לפיד בעדותו: "נתניהו אמר לי שחוק מילצ'ן זה חוק טוב"

ראש האופוזיציה הגיע לביהמ"ש המחוזי בירושלים, והחל את עדותו בתיק 1000 אודות פניית רה"מ אליו כשהיה שר אוצר בנוגע לחוק מילצ'ן. לאחר מכן החלה החקירה הנגדית של לפיד - שבה ניסה סנגורו של נתניהו, עו"ד עמית חדד, להוכיח את קשריו של לפיד עם איש העסקים

זמן צפייה: 05:47

משפט נתניהו: ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע הבוקר (שני) לבית המשפט המחוזי בירושלים, והחל את עדותו בתיק 1000 במשפטו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, אודות הפנייה של נתניהו אליו כשר אוצר בנוגע לחוק התושבים החוזרים, המכונה "חוק מילצ'ן". בפתח עדותו חזר לפיד על עדותו במשטרה, לפיה נתניהו אמר לו כי מדובר בחוק טוב. עדותו של לפיד תימשך גם מחר.

עוד בפתח עדותו סיפר לפיד על הקריירה הפוליטית שלו ועל היכרותו עם מילצ'ן, וסיפר כי מילצ'ן פנה אליו במהלך ארוחת ערב וסיפר לו על חוק הפטור ממס לתושבים חוזרים. לפיד העיד כי לאחר שהנושא עבר לדרג המקצועי הוא אמר למילצ'ן שלא יסייע בקידום החוק.

לפיד נשאל עד כמה זה שכיח שראש ממשלה מדבר עם שר האוצר על תקנות מס, ולפיד השיב כי "זה לא אופייני, זה שולי מדי ובדרך כלל לא מדברים על תקנות מס". בחקירתו הנגדית עימת אותו עו"ד עמית חדד, סנגורו של נתניהו, עם עדותו במשטרה, ולפיד אמר: "אני מתייחס בחרדת קודש לכך שאני מעיד, לא הייתי משקר לבית המשפט".

"זו לא פעם ראשנה שאתה מספר סיפורים שאין בינם לבין המציאות כל קשר", אמר עו"ד חדד ללפיד, "במהלך הקריירה שלך עלו סיפורים בכתב ובעל פה דברים שהקשר בינם לבין המציאות במקרה הטוב רופף. לדוגמא השירות הצבאי שלך". על כך השיב לפיד: "לא אשתף פעולה עם כל רכילות מרושעת של מכונת הרעל שמופצת על ידי בעלי עניין".

יאיר לפיד מגיע לבית המשפט
יאיר לפיד מגיע לבית המשפט

עדות לפיד נגעה לתקופה בה הוא כיהן כשר האוצר בממשלת נתניהו בין השנים 2015-2013, אז פנה אליו נתניהו בעקבות בקשה של איש העסקים והמיליארדר ארנון מילצ'ן בנושא חוק התושבים החוזרים. לפיד פנה בהמשך לבקשה לגורמי המקצוע, וזה קו התביעה המרכזי.

החוק שכונה "חוק מילצ'ן" נחקק בשנת 2008, ולפיו עולים חדשים ותושבים חוזרים יקבלו פטור מתשלום מס וכן מדיווח על נכסיהם והכנסותיהם בחו"ל לתקופה של עשר שנים. שנה לאחר מכן, נחקק תיקון נוסף לפקודת מס הכנסה, במסגרתו הוסמך שר האוצר להאריך באופן פרסונלי את הפטור לעשר שנים נוספות, למי שעומד בתנאים שנקבעו בחוק, ובכפוף להתקנת תקנות בנושא. בשנת 2009 קיבל מילצ'ן מעמד של תושב חוזר לתקופה של עשר שנים. לפי כתב האישום, בשנת 2013 פנה מילצ'ן לראש הממשלה נתניהו ושר האוצר לפיד, במטרה לקדם את הארכת הפטור עבורו.

במהלך החקירה הנגדית של לפיד, שתימשך גם חמר, ינסו סנגוריו של נתניהו להוכיח את קשריו של לפיד עם מילצ'ן, ואת העובדה שלפיד יכול היה להתעלם מבקשת מילצ'ן אך בכל זאת בחר לפנות לגורמי המקצוע. עורכי דינו של ראש הממשלה צפויים לומר גם כי מילצ'ן הציע גם ללפיד סיגרים, ולפיד צפוי להכחיש זאת.

רה''מ בנימין נתניהו לצד המיליארדר ארנון מילצ'ן
רה''מ נתניהו לצד המיליארדר ארנון מילצ'ן, 2005 | צילום: פלאש 90

בשבוע שעבר הגיע לפיד לפרקליטות לרענון לקראת עדותו בתיק, ואמר בין היתר כי נפגש פעמיים עם נתניהו בנוגע למילצ'ן. "היו לי שתי פגישות עם נתניהו", העיד לפיד, "אחת לפני ישיבה בלשכה ואחת בבית בבלפור. נתניהו אמר לי בשתי הפגישות שמילצ'ן פנה אליו בנושא הפטור ממס".

מוקדם יותר השנה אישר בית המשפט אישר את בקשתה של פרקליטות המדינה שמילצ'ן יעיד בתיק בשיחת וידאו - בעקבות מצבו הבריאותי הרעוע. בחודש שעבר אישר בית המשפט לרעיית ראש הממשלה שרה נתניהו להיות נוכחת בעדותו של מילצ'ן, אשר צפויה להימשך חמישה ימים בשבוע, במשך שש שעות בכל יום.

בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן
בנימין נתניהו עם ארנון מילצ'ן

"תיק 1000", המכונה גם "פרשת המתנות", נוגע לאישומים נגד ראש הממשלה נתניהו בקבלת טובות הנאה ומתנות מאנשי העסקים ג'יימס פאקר וארנון מילצ'ן, המוערכים בסך כולל של מיליון שקלים. בנובמבר 2019 הודיע היועץ המשפטי לממשלה דאז אביחי מנדלבליט כי הוא יעמיד לדין את נתניהו באשמת מרמה והפרת אמונים בתיק זה.