היום: דיון דרמטי בבג"ץ בעתירות נגד הטלת מנדט על נתניהו

11 שופטים ידונו בשאלה אם חבר כנסת תחת כתבי אישום יכול לקבל את מלאכת הרכבת הממשלה. גורמים משפטיים צופים שסוגיית ניגוד העניינים של נתניהו בנושא מינויים תהווה בעיה ושבג"ץ צפוי להתערב

זמן צפייה: 06:40

ממשלה במבחן בג"ץ: היום (ראשון) יתקיים בבג"ץ דיון תקדימי בהרכב מורחב של 11 שופטים בראשות נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות שידון בשאלה אם ניתן להטיל הרכבת ממשלה על חבר כנסת שיש נגדו כתב אישום – ראש הממשלה בנימין נתניהו. מדובר בסוגיה חריגה שלא נידונה מעולם, ועצם העובדה שחיות קבעה הרכב של 11 שופטים מצביע על כך שהיא רואה חשיבות גדולה לשאלה הזו.

גורמים משפטיים בכירים אומרים שלנתניהו תהיה בעיה בשאלת ניגוד העניינים בנושא מינויים כאלה ואחרים בשל כתבי האישום, וצופים שבג"ץ יתערב בשאלה הזו – השאלה היא כיצד.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, כזכור, נתן לבג"ץ חוות דעת שבה הוא קבע שיש קשיים משפטיים משמעותיים - אבל אין מניעה לתת לו להרכיב ממשלה. כמובן שחוות דעתו מאוד חשובה, אך זה עדיין לא אומר שזו תהיה התוצאה הסופית.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

הכיתות שיחזרו ובתיה"ס שלא ייפתחו: המדריך המלא לחזרה ללימודים

הצעדים הבאים: פתיחת משרדי ממשלה והחזרת בני 67 ומעלה לעבודה

התחזית: מעונן חלקית עד בהיר עם עלייה בטמפרטורות

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בטקס האשכבה של הנשיא העליון שמגר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

מחר יתקיימו דיונים בבג"ץ בנוגע להסכם הקואליציוני בין כחול לבן לליכוד, וגם בנושא זה מנדלבליט קבע שלא ניתן להתערב. עם זאת, גורמים משפטיים בכירים אומרים שבסוגיות אלה יש סיכוי הרבה יותר גדול שבג"ץ כן יתערב בסעיפים מסויימים מההסכם. מדובר על הסכם שיש בו סעיפים לא חוקתיים, לדוגמה חוק המינויים שמקפיא מינויי של בכירים בשירות הציבורי למשך חצי שנה - ולכן הגיוני שיתערב.

גורל המערכת הפוליטית ושאלה הבחירות הרביעיות תיגזר מפסיקת בג"ץ, בעיקר מאלמנט המניעה או כשירות נתניהו מלכהן כראש ממשלה בעודו מצוי במשפט פלילי. ההערכה בשתי המפלגות הגדולות היא שאם לא תהיה התערבות או פסילה כוללת של סעיפים דרמטיים - ככל הנראה ממשלה חדשה תושבע ביום שני הבא.

מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין
מחאת הדגלים השחורים בכיכר רבין | צילום: התנועה לאיכות השלטון

בד בבד, לקראת היומיים הקרובים בבית המשפט, אלפי התאספו אמש בכיכר רבין שבתל אביב כדי להפגין נגד מה שהם מגדירים "ממשלת הבזבזנות והשחיתות". כ-2,000 מפגינים הגיעו במטרה לאותת לבג"ץ שלא לאפשר לנתניהו להקים ממשלה. המפגינים הפנו אצבע מאשימה גם ליו"ר כחול לבן בני גנץ, שלדבריהם נתן את ההכשר לממשלה הזו.