חיות: "שליחותנו כנאמני הציבור לא ניתנת למימוש בלי עצמאות"

נשיאת בית המשפט העליון אמרה כי "הנאמנות שלנו כשופטים נתונה לציבור הישראלי כולו, אך שליחותנו זו כנאמני הציבור כולו אינה ניתנת למימוש ללא השמירה על עקרונות היסוד שהם נשמת אפה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית". היא הוסיפה: "כוונתי לעצמאות ולאי-תלות שיפוטית – ברמה האישית וברמה המוסדית כאחד"

זמן צפייה: 01:26

ברקע הרפורמות שמתכננת הממשלה הבאה במערכת המשפט, נשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות אמרה הערב (שלישי) כי "הנאמנות שלנו כשופטים נתונה לציבור הישראלי כולו, ולכל אחת ואחד מן הפרטים המרכיבים אותו. אך שליחותנו זו כנאמני הציבור כולו אינה ניתנת למימוש ללא השמירה על עקרונות היסוד שהם נשמת אפה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית"

"וכוונתי לעצמאות ולאי-תלות שיפוטית – ברמה האישית וברמה המוסדית כאחד", הוסיפה חיות, "אני סמוכה ובטוחה שנמשיך לעמוד איתן על משמרת שלטון החוק, כשהדין, והוא לבדו, לנגד עינינו".

שר המשפטים גדעון סער התייחס בדבריו למכת האלימות ברחובות: "דיברתי על כך מיום כניסתי לתפקיד והשתדלתי ליזום חקיקה – חלקה הושלם ורובה לא - שמחזקת את יכולות המדינה להתמודד עם הפשיעה החמורה. גל של אלימות שוטף את החברה הישראלית ומשפיע קשות גם על תחושת הביטחון האישי של אזרחי ישראל. האלימות היא מכת מדינה – וככזאת – יש להתמודד איתה. רחמים יש לגלות כלפי הקורבנות. כלפי עם ישראל. לא כלפי הפושעים. הענישה חייבת להיות הולמת ומרתיעה".

סער המשיך ואמר: "בתי המשפט מייצגים את הממלכה ושנינו כבר ש'ללא מוראה של מלכות – איש את רעהו חיים בלעו'. על כתפיכם מוטלת אחריות כבדה. אני משוכנע כי תוכלו לה".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0612222035' autoplay='0' credit='' desc='ריאיון עם גדעון סער במהדורה המרכזית' poster='' kid='1_0rso8axc' duration='']

בשבוע שעבר, בפתח אירוע התרבות השנתי לשופטים, נשאה נשיאת בית המשפט העליון דברי ברכה, והתייחסה לראשונה לשינויים אותם מתכננת הקואליציה המסתמנת לערוך במערכת המשפט: "אין לי ספק שבזכות המסירות הרבה, ותחושת השליחות והמחויבות של כל אחת ואחד מאיתנו לתפקידנו כמשרתי ציבור ולעשיית משפט צדק – נמשיך לעמוד איתן גם אל מול הרעמים והברקים הנשמעים והנראים בעת הזו. הם מופנים לעברנו ומבשרים, כך נראה, את בואה של סערה – אך כשהדין, והוא לבדו, לנגד עינינו, יכול נוכל גם לה".

לפני כחודש, עם פרסום תוצאות האמת של הבחירות, חשש ואווירת נכאים שטפו את המערכת המשפטית בעקבות רפורמות ושינויים שמתכננים בליכוד ובציונות הדתית לקראת הקמת ממשלה. גורם משפטי בכיר ציין אז כי לא מדובר ברפורמות רגילות, אלא בניסיון "להרוס את מערכת המשפט".