המשנה ליועמ"שית על הצעת סעדה: "פגיעה קשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק"

המשנה ליועמ"שית הגישה את התייחסותה להצעת החוק של חבר הכנסת מהליכוד במסגרתו מח"ש תועבר מתחום אחריותו של היועץ המשפטי לממשלה לסמכותו הישירה של שר המשפטים: "ההצעה מעלה קשיים מהותיים ויש להתנגד לה. ההצעה חותרת תחת עיקרון יסודי בחברה דמוקרטית"

ח"כ משה סעדה
ח"כ משה סעדה | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד עמית מררי, הגישה היום (ראשון) את התייחסותה להצעת החוק של חבר הכנסת מהליכוד, משה סעדה, "הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה", במסגרתו המחלקה לחקירות שוטרים, הלא היא מח"ש, תועבר מתחום אחריותו של היועץ המשפטי לממשלה לסמכותו הישירה של שר המשפטים.

"עמדתנו היא שיש להתנגד להצעת החוק, המעוררת קשיים מהותיים, שעיקרם פגיעה קשה בעצמאות מערכת אכיפת החוק והרתעת אנשי מערכת אכיפת החוק בכל הנוגע למילוי תפקידם וכנגזרת מכך פגיעה בעקרונות יסוד של שלטון החוק, השוויון בפני החוק וההגנה מפני שחיתות שלטונית", כתבה מררי.

המחלקה לחקירות שוטרים חוקרת את הפרשה (פלאש 90, יונתן סינדל)
המחלקה לחקירות שוטרים, ארכיון | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לדברי מררי, "ההצעה מעלה קשיים מהותיים ויש להתנגד לה. ההצעה חותרת תחת עיקרון יסודי בחברה דמוקרטית - של יצירת חיץ בין הדרג הפוליטי לבין גורמי אכיפת החוק, על מנת להבטיח את עצמאותם המקצועית, ולמנוע חשש מפני הטיה פוליטית בהפעלת סמכותם. הצעת החוק עלולה לפגוע באופן קשה בעקרונות יסוד של עצמאות גופי אכיפת החוק, בהגנה מפני שחיתות שלטונית, בשוויון בפני החוק ובזכויות יסוד חוקתיות אחרות".

הצעת החוק של חבר הכנסת סעדה עלתה הבוקר בפני ועדת שרים לחקיקה, וזאת - בטרם תעלה לאישור הכנסת. במסגרת החקיקה, המחלקה לחקירת שוטרים תוכל לפתוח בחקירות גם נגד פרקליטים: "היחידה תהיה בעלת סמכויות אכיפה כלפי תובעים שהם פרקליטים". למעשה, מדובר בפוליטזציה מלאה של המחלקה, שתהיה נתונה למרותו ולגחמותיו של השר המכהן, ולא תהיה עצמאית כפי שהיא כיום.