ביהמ"ש קבע: הרשות, ערפאת וברגותי אחראים נזיקית ל-17 פיגועים

מפסק הדין עולה כי הרשות הפלס' ובכיריה שלחו את המפגעים לבצע אירועי טרור וסייעו להם לאחר מעשה. גובה הנזק והפיצויים ייקבעו בהמשך. "לא עשו דבר כדי למנוע את הפיגועים - ההפך הוא הנכון"

ארגן את השביתה. מרואן ברגותי
מרואן ברגותי | צילום: רויטרס

בית המשפט המחוזי בירושלים הגיש היום (שני) פסק דין בדבר 17 תביעות נזיקין שהוגשו נגד הרשות הפלסטינית, וקבע כי הרשות הפלסטינית, אש"ף, יאסר ערפאת, מרואן ברגותי ובכירים נוספים אחראים ל-17 פיגועי טרור בתחילת שנות האלפיים במסגרת האינתיפאדה השנייה, שבהם נרצחו ישראלים. בפסיקת ביהמ"ש נכתב כי "הרשות לא עשתה דבר כדי למנוע את הפיגועים, אלא ההפך הוא הנכון".

בנוסף לקביעת האחריות, הטיל בית המשפט על הרשות הפלסטינית, אש"ף ויאסר ערפאת לשלם כ-5 מיליון שקלים וחצי שכר טרחת עורך דין והוצאות משפט, וגובה הפיצויים עבור פיגועי הטרור ייקבע בהמשך. לפי ארגון "שורת הדין", תשלום פיצויי הנזק צפוי להגיע להיקף של כמיליארד שקלים.

לכתבות נוספות בחדשות 13: 

הדוח הבליסטי קובע: השוטר ירה לקרקע, הנתז פגע בטקה וגרם למותו

המשרד להגנת הסביבה: הסיכונים מתקלות במפרץ חיפה – סבירים

ברק: "אין לי בעיה להיות מספר 2 של פרץ – כדי להפיל את נתניהו"

יאסר ערפאת
יאסר ערפאת | צילום: רויטרס

בין הפיגועים המופיעים בתביעה היו הלינץ' ברמאללה בשנת 2000 שבו נרצחו יוסי אברהמי וואדים נורז'יץ, הטבח במשפחת גביש בו נרצחו שני הורים, סבא, ונכד בביתם שבאלון מורה בפסח 2002, רצח בני הזוג דיקשטיין ובנם בדרום הר חברון, פיגוע ההתאבדות בצומת מגידו בו נהרגו 17 בני אדם ופיגועים נוספים. כמו כן, מופיעה תביעתו של נעמאן שראקיה שנחשד על ידי הרשות ששיתף פעולה עם ישראל - ונחטף ועונה על ידה, וכן תביעתם של כשישים מורי דרך שפרנסתם נפגעה בשנים 2004-2000, בגין פיגועי האינתיפאדה השנייה.

במהלך השנים נקבעו בהקשר לתיקים אלו קביעות תקדימיות, ובין היתר נקבע כי הרשות הפלסטינית אינה מדינה ושאין לה חסינות ריבונית, ועל כן היא ניתנת לתביעה אזרחית בישראל. בשלביו הראשונים של התיק, עוקלו כספים בגובה 64 מיליון שקלים, שמשרד האוצר מחזיק בידו עבור הרשות הפלסטינית - לטובת משפחת נורז'יץ.

עו״ד ניצנה דרשן-לייטנר, נשיאת ארגון "שורת הדין" שניהל את התביעה, מסרה: "מדובר בניצחון היסטורי. אלה היו התיקים הראשונים שהוגשו כנגד הרשות הפלסטינית, הם היו חסרי תקדים. הטענה שלנו הייתה מלכתחילה שהרשות היא יישות טרור המקדמת ומעודדת פיגועי טרור, ואכן בית המשפט מצא אותה אחראית לפיגועים שבוצעו גם על ידי ארגוני טרור כמו אש״ף, חמאס והג׳יהאד האסלאמי. זה מוכיח שהאינתיפאדה לא הייתה התקוממות עממית, אלא מלחמה מתוכננת ומכוונת כנגד האוכלוסייה האזרחית בישראל".