באופן חריג: סטרוק מנסה לקדם בן של שר לשעבר לביהמ"ש המחוזי

פרסום ראשון: שרת ההתיישבות מקדמת בוועדה לבחירת שופטים את מינויו של עמיצור איתם - בנו של אפי איתם, לשעבר יו"ר המפד"ל - לבית המשפט המחוזי. זאת, בזמן שהוא מכהן כשופט בית הדין האזורי לעבודה, שנדירים מקרי הקידום ממנו למחוזי. גורמים משפטיים בכירים: מדובר בניסיון מינוי פוליטי

זמן צפייה: 01:24

השרה אורית סטרוק, חברת הוועדה לבחירת שופטים, מנסה לקדם באופן חריג את עמיצור איתם, בנו של השר לשעבר אפי איתם, מבית הדין לעבודה הישר לתפקיד שופט בבית המשפט המחוזי - כך פורסם הערב (ראשון) במהדורה המרכזית. איתם הבן מכהן כשופט בית הדין האזורי לעבודה כאמור, ונדירים המקרים שבהם שופט מקודם ממשרה זו למחוזי, שם צריך להתמקצע בתחומים נוספים, כגון משפט פלילי ואזרחי.

תת-אלוף במיל' אפי איתם היה יושב ראש המפד"ל בשנים 2002-2004, ולאחר מכן יו"ר מפלגת אח"י הדתית-לאומית. גורמים משפטיים בכירים ששוחחו עם חדשות 13 מסרו: "מדובר בניסיון קידום פוליטי, בשל קו אידאולוגי והיכרות מוקדמת בין השניים". זאת, ברקע כינוס הוועדה לבחירת שופטים לדיון נוסף ביום שלישי הקרוב.

מטעם השרה אורית סטרוק נמסר: "השופט איתם הועלה לרשימה ע"י שר המשפטים ולא ע"י השרה סטרוק. משהוצב השם ברשימה, אין מניעה לדון בו כמו בכל שם אחר".

השר לשעבר אפי איתם בכנס המרכז למורשת גוש קטיף, 2017 חבר כנסת מפד"ל
השר לשעבר אפי איתם בכנס המרכז למורשת גוש קטיף, 2017 | צילום: יוסי זלינגר, פלאש 90

בחודש שעבר פורסם בחדשות 13 כי שר המשפטים יריב לוין ושרת ההתיישבות אורית סטרוק פסלו את קידומה של שופטת לבית המשפט המחוזי כי "הקלה" בענישה נגד אזרחים ערבים שהורשעו בעבירות במהלך המהומות בזמן מבצע "שומר החומות", במאי 2021. השופטת היא טל תדמור-זמיר, שהייתה מועמדת להתקדם מבית משפט השלום בחיפה לבית המשפט המחוזי. גם חבר הכנסת יצחק קרויזר (עוצמה יהודית) היה שותף להחלטה.

במהלך ישיבת הוועדה לבחירת שופטים אמרה סטרוק כי "הפריזמה שמעניינת אותי היא לאומנות. אני לא רוצה למנות שופטים שמקלים ראש בעבריינים על רקע 'שומר חומות'". לאחר מכן הבהירה: "אין לי שום דבר נגד ערבים". חברי הוועדה ביקשו מסטרוק חומרים על פסקי הדין המדוברים, אך השרה טענה ששכחה להביא אותם. במטרה להתקדם ולהגיע למסקנות, החברים לא הגיעו להחלטה לגבי תדמור-זמיר.

כשבוע לאחר מכן פורסם כי שר המשפטים יריב לוין סירב לקיים הצבעה על מועמדים לבית המשפט המחוזי בירושלים - כי לא השיג רוב בוועדה לבחירת שופטים. הוועדה רצתה לקדם את השופטת ג'ויה סקפה-שפירא לבית המשפט המחוזי. לו הייתה נערכת הצבעה, היא הייתה נבחרת - שכן כאמור ללוין לא היה רוב. הסיבה: שפירא שחררה ממעצר שני עובדי תחנת דלק מגבעת זאב שהיללו את טבח 7 באוקטובר. בנוסף, היא גם הרשיעה את לוחמת מג"ב אוריאן בר כליפא בתקיפת ערבייה.