חשד: נמחק מתביעת ענק - בתמורה למידע שהעביר לבכיר בחברת החשמל

להב 433 חוקרת חשד שספק שהורשע בעבר במתן שוחד, העביר ליועמ"ש החברה מידע שסייע לו מול טענות שהופנו כלפיו על התנהגות לא נאותה. הסרת שמו מתביעה בסך עשרות מילונים אושרה ע"י הדירקטוריון

משרדי חברת החשמל בתל אביב
משרדי חברת החשמל בתל אביב | צילום: בוצ'צ'ו

חקירה חדשה בלהב 433 נגד בכירים בחברת החשמל – החשד המרכזי: ספק ששיחד בעבר בכירים בחברה הוסר מתביעה אזרחית של עשרות מיליוני שקלים בתמורה לכך שהעביר מידע ומסמכים שסייעו ליועץ המשפטי באופן אישי מול טענות כלפיו על התנהגות לא נאותה.

לפני כמה שנים הורשעו בכירים בחברת החשמל בשוחד בפרשת "חשמל הצפון", שהפכה את החברה שם נרדף לסיאוב – ספקים שיחדו בכירים בחברת החשמל תמורת הטיית מכרזים לטובתם בעשרות מיליוני שקלים ונשלחו לכלא. ההרשעות הושגו הרבה בזכות הסכם עד המדינה שנחתם עם המשחד המרכזי – ספק מהצפון בשם נעים טוקאן.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

צה"ל: 2 הקומות שבהן התגורר המחבל שרצח את אסתר הורגן – ייהרסו

שוטרים אפשרו חתונה המונית בביתר עילית – והושעו מתפקידם

30 שנה למלחמת המפרץ: כך נראתה ישראל תחת מתקפת טילים • צפו

משרדי חברת החשמל בתל אביב
משרדי חברת החשמל בתל אביב | צילום: בוצ'צ'ו

אחרי ההליך הפלילי, החברה הגישה תביעה אזרחית בעשרות מיליוני שקלים נגד כמה מהמעורבים, בתוך ומחוץ לחברה, ובעיקר נגד הספק המושחת טוקאן, אלא ששמו של טוקאן הוסר באופן מפתיע מהתביעה בתמורה לכך שיעביר עוד מידע שיסייע בהשבת כספים נוספים.

מדובר בהחלטה תמוהה בין היתר משום שטוקאן מחויב במסגרת הסכם עד המדינה למסור את כל המידע שברשותו. התנהלות החברה לאחר הסרתו העלתה תמיהות נוספות באשר לכוונה האמיתית של המהלך – לא נוספו שמות חדשים לתביעה וסכום התביעה לא גדל.

אזיקים
אזיקים | צילום: חדשות 13

מי שטיפלו בנושא מטעם חברת החשמל היו עו"ד דוד דרעי והיועץ המשפטי דאז של החברה, עו"ד דודו יהב. עו"ד יהב היה מסוכסך עם גורמים חזקים בוועד העובדים של החברה שהחזיקו מידע רגיש באשר להתנהלותו האישית. מסמכים שמצויים בידיי חדשות 13 מראים כי עו"ד יהב היה בקשר עם הספק טוקאן עוד לפני הסכם הסרת שמו מהתביעה האזרחית, כלומר היועץ המשפטי של חברת החשמל היה בקשר עם הספק ששיחד בכירים בחברה.

מידע שהגיע בחודשים האחרונים ליחידה הארצית לחקירות הונאה הביא לפתיחת החקירה. על פי החשד, הסרת שמו של טוקאן מהתביעה נעשתה בתמורה למידע וחומרים שהעביר לעו"ד יהב שסייעו לו באופן אישי מול טענות כלפיו על התנהגות לא נאותה. מי שהוביל לפתיחת החקירה הוא פרקליט מחוז חיפה, פרקליט המדינה המיועד עו"ד עמית איסמן, שהאיץ בשבועות האחרונים בראש אגף החקירות לקדם את החקירה בנושא, ואכן, חוקרי יאח"ה חוקרים את החשדות.

עצור אזוק ברגליו, אילוסטרציה
עצור אזוק ברגליו, אילוסטרציה | צילום: דוברות המשטרה

עו"ד יהב מכחיש מכל וכל את הטענות, במענה לשאלת חדשות 13 אם זה היה הגיוני להסיר את האיש המרכזי מהתביעה האזרחית, השיב: "אנחנו לא הסרנו אותו, הפרקליטות ביקשה מאיתנו שלא להגיש תביעה נגדו". חדשות 13 העבירו את הטענה הזו לפרקליטות, שם דחו אותה מכל וכול וטענו כי אינם מתערבים בהליכים אזרחיים.

הסכם הסרת שמו של הספק טוקאן אושר בזמנו על ידי דירקטוריון החברה בראשות היו"ר, אלוף במיל' יפתח רון טל. עו"ד שלומית ברנע פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, שימשה אז בתפקיד יו"ר ועדת הביקורת בדירקטוריון, גם היא חתמה על ההסכם.

בשיחה עם חדשות 13 אמר רון טל: "אני לא זוכר את הפרטים כולם. נראה לך שאני אחתום על משהו שהוא לא עומד בסטנדרטים הכי גבוהים?" עו"ד ברנע פרגו אמרה: "אני פשוט לא מסוגלת לזכור, אם היה איזושהי טענה, או חשש, או חשד, אין לי ספק שהיא הייתה נבדקת". במשטרה בודקים גם את מעורבות אנשי הדירקטוריון, אך ככל שידוע לנו אין בשלב זה חשד שאנשי הדירקטוריון ידעו על הקשרים לכאורה בין טוקאן ליועמ"ש יהב.

יחידת להב 433
יחידת להב 433 | צילום: חדשות 13

מפרקליטות מחוז חיפה נמסר: "עו"ד איסמן הורה למשטרת ישראל לבחון את הטענות בעניין חברת החשמל, ומטבע הדברים לא נוכל להתייחס לכך בטרם תסתיים הבחינה".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "חברת החשמל דוחה מכל וכל את הטענות אשר רובן ככולן קונספירציה דימיונית. הסכם הפשרה שנחתם עם נעים טוקאן נועד לשרת את האינטרס הציבורי, דווח ליועץ המשפטי לממשלה וקיבל תוקף של פסק דין מבית המשפט".

תגובת עו"ד דודו יהב: "הטענות חסרות כל אחיזה במציאות, הן נבדקו על ידי שלל גורמים ונדחו. לא היה כל קשר בין עו"ד יהב לבין טוקאן לפני חתימת ההסכם, שאושר ע"י דירקטוריון החברה וע"י הפרקליטות. עמידתו האיתנה של עו"ד יהב מול לחץ כבד של ועד העובדים וגורמים נוספים תרמה רבות למיגור נגע השחיתות בחברת החשמל".