השוק האפור מגלגל עשרות מיליונים - על גב ישראלים שקרסו במשבר

בעלי עסקים רבים שנקלעו לחובות עקב המשבר, והבנקים הפנו להם גב, פונים לגורמים עברייניים בשוק האפור ומלווים מהם כספים רבים. "מי שלא מחזיר - נמצא בבעיה רצינית"

זמן צפייה: 04:01

דווקא בתקופת הקורונה, בעוד הכלכלה קורסת ואנשים רבים מאבדים את מפעל חייהם, עסקיהם של המלווים בריבית בשוק האפור משגשג. על אף שהיקף הפעילות של ההלוואות בשוק האפור אינו ידוע, מבדיקה שנערכה על ידי חדשות 13 נמצא כי בחודשים האחרונים הסכום זינק בעשרות מיליוני שקלים.

ד', בעלים של מאפייה במרכז הארץ, נאלץ לסגור את העסק כשפרצה מגפת הקורונה, אך לדבריו הבנק לא סייע לו לסגור את חובותיו אלא רק הקשה עליו. לכן, ד', שהיה נזקק לכסף מזומן, פנה לשוק האפור: "לוויתי סכום של 100,000 שקלים. הם לקחו לי את הרישיון של האוטו וגם החתן שלי חתם ערבות על ההלוואה הזאת". ד' הוסיף כי היה בשעת ייאוש ופנה לגורמים בשוק האפור מחוסר ברירה: "כשאתה צריך כסף - אתה קונה שקל תמורת עשרה שקלים", אמר.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

25 שנים לרצח: עדויות חדשות מהאנשים שהיו לצדו של רבין

צרפת וגרמניה נכנסות לסגר חלקי שני – בתיה"ס יישארו פתוחים

חשד לרצח בבאקה אל-גרבייה: אישה בת 47 נורתה למוות

ספירת כספים
ספירת כספים | צילום: חדשות 13

בישראל ישנם אלפי נותני שירותי מטבע חוץ-בנקאיים המכונים "צ'יינג'ים" שפועלים ברישיון ובפיקוח של רשות ההון, ולצדם ישנו השוק האפור שבו פועלים גורמים עברייניים. ר', מלווה בריבית, הסביר לחדשות 13 כי "מי שלא יכול להחזיר, אז יש לו בעיה רצינית. הוא יצטרך להחזיר את זה בכל דרך. לי לא אכפת איך". שלמה אדיב, יו"ר עמותת "יד לאזרח לשיקום ועזרה לחייבים", טוען כי חלקם של נותנתי שירותי מטבע חוץ בנקאיים אינם עובדים בדרך חוקית ומוסיף כי "אם אין לך איך להחזיר, הם מאיימים עליך והופכים את החיים שלך לגיהינום".

אחרי חודשים ארוכים של משבר קורונה, למדינה אין כל יכולת להעריך כמה ישראלים נקלעו לחובות בשוק האפור, מה היקפם ומה זה יעולל להם ולבני משפחותיהם. "בעוד שלושה-ארבעה חודשים אנו נראה בקשות שמוגשות להוצאה לפועל למימוש נכסים. אנשים שייזרקו מהדירות שלהם ויגיעו למצב קטסטרופלי", אמר אדיב. "בעלי עסקים שעבדו במשך כל חייהם, שילמו מע"מ, ביטוח לאומי ומס הכנסה - רואים שהמדינה בוגדת בהם", אמר ר'.