הרג הפלסטיני: החשוד המרכזי יחיאל אינדור שוחרר למעצר בית

השופט עמיר שקד מביהמ"ש השלום בי-ם הורה לשחרר את אינדור, החשוד המרכזי בירי בצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן, למעצר בית. המשטרה הגישה ערר על ההחלטה - אך הוא נדחה. נציג המשטרה אמר בדיון כי אינדור "שותק בחקירה וסירב לצאת לשחזור"

זמן צפייה: 01:16

לאחר שבית משפט השלום האריך את מעצרו של יחיאל אינדור, החשוד המרכזי בהרג הצעיר הפלסטיני קוסאי מעטאן בן ה-19 ליד הכפר בורקה, אינדור הגיע היום (שלישי) בפעם השנייה לדיון בערעור - שבסופו הוחלט לשחררו למעצר בית אצל דודו, מאיר אינדור. מיד לאחר החלטה על השחרור, המשטרה הגישה ערר נוסף, שהדיון בו נערך בצהריים בבית משפט מחוזי - וגם הוא נדחה.

אתמול דחה השופט אלכסנדר רון את טענות עורכי דינו של אינדור והחליט להשאירו במעצר עד היום - כפי שהוחלט בבית משפט השלום שהאריך את מעצרו ביום שישי האחרון.

נציג המשטרה ביקש היום מהשופט עמיר שקד להאריך את מעצרו של אינדור בשל חשש משיבוש החקירה. הוא ציין החלטה קודמת של בית המשפט, שלפיה הדבר נדרש "גם אם יכביד על החשוד". בתום הדיון החליט השופט לשחרר את אינדור למעצר בית.

Whatsapp Image 2023 08 11 At 1
מפגינים בעד שחרורו של אינדור | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

הטוען המשטרתי מטעם ימ"ר ש"י אמר בפתח הדיון כי אינדור נחקר אתמול ובחר לשתוק. "הוא סירב לצאת לשחזור בשטח לאחר שהתייעץ עם עורך דינו, לטענתו עקב מצבו הרפואי. אנחנו מבקשים לבצע 13 פעולות חקירה, מתוכן שלוש בנות שיבוש שמחייבות את השארתו במעצר". עו"ד אביחי חג'בי, המייצג את אינדור, אמר: "מה שאתם מייחסים לו דינו עונש של מאסר עולם, 20 שנות מאסר. תאשר לי שאתם מייחסים לו עבירת הריגה ולא רצח בכוונה תחילה". נציג המשטרה: "לא בוצעה נתיחה בגופה. הדו"ח נכתב על-ידי רופא ונשען על בדיקות רפואיות שבוצעו בהרוג".

עו"ד חג'בי: "אז מה המשמעות של הדו"ח הזה? זו לא נתיחה, זו חוות דעת רפואית שנשענת על גרסאות של אנשים שהגיעו למקום".
נציג המשטרה: "זה נשען גם על גרסאות וגם על הרופא שבדק בעצמו".
עו"ד חג'בי: "כשהוא (ההרוג) הגיע אליו הוא היה חי? אין בפני בית המשפט ממצאים על-פי נתיחה, נכון?".
נציג המשטרה: "יש ממצאים, לא בוצעה נתיחה. אנחנו עדיין בחקירה מול החשוד. בשלב זה הוא לא משתף פעולה".
עו"ד חג'בי: "הוא שיתף פעולה באופן מלא. היחידה החוקרת לא מקבלת את זה שהוא לא מרגיש טוב. אנחנו מבקשים מבית המשפט שיורה ליחידה החוקרת להגיב ולענות לנו. יש לכם סרטון של האירוע".
נציג המשטרה: "יש כמה סרטונים".
עו"ד חג'בי: "שמתעדים את האירוע מתחילתו ועד סופו?"
נציג המשטרה: "לא".
עו"ד חג'בי: "בדקתם במעבדה את האותנטיות של הסרטון?"
נציג המשטרה: "בוצעו פעולות כדי לאמת את הסרטונים, כן".

אתמול, בסיום הדיון, אמר דודו של אינדור, מאיר, כי "בית המשפט הביא לכך שבפעם הבאה אנשים שיכנסו למצבים דומים בהם יזרקו עליהם אבנים, הם לא יגיבו כפי שקרא לי בהר הזיתים, כמעט נרצחתי ולא הגבתי ועד היום הם מסתובבים חופשיים. אני אומר לכל אדם המסתובב ביו"ש, אל תעיז להגן על עצמך כי אתה עלול להירצח - אך תשקול אולי שווה לשים אותך באזיקים. בית המשפט כבל את ידיהם של אזרחים מתוך שיקולים מדיניים, והאזרחים הם מי שישלם את המחיר".

השופט רון נימק את החלטתו בתום הדיון: "עם כל ההבנה לטענות העורר ויש הבנה, עדיין על הפרק פרשה שבסופה מצא את מותו אדם לכאורה בעקבות יריה מאקדחו. בנסיבות אלה נכון לאפשר ניצול ראשוני של החקירה בתנאים מוקדמים גם אם יכביד הדבר על החשוד. על הפרק טענה לגיטימית (הטענה להגנה עצמית) שאף עשויה להיות עניינית ונצטרך למצות את החקירה גם לגביה. אולם בשלב זה נקלע טיעון של בא כוח ההגנה לכשל מסויים".

"לסיכומה של החלטה זו - טענת ההגנה העצמית לגיטימית שבלגיטימיות, אך מעבר לכך אין בפניי אין מצד בית משפט שלום החלטה בה ניתן להצביע על טעות המצדיקה את התערבות של בית משפט זה", סיכם השופט במתן הדחייה לערר.

הלוויית הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בכפר בורקא
הלוויית הצעיר הפלסטיני שנורה למוות בכפר בורקא | צילום: רויטרס

בפתח הערר אמר עו"ד רום: "מדובר באדם פגוע עם בעיות קוגניטיביות, ללא עבר פלילי. הוא עבר טראומה רגשית". נציג המשטרה בדיון השיב "בית המשפט קבע שהטענה להגנה עצמית גם לא נסתרה. המבנה הטופוגרפי שולל את טענת ההגנה. לעניין ההגנה העצמית - במצב הגלוי טענת ההגנה העצמית נחלשת מאוד. בחקירה של החשוד אנחנו מתרשמים כי מדובר ב'זכרון סלקטיבי'. כששואלים אותו לגבי הפלסטינים הוא יודע לתאר כמויות, ומצד שני כשאנחנו שואלים אותו על המעורבות שלו ועל מספר היהודים - יש 'זכרון סלקטיבי'. אנחנו רוצים להגיע לחקר האמת".

עו"ד רום השיב: "גם אם יש ירי בחשד לכינון ישיר, זה לא סותר את הטענה להגנה עצמית. הוא ירה כשסלע חדר לראשו. הוא הצטרף הרבה אחרי האירוע. זה המקום להורות על שחרורו".

Whatsapp Image 2023 08 13 At 2
המפגינים חוסמים את כביש 1 | צילום: חיים גולדברג / פלאש 90
Whatsapp Image 2023 08 06 At 0
ח''כ לימור סון הר-מלך והחשוד ברצח אלישע ירד

יחד עם אינדור נעצר לאחר המקרה גם דוברה לשעבר של ח"כ לימור סון הר-מלך, אלישע ירד, אך ביום חמישי הוא שוחרר ממעצר. ירד הוא דמות מוכרת בקרב נערי הגבעות והימין הקיצוני. הוא שימש כדובר של חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מעוצמה יהודית במשך מספר חודשים עד שהחליט לוותר על התפקיד. הוא היה יעד של שב"כ בעבר והביע עמדות קיצוניות באופן תדיר.

לפי ממצאי התחקיר הראשוני בצה"ל, העימות החל עם הגעת המתנחלים לרעות צאן סמוך לכפר בורקא. למקום הגיעו גם פלסטינים כדי להרחיקם. במקום התגלע עימות בין הצדדים שהסלים ליידוי אבנים, ירי זיקוקים מצד הפלסטינים - ואש מצד הישראלים לעברם. מלבד קוסאי מעטאן, שכאמור נהרג, עוד ארבעה נוספים נפצעו ורכב פלסטיני נמצא שרוף. כמה אזרחים ישראלים נפצעו מזריקות האבנים. בתוך כך המשטרה הפעילה רחפן באזור על מנת לסרוק את השטח.