מאסר על תנאי לחושף השחיתויות

עונש מקל נגזר על רפי רותם, שהוכר ע"י מבקר המדינה כחושף שחיתויות, והורשע מאוחר יותר בהטרדה והעלבת עובדי ציבור

רותם, היום בבית המשפט

חושף השחיתויות שהורשע בעבירות הטרדה לא ישב בכלא: בית משפט השלום בתל אביב קבע היום (שני) כי למרות שרפי רותם, בכיר לשעבר ברשות המסים, הורשע בעבירות רבות של העלבת עובדי ציבור, הפרת הוראת שופט ועבירות הטרדה, עונשו יהיה מאסר על תנאי בלבד, ולא מאסר בפועל. זאת, לדברי השופט, בשל "הסבל שהיה מנת חלקו כתוצאה מהתלונה שהגיש". בצאתו מבית המשפט אמר רותם כי "אמשיך את המלחמה כי היא צודקת ביותר".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בשנת 2003, בעודו קצין מודיעין ברשות המסים, הצביע רותם על שורה של מעשי שחיתות לכאורה ברשות, דבר שהוביל לחקירה ממושכת, שהבשילה לבסוף לשורה של כתבי אישום חמורים. כתבי האישום הסתיימו בהרשעות, אך בעבירות מינוריות בלבד. מאז, לטענת רותם, הוא סובל מסכת ייסורים ותלאות שמעבירה אותו המדינה, במסגרתם הוא אף הורשע בעבירות המדוברות.

רותם הורשע ב-15 עבירות של העלבת עובדי ציבור, 20 עבירות של הטרדה באמצעות מכשיר בזק ושלוש עבירות של הפרת הוראת שופט. בטיעונים לעונש העיד לטובתו עו"ד אליעד שרגא, שהעיד על הנזק שנגרם לחושף שחיתויות, ברמה האישית, הכלכלית, המקצועית והפסיכולוגית. התביעה דרשה עונש של עד 8 חודשי מאסר.

אילוסטרציה | צילום: אילוסטרציה
אילוסטרציה | צילום: אילוסטרציה

השופט הדגיש עוד בהכרעת הדין כי חופש הביטוי הוא ערך מרכזי בדמוקרטיה, אך הוא אינו בלתי מוגבל. "בבואי לגזור את עונשו, לקחתי בחשבון את הסבל שהיה מנת חלקו כתוצאה מהתלונה שהגיש, ואת המעצרים שנעצר בהם בגין חשדות שהתבררו כלא מבוססים", כתב. "שקלתי את ההשפעה האפשרית של ענישה מחמירה על חושפי שחיתות בעתיד. בנוסף, התחשבתי בשירותו החיובי ובשיתוף הפעולה שלו עם משטרת ישראל בעת שירותו ברשות המיסים. מעשיו של הנאשם כולם נבעו מאותה אמונה של סגירה לא מוצדקת של תיק החקירה ברשות המיסים".

"יש אנשים בממסד שהם מושחתים, כולל שופטים, אנשים ברשות המסים ומחלקת החקירות", אמר רותם לאחר ההחלטה. "בכל תעשיית הפשע הזאת מעורבים טייקונים, ארגוני פשיעה, שוטרים מושחתים ופרקליטים מושחתים. נלחמתי בהם 14 שנים, ואני אלחם בהם מלחמת עולם בשביל הציבור".