"הפיל אותו לרצפה בעודו אזוק": שוטר מואשם בתקיפת ג'עפר פרח

מח"ש הגישה כתב אישום נגד שוטר מתחנת חיפה, בגין שבירת ברכו של הפעיל החברתי ותקיפת שבעה מפגינים נוספים. "ביצע חיפוש על גופו, וביקש שלא לצורך כי יפשוט את בגדיו"

זמן צפייה: 00:29

(בווידאו: תיעוד חדשות 13 בעת מעצר פרח, שמוכיח כי נפצע במהלך חקירתו)

המחלקה לחקירות שוטרים הגישה היום (ראשון) לבית משפט השלום בחיפה כתב אישום נגד שוטר העובד בתחנה בעיר, בגין חבלה חמורה ותקיפת סתם של הפעיל החברתי ג'עפר פרח ושבעה מפגינים נוספים לפני כשנה, לאחר שאלה נעצרו במהלך הפגנת תמיכה בתושבי עזה. כזכור, המשטרה טענה כי פרח נפצע בהפגנה, אך תיעוד חדשות 13 הוכיח כי הפעיל החברתי לא היה פצוע בעת מעצרו, מה שהוביל לחקירת הנושא.

על פי כתב האישום, השוטר בעט בפרח העצור בעוצמה ברגלו השמאלית והפיל אותו לרצפה. מיד לאחר מכן, הרים השוטר את פרח, אזק אותו בידיו והפיל אותו פעם נוספת לרצפה. כתוצאה מתקיפה זו, נשברה ברכו של הפעיל החברתי.

לעוד כתבות בחדשות 13:

דיווח: לפחות עשרה בני אדם נהרגו בתקיפת ישראל בסוריה

התחדשו העימותים בהר הבית; ירדן: "פרובוקציה בלתי אחראית"

הותר לפרסום: תושבת הצפון מואשמת בחברות בארגון טרור סורי

ג'עפר פרח מעצורי ההפגנה בחיפה
ג'עפר פרח מעצורי ההפגנה בחיפה | צילום: חדשות 13

בהמשך, הוביל השוטר את פרח לשירותים, בעוד האחרון מתלונן כי אינו מסוגל לעשות את צרכיו בטענה כי "הידיים אזוקות לאחור והרגל כואבת", כך עולה מכתב האישום. לאחר מכן, לפי כתב האישום, ביצע השוטר בפרח חיפוש , וביקש ממנו לפשוט את בגדיו שלא לצורך, אך זה סירב והועבר להשגחה אצל שוטר אחר. השוטר, שהושעה מעבודתו בעקבות המקרה, נאשם כי "גרם למתלונן לחבלה חמורה שלא כדין ותקף שבעה מתלוננים נוספים שלא כדין".

לאחר ההודעה אמר פרח לחדשות 13 כי "סוף סוף מתחיל תהליך משפטי נגד השוטר שסרח. חבל מאוד שמפקדיו נתנה לו גיבוי". לדבריו, "זה לא רק אני, זה עוד 21 עצורים שהוכו בהמהלך ההפגנה ובדרך אליה. ראוי שמשטרת ישראל תפיק את המסקנות מהתיק הזה".

מעורכי הדין ליאור בנימין וסמי איליה, המייצגים את הנאשם, נמסר כי: "צר לנו לשמוע כי מח"ש החליט להגיש כתב אישום כנגד מרשנו. קיבלנו זה עתה עותק מכתב האישום ועדיין ישנו חומר חקירה שטרם התקבל לרשותנו. לטעמנו עצם העובדה כי חקירת מח"ש וההחלטה בהליך התמשכו למעלה משנה מעידה כי בפני עצמה על הקושי הראייתי עליו הצבענו בהליך השימוע.מרשנו מכחיש מכל וכל האמור בכתב האישום ועומד על חפותו כפי שטען בחקירתו ונגיב לכתב האישום בבית המשפט. במקרה זה, השאלה שהציבור בישראל חייב לשאול את עצמו מלבד השאלה המשפטית היא: מדוע מתקיימת הפגנה פוליטית פרועה נגד המדינה בטבורה של העיר וללא רישיון ובניגוד לחוק כאשר בסופו של יום איש מהמתלוננים שהשתתפו בה לא הועמד לדין בגין עבירות התקהלות אסורה, התפרעות והשתתפות בהפגנה לא חוקית, בה הופר שלום הציבור וביטחונו כל זאת ועוד כאשר מרשנו לא היה נוכח כלל במהלך".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "עם פתיחת החקירה הוצא השוטר לחופשה כפויה, אשר הוארכה מעת לעת עד לקבלת החלטת מח"ש בעניינו ובהמשך הושעה עד לסיום ההליכים המשפטיים נגדו. כאמור, עם סיום ההליכים ולאורם תיבחן סוגיית המשך שירותו כמקובל במקרים אלו. יודגש כי המעשים המיוחסים לשוטר אינם עומדים בקנה אחד עם ערכיה של משטרת ישראל".

ח"כ יוסף ג׳בארין (חד"ש-תע"ל), שליווה את חקירת מח״ש, התייחס להגשת כתב האישום: "העדויות שנחשפו בדיון על הברוטליות של השוטרים היו מחרידות ומקוממות. המפגינים נעצרו באופן שרירותי ואלים, הובלו למשטרה באלימות, והוכו על ידי השוטרים גם בתוך המעצר. אין לי ספק שכתב האישום שהוגש מייצג תופעה רחבה יותר של אלימות מסוכנת בקרב השוטרים. זוהי אלימות מכוונת שניזונה ממדיניות ההסתה והגזענות שמוביל ראש הממשלה נתניהו ושריו. המקרה של השוטר בחיפה אינו מקרה חריג, וכתב אישום צריך להיות מופנה כנגד האחראים במשטרה ובממשלה על אלימות, הסתה ושקרים״.

ג'עפר פרח בבית החולים
ג'עפר פרח בבית החולים | צילום: חדשות 13

כזכור, לאחר התקרית הגיע לחדשות 13 תיעוד מההפגנה בחיפה, שבו נראה פרח ניצב מול חומת שוטרים, ומנהל ויכוח עם קצין המשטרה. בסרטון נראה פרח כשהוא שואל את קצין המשטרה מדוע הוא מונע מהמפגינים לעבור. משהקצין סירב לענות תשובה מנומקת, פרח שולף את מכשירו הסלולרי ומתחיל לתעד את האירוע. "אני לא רוצה להפגין, אני רוצה לעבור" אמר לשוטרים, אולם, בקשתו לא נענתה.

זמן קצר לאחר האירוע, פרח תועד על ידי חדשות 13 בעת מעצרו, כשהוא אזוק וצועד על רגליו בליווי שוטר. למחרת בבוקר הוא הובהל לבית החולים בני ציון שבחיפה כשהוא מתלונן על כאבים בברכו. בהמשך כאמור, התברר כי הוא סובל משבר בברכו השמאלית.

החשדות להתנהלות בלתי הולמת של המשטרה כלפי פרח המשיכו גם לאחר מעצרו. בסרטון שנמסר למחלקה לחקירות שוטרים, נראה פעיל זכויות האדם אזוק בידו וברגלו למיטה בזמן אשפוזו בבית החולים בחיפה. הסרטון צולם על ידי ידיד המשפחה, והטלפון ששימש לצילום הוחרם בזמן התיעוד על ידי שוטרים שנכחו במקום, והוחזר לו בהמשך.

ג'עפר פרח מתועד אזוק בבית החולים
ג'עפר פרח מתועד אזוק בבית החולים | צילום: חדשות 13

במכתב התלונה שהגיש המרכז המשפטי עדאלה לזכויות המיעוט הערבי בישראל, נטען כי לאורך כל הטיפול של פרח בבית החולים נכחו שוטרים שהתייחסו באלימות לצוות הרפואי המטפל, והפעילו עליהם לחץ לקבלת החלטות רפואיות - כמו מכתב שחרורו של פרח למעצר מבית החולים, למרות מצבו הבריאותי שהיה מחייב, לדבריהם, המשך אשפוז.

במכתב אחר ששלחו הארגונים "רופאים לזכויות אדם" ועדאלה להנהלת המרכז הרפואי בני ציון ולמנכ"ל משרד הבריאות נכתב כי "לאור מידע שנמסר לנו מפיו של פרח, וממספר עדים נוספים שהיו במקום, עולה שבמהלך טיפולו של פרח חלה התערבות משטרתית גסה, שלא כדין, בנהלי בית החולים, תוך פגיעה במר פרח וכן במספר אנשי צוות".

"עולה מהדברים אף חשש ממשי כי שחרורו של פרח מבית החולים נעשה במועד מוקדם ובשעת לילה מאוחרת ובניגוד לשיקולים מקצועיים רפואיים של הצוות, וזאת כתוצאה מלחץ משטרתי לאחר שנעצר בהפגנה בעיר התחתית בחיפה", נטען במכתב. "אנו סבורים כי השתלשלות האירועים המתוארת למטה היא חמורה והשלכותיה על האמון במערכת הבריאות, ועל עצמאותם של צוותי הבריאות, מחייבת בדיקה מקיפה של בית החולים תוך נקיטת צעדים שימנעו את הישנותם של אירועים מסוג זה".