5 שנים אחרי חשיפת חדשות 13: איתמר שמעוני הורשע בשוחד ובמרמה

ראש העיר אשקלון לשעבר הורשע בלקיחת שוחד של 150 אלף שקלים, בהלבנת הון בסכום דומה ובמרמה והפרת אמונים. שמעוני זוכה מחמת הספק מאישום הטיית הסיקור, דבר שעשוי להשפיע על תיקי רה"מ

זמן צפייה: 03:11

5 שנים אחרי חשיפת חדשות 13: ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני, הורשע היום (שני) בקבלת שוחד בסכום של 150 אלף שקלים, שבאמצעותו שילם "דמי שתיקה" לעובדת שטענה שהטריד אותה מינית. הוא לא הואשם בהטרדה מינית, אך כן הורשע בנוסף בהלבנת הון בסכום דומה ובעבירות של מרמה והפרת אמונים בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שמעוני לאחר הכרעת הדין: "אני אלמד את הכרעת הדין ואגיד מה שיש לי, ויש לי הרבה מה להגיד".

עם זאת, שמעוני זוכה מחמת הספק מאישום הטיית הסיקור בכלי תקשורת בעיר, אך השופטת קבעה כי במקרים אחרים עבירה של הטיית סיקור יכולה להיחשב לטובת הנאה: "יש לבחון אם כלי התקשורת מוחזק בידי גורם שיש לו אינטרסים חיצוניים - כלכליים בכלל ומול נבחר הציבור בפרט. ככל שקיימים אינטרסים עסקיים, וככל שאותם אינטרסים חיצוניים עומדים על הפרק או עתידים לעמוד על הפרק במועד שלנבחר הציבור צפויה להיות השפעה עליהם, והם נדונים בין הצדדים במפורש או במשתמע - אזי האפשרות שההתערבות בפרסומים בכלי התקשורת היא חלק מטובת הנאה מושחתת היא ממשית יותר". ההחלטה הזו והטיעונים שהביאה השופטת מהווים תקדים לקראת הדיון בתיקי ראש הממשלה, שבהם הוא מואשם בין היתר במתן שוחד עבור קבלת סיקור חיובי.

כתבות נוספות בנושא >>

מחשש להיעלמות עד המדינה: דיון מיוחד במשפט נגד איתמר שמעוני

הפרקליטות: גורמים מנסים להשפיע על עדים במשפט איתמר שמעוני

פרסום ראשון: איתמר שמעוני יואשם בעבירות שוחד ומס

איתמר שמעוני
איתמר שמעוני | צילום: חדשות 13

עוד נאמר בנימוקי השופטת כי "יש לבחון אם ההתערבות כוללת גם היבטי צורה, כגון התערבות בניסוח הכותרות, עמודי השער, תמונות, ומיקום ידיעות - התערבות שקשה מאד להסביר אותה במסגרת יחסים שגרתיים של כלי תקשורת אל מול נבחר ציבור. ככל שננקטים יותר אמצעי התערבות, וככל שיותר התערבויות הן פרסונליות, וככל שהתכנים עוסקים בנבחר הציבור וביריביו - אזי האפשרות שמדובר בהתנהלות לגיטימית מול כלי תקשורת היא קלושה".

עוד ציינה השופטת בעניין הסיקור החיובי כי "יש לבחון על פני רצף של זמן, ובמנותק מההתנהלות הפלילית הנטענת, באיזו מידה מייחס נבחר הציבור חשיבות לפרסומים על אודותיו בכלי התקשורת באופן כללי, כשככל שנושא זה חשוב לו יותר, כך האפשרות שעבורו מדובר ב'טובת הנאה אחרת' המבססת מתת - היא גדולה יותר".

ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני
ראש עיריית אשקלון לשעבר, איתמר שמעוני | צילום: חדשות 10

בעקבות זיכוי שמעוני מאישום הטיית הסיקור, אמרו פרקלטיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בתגובה כי "לא במקרה מעולם בהיסטוריה המשפטית של הדמוקרטיות לא היה תיק שקבע שסיקור חיובי זה שוחד. קביעה כזו תפגע באופן אנוש בחופש העיתונות שהוא מיסודות הדמוקרטיה".

לטענת הפרקליטים, "מקרה אחד בלבד הובא לבית המשפט ב-2017. הקבלן דוידי קנה ב-600 אלף שקל אתר ביקורתי נגד ראש העיר אשקלון - ומייד סגר אותו. זה הרבה יותר חמור מתיק 4000 שבו לא נטען שראש הממשלה קיבל אפילו אגורה אחת".

"ובכל זאת בית המשפט זיכה את הנאשמים מהאשמה שסיקור חיובי הוא שוחד - ולא יצר את התקדים הזה", נמסר מפרקליטי נתניהו. "אם בית המשפט סגר היום תיק שוחד הרבה יותר חמור ממה שנטען בתיק 4000 - רכישת אתר אינטרנט ביקורתי נגד ראש העיר ב-600 אלף שקל וסגירתו מייד לאחר הרכישה - ברור שתיק 4000 קורס".

הטענות נגד ראש הממשלה נתניהו הן חלק מאכיפה בררנית שזועקת לשמיים: סחיטה באיומים של עד המדינה ניר חפץ, הפריצה הלא חוקית לטלפונים של דובריו ושיטפון ההדלפות הפליליות והמגמתיות נגד ראש הממשלה במטרה לנהל נגדו משפט שדה בדעת הקהל.

כזכור, שמעוני נעצר בינואר 2016 בעקבות חשיפת חדשות 13 על כך ששילם לכאורה "דמי שתיקה" בסך חצי מיליון שקלים לעובדת שטענה שהטריד אותה מינית. יחד עם שמעוני נעצרו עוד ארבעה בני אדם - בהם גם אחיו עופר. לבקשת המשטרה שמעוני הושעה מראשות עיריית אשקלון.

התיק על הטרדה מינית אומנם נסגר, אך מחומר הראיות שנאסף עלה כי שמעוני שילם לנשים שטענו כי פגע בהן מינית יותר ממיליון שקלים. הסכום שולם בתקופה של כשנה בזמן ששמעוני כבר כיהן כראש עירייה באשקלון. לפי כתב האישום, שמעוני מימן את התשלום לנשים אלו מכספי שוחד שלקח באמצעות מקורביו דרך מערכת מסועפת של העברת כספים מקבלנים ובעלי אינטרסים בעיר. בחודש פברואר 2017 הוגש נגדו כתב אישום.

יחד עם שמעוני נעצרו גם משפה פונטה, שנחשב למקורב לשמעוני וחשוד שפעל למענו לגיוס כספי שוחד בקרב יזמים וקבלנים, יואלי דוידי, איש עסקים החשוד שנתן לשמעוני שוחד באמצעות העסקת אחיו ודניאל עמנואל, מנהל אגף השירות בעירייה.

ראש העיר אשקלון, איתמר שמעוני, ושר הביטחון יעלון
ראש העיר אשקלון, איתמר שמעוני, ושר הביטחון יעלון | צילום: חדשות 10 (ארכיון)

לפי כתב האישום, בידיעת שמעוני, גייסו המקורבים כספים מיזמים וקבלנים שונים הפעילים בעיר אשקלון, ולעיתים אף השתמשו בהסכמי הלוואה פיקטיביים לצורך הסוואת פעולות אלו. בין היתר הועברו לשמעוני כספי שוחד בסך של 366 אלף שקלים באמצעות עסק לתיווך נכסים שהוקם על ידי אחיו.

בנוסף לכספים אלו, הועברו לשמעוני כספי שוחד מאנשי עסקים אחרים הפועלים בעיר אשקלון בשווי של כ-170 אלף שקלים נוספים וכן סך של כ-500 אלף שקלים ממקורות לא ידועים. בתמורה להעברות כספים אלה, פעל שמעוני לקידום האינטרסים של נותני השוחד באשקלון.

מקורב לשמעוני אף פעל להשיג בעלות באמצעי תקשורת מקומיים בעיר אשקלון על מנת שאלו יסקרו באופן אוהד את פעילות שמעוני והעירייה. בין היתר נקנה אתר האינטרנט "אשקלון 10" שביקר את פעילותו של שמעוני והושבת מפעילות.