שנתיים אחרי: אחד ממבצעי הלינץ' בעכו הורשע בניסיון רצח

קוסאי עבאס בן ה-23 הורשע פה אחד בניסיון רצח וגרימת חבלה בכוונה מחמירה כמעשה טרור, בגין השתתפותו בלינץ' בעכו בו הותקף מור ג'אנשווילי במהלך מבצע שומר החומות

זמן צפייה: 00:24

שנתיים אחרי מבצע "שומר החומות" שהוביל לעימותים בערים המעורבות, קוסאי עבאס הורשע הבוקר (חמישי) פה אחד בניסיון רצח וגרימת חבלה בכוונה מחמירה כמעשה טרור, בגין השתתפותו בלינץ' בעכו ב-12 במאי 2021, בו הותקף מור ג'אנשווילי אשר נחבל באופן קשה ואושפז למשך תקופה ממושכת.

עבאס היה הדומיננטי בין התוקפים של ג'אנשווילי , וזו היחיד מבין תשעת הנאשמים בפרשה המואשם בעבירה כה חמורה. בעיקרי הכרעת הדין אמרו השופטים כי "התייחסנו לכל טענות המאשימה וההגנה, ובין היתר דחינו את טענות ההגנה שהתכוון לדרוס את הנאשמים". עוד הם הוסיפו: "מעשיו מהווים מעשי טרור. קבענו כי כוונת הנאשם להביא למות המתלונן ולכן הוא מורשע בעבירת ניסיון רצח".

הנאשם טען להגנתו כי ג'אנשווילי הגיע למקום כדי לבצע פיגוע דריסה, וטען גם כי המכה שנתן למור לא עולה לכדי ניסיון רצח. סנגורו אמר כי יערער על הכרעת הדין: "לא מסכימים עם הכרעת הדין, ואנחנו ממשיכים לטעון שמור הגיע לבצע פיגוע טרור. הבאנו הוכחות לכך שמור תמך בכהנא ובפגיעה בערבים". ב-27 בספטמבר יישמעו הטיעונים לעונשו של עבאס.

מור גנאשווילי
מור גנאשווילי

מור ג'אנשווילי נכנס לאולם מלווה בעו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, אחיו ואמו, וגם משפחתו של הנאשם נכנסה לאולם. "כל המטרה שלהם היחתה לרצוח יהודי, זה יכול היה להיות כל יהודי אחר", אמר ג'אנשווילי בתגובה להכרעת הדין, "חשוב המסר שהוציא בית המשפט, וכל עם ישראל שנלחם שייצא גזר דין מרתיע שיעביר מסר חד משמעי לכל מחבל ערבי ישראלי או כל מחבל מיהודה ושומרון - שיהיה על זה מחיר".

עו"ד בלייכר מסר לאחר הכרעת הדין: "הרשעת המחבל בניסיון לרצח צריכה להקרין על כל משתתפי הלינץ' האכזרי במור. מדובר באירוע חמור ביותר. בית המשפט אימץ את עמדת הפרקליטות ופסק כנגד המחבל בכל חומרת הדין. אנו מאמינים כי תהיה לכך השפעה על גזר דינו של המחבל וכן על שאר המחבלים שהשתתפו בלינץ' ומואשמים כעת במעשה טרור של חבלה בכוונה מחמירה. העמידה המרשימה של מור מול המחבלים בבית המשפט מראה היטב מי הם המחבלים הנתעבים שניסו לרצוח אותו ומדוע יש להענישם בחומרה".

"הצורך להחמרת הענישה כנגד המחבלים הוא חשוב בשל העובדה כי אירועי שומר החומות עלולים לחזור על עצמם", הוסיף, "חלק מההגנה על אזרחי ישראל היא גם בענישה מחמירה של בתי המשפט כנגד מחבלים. צריך שידע כל מחבל המבקש לפגוע ביהודי שמערכת הביטחון ובתי המשפט ירדפו אותו ויענשו אותו עד תום. זהו המסר שיוצא היום מבית המשפט. אנו מודים לפרקליטות ולפרקליט אוהד כהן על העבודה המאומצת שהביאה לתוצאות הללו".

עו''ד חיים בלייכר
עו''ד חיים בלייכר | צילום: חוננו

עו"ד אוהד כהן, שניהל את התיק מטעם פרקליטות מחוז צפון, מסר: "בית המשפט קיבל את כל טענותינו וקבע שניסיון הלינץ' האכזרי הוא ניסיון רצח ולא פחות מכך. קבע שהנאשם הגם שהכה במכה אחת את מור בראשו ניסה להמיתו. ביהמ"ש דחה בשתי ידיים את הטענה שמור הגיע למקום כדי לבצע פיגוע. אנחנו נלמד את הכרעת הדין ונדרוש למצות את הדין".

חמשת החשודים שהואשמו במעורבות בלינץ' בעכו
חמשת החשודים שהואשמו במעורבות בלינץ' בעכו | צילום: תקשורת שב''כ

בהליך בפני ההרכב של ליפשיץ הורשע גם אדהם באשיר ונגזר דינו לעשר שנים, ובילאל חילוואני שסיים לרצות את עונשו על סגירת כביש. שישה נאשמים נוספים עומדים לדין בפני הרכב שופטים אחר, ועדיין בשלב ההוכחות של התביעה. רובם מואשמים בחבלה חמורה בכוונה מחמירה כמעשה טרור. נאשם אחד מתוכם מואשם גם בשריפת מסעדת "אורי בורי" בעכו בנוסף להשתתפות בלינץ'.

ג'נשאווילי הותקף בידי המון משולהב, תחילה, באמצעות השלכת אבנים וחפצים לעבר רכבו בעת נסיעתו ואילו המשכה בהכאתו הנמרצת תוך שימוש באלות ומוטות ברזל והצתת רכבו. כתוצאה מן המעשים, איבד ג'נשאווילי את הכרתו, הובהל לבית החולים בעודו פצוע באורח בינוני, שם אושפז לפרק זמן ארוך ונדרש לשיקום ממושך.