברות המשטרה

הפשיעה ברמלה-לוד נמצאת במוקד הפעילות המשטרתית במאמציה לפתור את בעיית האלימות בחברה הערבית. במסגרת פעילות זו, נמצאו ברמלה בשבוע שעבר 12 רימוני יד מוכנים לשימוש שהוסלקו בתוך מסגד בשכונת ג'ואריש. הרימונים נחשפו במסגרת פעולות המשטרה במאמץ לפעול נגד שימוש והחזקה לא חוקית של אמל"ח בידי גורמים פליליים. חבלני המשטרה בחנו את הרימונים על מנת לוודא שלא נשקפת סכנה נוספת לציבור, והם הועברו להמשך מיצוי ראיות במעבדות הזיהוי הפלילי של המשטרה.

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב אמר הבוקר: "מעשי הרצח באום אל-פחם של העיתונאי נידאל אגבאריה ובלוד של מנאר חג'אג' ובתה ח'דרה, לצד הירי בטייבה, אותם המשטרה חוקרת בשעות אלו - מוכיחים פעם נוספת, למרבה הצער, כי המאבק בפשיעה בחברה הערבית הוא קשה, מורכב ודורש עוד תקופה ארוכה מאוד של פעילות משטרתית ואכיפתית תקיפה ונחושה. זאת בד בבד עם השקעות גדולות בין היתר בחינוך, ברווחה ובתעסוקה, לצד שינוי תפיסה תרבותי, מאחר וטיפול בנגע האלימות בחברה הערבית אינו מסתכם רק בסיכול ובפיענוח".

"שנים של הזנחה דורשות שנים של תיקון", הוסיף בר-לב, "ואסור לנו לשגות באשליות שהפשיעה בחברה הערבית תמוגר בפרק זמן קצר. אני מחויב למאבק הזה, ומשטרת ישראל מחויבת למאבק הזה, והיא משקיעה את מיטב האמצעים, היכולות והכוחות לשם כך".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשיוויון מגדרי, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת) אמרה בעקבות מקרי הרצח והאלימות: "רק הסתיימה הלווית העיתונאי נידאל אגבאריה שנרצח וכבר אם ובתה בת 14 נורו למוות בלוד. בטייבה חמושים עצרו אמבולנס שפינה פצוע ירי וחטפו אותו. שהמשטרה לא תקשקש על כמה נשק נתפס ואיך צומצמה הפשיעה. השקרים האלה לא עובדים עלינו כשהמציאות המדממת הזו טופחת על פנינו".