המדינה: אוטובוס בשבת - לא חיוני

המדינה קראה לבג"ץ לדחות עתירה לחייב הפעלת תחבורה ציבורית בשבת: "הניסיון לטעון שמדובר בצורך חיוני לא צולח". בתגובת הפרקליטות נכתב כי מספר קווים מצומצם ליעדים מרוחקים מופעל בשבת

הקרב על התחבורה הציבורית בשבת נמשך - ומגיע לבג"ץ: המדינה הגישה היום (שלישי) את תגובתה לעתירה, שקוראת להפעלת תחבורה ציבורית בשבת. המדינה טוענת, לקראת הדיון שייערך בבג"ץ בנושא בשבוע הבא, כי "ניסיונם של העותרים לבסס טיעון ולפיו תחבורה ציבורית בשבת מהווה צורך חיוני אינו צולח".

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

בתשובתה, המדינה ציינה כי בקשת העותרים - בהם ח"כ תמר זנדברג ממרצ והמרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת "ישראל חופשית" ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון - צריכה להידחות על ידי בג"ץ. העותרים ביקשו להגדיר תחבורה ציבורית כחיונית דרך סמכויותיו של שר העבודה והרווחה, אך המדינה טוענת כי "השאלה העומדת לדיון במסגרת עתירה זו היא מטבע הדברים אופן הפעלת סמכותה של 'הרשות' בהתאם לפקודה ולתקנות. ולא שאלת סמכותו של שר העבודה בהתאם לחוק שעות עבודה ומנוחה".

73% מהציבור בעד תחבורה בשבת (Lev Tsimbler, 123rf.com)
73% מהציבור בעד תחבורה בשבת (Lev Tsimbler, 123rf.com)

המדינה טענה כי עיקר המחלוקת נסוב סביב הפרשנות המשפטית של אחת מתקנות התעבורה, ולא במחלוקת מהותית. "בתקנה נאמר כי לא יינתן רישיון להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, אלא לקו שירות 'שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית'", נכתב.

"תקנה זו אשר מתייחסת למתן רישיון לפעילות בימי מנוחה של קווים שהם חיוניים מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית, נועדה לאפשר קיום הולם של תחבורה ציבורית, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה", הוסיפה המדינה. "המדינה סבורה שאין לקבל את פרשנותם של העותרים לתקנה זו שאינה עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק ועם מארג החקיקה".

"מוסיפים או מורידים קווים בהתאם לביקוש הכלכלי"

כדי להמחיש את המצב הנוכחי צירפה המדינה רשימת קווים שמשרתים יישובי מיעוטים וצוין כי בניגוד לנטען בעתירה, רשימת הקווים הפועלים בשבת אינה סטטית. "קווים מוספים ונגרעים ממנה בשים לב לפניות המתקבלות בעניין, וכאשר גריעה של קווים נובעת מסיבות של היעדר ביקוש והצדק כלכלי להפעלתם", נכתב בתשובה.

בפרקליטות הדגישו כי משרד התחבורה פועל בהתאם להנחיות המקצועיות לתכנון התחבורה הציבורית. "המשרד עורך סקרים, בהקשרים שונים, לאיתור צרכים אשר משמשים אותו בקביעת מערך קווי התחבורה הציבורית". עם זאת, הודגש כי מתן רישיונות להפעלת קווי שירות בשבת נעשה בהתאם לבקשות פרטניות שמוגשות, לרוב מצד הרשויות המקומיות. "הגורמים המקצועיים במשרד עומדים בקשר קבוע עם הרשויות המקומיות, אשר יודעות לשקף ברמה המיטבית את צורכי הציבור בתחומן".

(דוברות אגד)
(דוברות אגד)

על אף הדברים, בפרקליטות הדגישו כי כל אדם רשאי לפנות למשרד התחבורה ולהגיש בקשה בקשר להפעלת קווי ביום שבת. "כל שנדרש לעשות לשם כך הוא להציג צורך בדמות הפעלה של קו שירות ממקום מסוים אל מקום אחר", נכתב בתגובה. בהמשך לבקשה נבדק במשרד האם הצורך הספציפי שתואר מצדיק – מבחינת היקף הביקוש ודרישות נוספות – הפעלת קו שירות במסגרת הדין".

73% מהציבור בעד תחבורה ציבורית

מנגד, מנתונים שהוצגו בחודש שעבר לוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת עולה כי 73% מהציבור היהודי בישראל תומך בהפעלת תחבורה ציבורית במתכונת כלשהי בשבת. המידע הוצג במהלך דיון של הוועדה בפתרונות לנושא התחבורה הציבורית בשבת.

על-פי נתוני הסקר של עמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) בשיתוף עם מכון סמית, מדובר בתמיכה די עקבית בשנים האחרונות: גם בשנת 2015 נרשמה תמיכה בשיעור דומה, של 72% - זאת לעומת 2010, אז התמיכה הייתה של 58% בלבד. עם זאת, מרבית מהתומכים (62%) דוגלים בהפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חלקית ורק מיעוט מהם (38%) מעוניינים במתכונת מלאה, כמו בשאר ימות השבוע.

מתנועת "ישראל חופשית" נמסר כי "תגובת המדינה ממשיכה את מסורת הלוליינות הלשונית והמשפטית המתמשכת של משרד התחבורה בנושא כ"כ מהותי, הרלוונטי לכל אזרח במדינת ישראל. תחת שיקולים פוליטיים בלתי ענייניים - המופנים נגד רצון רובו המוחלט של הציבור - מתנערת המדינה מאחריותה החוקית לספק שירות תחבורתי בסיסי לאזרחים".

ח"כ תמר זנדברג מסרה: "הפרשנות שניתנה לחלק מהסעיפים בחוק לא פחות מהזויה, ומהווה המשך ישיר לזלזול של השר כץ באלפי ישראליות וישראלים שעבורם תחבורה ציבורית בשבת היא צורך חיוני. לאור התשובה, ברור לנו שאין למדינה כל כוונה לתת מענה לצורך הדחוף בתחבורה ציבורית בשבת".

סגנית ראש עיריית תל אביב, מיטל להבי, אמרה בתגובה לטענות המדינה כי הגישה כבר ארבע בקשות להפעלת קווים בעיר בשבת ולא נענתה.