היועמ"שית נגד חוק הנבצרות: "יכול להוביל למצבים אבסורדיים"

הייעוץ המשפטי לממשלה פירסם את עמדתו בנוגע להצעת ח"כ אופיר כץ, לפיה הצעת החוק עלולה ליצור "חור שחור" משפטי, שאינו נתון לביקורת שיפוטית. בייעוץ המשפטי מבקשים לבחון מתווה מאוזן שיכלול את מגוון הסיבות השונות הנוגעות לנבצרות ראש הממשלה. החוק עברת בוועדת השרים, ותעלה לקריאה טרומית ביום רביעי

בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה
בנימין נתניהו, גלי בהרב-מיארה | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר, פלאש 90

המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, גיל לימון, פירסם היום (ראשון) את עמדת היועמ"שית גלי בהרב-מיארה ל"חוק הנבצרות", כפי שהציע לפני שבוע יו"ר הקואליציה אופיר כץ. בעמדה נכתב כי "השילוב בין מרכיבי ההצעה בהצטברם יכול להוביל למצבים אבסורדיים, בהם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו, על אף העדר מסוגלות לכך, מבלי שניתן יהיה להביא להוצאתו לנבצרות מטעמים פוליטיים, ומבלי שתהיה סמכות לבית המשפט לתת סעד מתאים". הצעת חוק הנבצרות עברה בוועדת השרים לחקיקה, ותעלה לקריאה טרומית ביום רביעי.

העמדה מפרטת את המצב הקיים היום בחוק בנוגע לסיבות בגינן ניתן להוציא ראש ממשלה מכהן לנבצרות, וכן סוקרת את פרטי הצעתו של ח"כ אופיר כץ. נראה כי הידרשותו של המחוקק-המכונן להשלמת הסדר הנבצרות הקבוע כיום בחוק-יסוד: הממשלה יכולה לתרום להבהרת עמימות המונח "נבצרות" וכן להתוויית המנגנון המתאים לקביעת הנבצרות", נכתב, "ואולם, ההסדר המוצע סובל מחסרונות וקשיים המחייבים לטעמנו בחינה נוספת והשלמות".

ד''ר גיל לימון, מנדלבליט,
גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה | צילום: גדעון שרון

"ראשית, יש מקום לשקול האם אכן ראוי ומוצדק להגביל את הנבצרות אך ורק לטעמים של אי מסוגלות פיסית-בריאותית או נפשית, תוך הוצאת מצבים נוספים בהם ראש הממשלה איננו מסוגל למלא את תפקידו מגדרו של
החוק", כתב עו"ד לימון. "כאמור לעיל, במצב המשפטי הקיים, הוכרה האפשרות התיאורטית לקיום נבצרות בשל מצבים נוספים, וזאת בנסיבות חריגות וקיצוניות ביותר ועל בסיס תשתית ראייתית כבדת משקל. ביטולה של אפשרות זו בחקיקה, ללא הצגת מנגנון חלופי למצבים מעין אלו, עלולה להוביל למצבי קיצון בהם לא יהיה מענה חוקי הולם".

בנוסף נכתב בנייר עמדתה של היועמ"שית כי "יש לשקול את התאמת שיעור השרים וחברי הכנסת הדרושים לאישור הכרזת נבצרות, בין היתר, בשים לב להסדרים הנוגעים לסיום כהונת הממשלה בדרכים אחרות". בהמשך נכתב: "אנו סבורים כי יש להתנגד להוראת אי-השפיטות המוצעת, אשר יוצרת "חור שחור" משפטי שאינו נתון לביקורת שיפוטית, וכי יש להסתפק בהקשר זה בהלכות הנוהגות בדבר מתחם ההתערבות השיפוטי הצר בהחלטות כגון דא".

Whatsapp Image 2022 12 ח''כ אופיר כץ
ח''כ אופיר כץ

לבסוף כתב עו"ד לימון: "עמדתנו היא כי מעבר לקשיים הקונקרטיים שתוארו לעיל, יש להתנגד להצעה בכללותה בנוסחה הנוכחי, וחלף זאת, לבחון את האפשרות לעצב מתווה מאוזן, שייתן ביטוי לתכליות השונות בנוגע לשאלת הנבצרות של ראש הממשלה".

כאמור, בשבוע שעבר הגיש יו"ר הקואליציה אופיר כץ את הצעת "חוק הנבצרות", הקובע כי נבצרות ראש ממשלה משמעה אך ורק אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו, ועל פי הצעת החוק רק הממשלה והכנסת יוכלו להכריז על נבצרות שלא בהסכמת ראש הממשלה.

רה''מ בנימין נתניהו
רה''מ בנימין נתניהו | צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

הצעת החוק מבהירה את הדין הקיים ביחס להכרזה על נבצרות ראש הממשלה, ולפי החוק המוצע מטרת ההצעה היא "למנוע ניצול לרעה של הדין הקיים לסיכול רצון הבוחר ויש בה כדי להגביר את הוודאות והיציבות".

ההצעה מבקשת לתקן את חוק יסוד: הממשלה, ולהוסיף סעיפים שיגדירו נבצרות כ"אי-מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה למלא את תפקידו, ועל בסיס אחד משני טעמים אלה בלבד, ועל פי קביעת ראש הממשלה או הממשלה כאמור, בלבד".

ההצעה קובעת כי רק ראש הממשלה עצמו, או 75% מחברי הממשלה, רשאים להודיע על נבצרות ראש הממשלה לכנסת. כמו כן מצוין בהצעת החוק כי במקרה שראש הממשלה מתנגד להודעת הממשלה, הכנסת תהיה חייבת לאשר את הנבצרות ברוב של 90 חברי כנסת. הצעת החוק גם מבקשת לקבוע אי שפיטות מוחלטת של בית המשפט העליון בכל הנוגע לנבצרות.