פרשת מצלמות המהירות: לשעבר בכיר במכון התקנים יואשם בעדות שקר

כתב אישום כפוף לשימוע יוגש נגד מ"מ מנכ"ל המכון לשעבר, אילן כרמית, שהעיד כי נכח בבדיקות של מצלמות מהירות בהולנד - על אף שאלה כלל לא התקיימו. בשל המקרה, 10 אנשים זוכו מאישומים נגדם

אילן כרמית, ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים ומצלמת תנועה א'-3 | צילום: חדשות 13

פרקליטות מחוז חיפה הגישה היום (רביעי) כתב אישום כפוף לשימוע נגד ממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים לשעבר, אילן כרמית, בגין עבירות של עדות שקר ושיבוש הליכי משפט, בפרשת מצלמות המהירות. האישומים נוגעים לעבירות שלכאורה בוצעו בתחילת שנת 2012, עת העניק כרמית חוות דעת של מומחה על פי בקשת משטרת ישראל, המתייחסת לאמינות מערכת א'-3. מדובר במערכת אכיפה אלקטרונית אוטומטית, שיועדה לגלות ולתעד עבירות נסיעה במהירות מופרזת ונסיעה ברמזור אדום, ומצויה בשימוש של משטרת ישראל.

בבית המשפט לתעבורה בעכו, התנהל בין השנים 2015 -2017 משפט פלילי נגד אזרח שהואשם בעבירה של נהיגה במהירות מופרזת. לתיק פלילי זה צורפו תשעה תיקים נוספים שעסקו בעבירות דומות. במהלך שנת 2016, לצורך הוכחת תקינות תו התקן של מערכת א'-3, הוגשה לבית המשפט חוות דעתו של כרמית, שלימים התברר כי כללה פרטים כוזבים.

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

23 שנות מאסר למפיק הארווי ויינסטין שהורשע באונס

נגיף הקורונה: כלא סהרונים יפונה – ויוכשר לבידוד אסירים

ליברמן: "עמדתנו בנוגע לרשימה המשותפת לא השתנתה"

אילן כרמית, ממלא מקום מנכ''ל מכון התקנים
אילן כרמית, ממלא מקום מנכ''ל מכון התקנים | צילום: חדשות 13

מכתב האישום עולה כי השגיאות בעדותו של כרמית נמסרו על ידו במזיד. כרמית ציין כי הוא נכח בעשרה ניסויי שדה שערכה המעבדה הלאומית בהולנד, ושב-490 ניסויים נוספים, נכח עוזרו ממכון התקנים. לאחר מכן התברר שכלל לא נערכו ניסויים בהולנד - וממילא לא נכח אף גורם ממכון התקנים ב"ניסויים", שכביכול נערכו.

בעקבות חשיפת הדברים ולאחר התייעצות עם הפרקליטות, הודיעה המדינה לביהמ"ש לתעבורה בעכו כי כרמית מסר בעדותו עובדות שאינן נכונות - ומסרה לסניגורי הנאשמים את הראיות הנוגעות לכך. בהמשך, זוכו הנאשמים בכל עשרת התיקים. בהנחיית המשנה לפרקליט המדינה, הושהתה פעילות המערכת עד לחודש יולי 2019, אז חודשה האכיפה באמצעות המערכת. זאת, לאחר שנערכו בדיקות מקיפות והתקבלו חוות דעת שמצאו אותה אמינה ומדויקת.

עורך דינו של כרמית, ירון קוסטליץ, מסר: "הצטערנו מאוד לקבל את ההזמנה לשימוע, שכן סברנו כי תיק החקירה ייסגר ללא צורך בשימוע. מכל מקום, אנו משוכנעים שנצליח לשכנע את הפרקליטות בשימוע לסגור את התיק, שכן לא נפל רבב במר כרמית".