בג"ץ דחה את העתירה: הכשרת המאחז חומש תימשך

בעקבות ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון, הרכב של 3 שופטי בג"ץ דחה את עתירת ארגון "יש דין" נגד ישיבת חומש - והכשיר בכך את הקמת ההתנחלות בשטח. סמוטריץ' בירך על ההחלטה: "זהו יום חשוב עבור חומש ויום חשוב עבור ההתיישבות"

זמן צפייה: 00:47

בג"ץ דחה היום (רביעי) את עתירת ארגון "יש דין" ומספר בעלי קרקעות פלסטינים שעתרו נגד הישיבה בחומש בטענה שהיא נבנתה על אדמות פרטיות. העתירה נדחתה בעקבות ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון שעבר בכנסת לפני מספר חודשים.

בג"ץ הכשיר בפסיקתו את ההתנחלות בחומש ואת הישיבה, שעברה מיקום למרחק כמה מאות מטרים מהמיקום המקורי שלה, שהיה על אדמות פלסטיניות. השופטים שדנו בעתירה היו נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, השופט עוזי פוגלמן והשופטת יעל וילנר.

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בקרב הימין בירכו על ההחלטה ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב כי "זהו יום חשוב עבור חומש ויום חשוב עבור ההתיישבות. ממשלת ישראל ביטלה את חוק ההתנתקות בצפון השומרון ומסדירה את הישיבה והאחיזה היהודית בחומש. אני מבקש להודות לשר הביטחון גלנט ולמינהלת ההתיישבות על העבודה המשותפת למען חומש ולמען ההתיישבות".

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן כתב: "סוף הצדק להופיע. כשהממשלה אומרת אמירה ברורה - זה קורה. זהו צעד מוסרי ענק מאין כמותו בדרך לתיקון ההיסטורי, בדרך להקמת יישובי צפון השומרון מחדש, 18 שנה לאחר פשע הגירוש". מישיבת חומש נמסר: "האמת יוצאת לאור. הישיבה בחומש תפרח, היישוב יפרח והאור ימשיך להאיר בכל צפון השומרון. הכדור עובר היום לממשלת ישראל להשלים המהלך שהבטיחה - הסדרת חומש".

כוחות צה''ל בחומש
כוחות צה''ל בחומש | צילום: מוחמד אשתייה, פלאש 90

גם בארגון "יש דין" הגיבו לפסיקה: "בעוד שברחבי ישראל נלחמים להגן על בג"ץ כסמל הדמוקרטיה, הוכיחו היום השופטים שעבור הפלסטינים בגדה המערבית אין מגן ואין חוק. אתמול הוגשו לבג"ץ שני תצהירים של אלופי פיקוד מרכז לשעבר הקובעים כי הקמת התנחלות חדשה בחומש תהווה נטל ביטחוני ותהיה כרוכה באלימות נוספת ובגזל נוסף של אדמות פלסטיניות ללא כל הצדקה ביטחונית. החלטה מבישה של שופטי העליון".