בכירים משפטיים על הקריאות לא לכבד את פסיקת בג"ץ: "זו אנרכיה"

גורמים במערכת המשפט הביעו תדהמה מהצהרות שרי הימין לפיהן יש להתעלם מקריאת בית המשפט העליון לפתוח את המליאה לשם בחירת יו"ר כנסת. "האמירות האלה הן טירוף - אבוי למדינה שאלו הם שריה"

זמן צפייה: 01:06

בכירים במערכת המשפט הביעו היום (שני) תרעומת בשל הקריאות מצד גורמים בליכוד שלא לכבד את הכרעת בג"ץ לפיה יש לפתוח את המליאה בהקדם האפשרי ולאפשר בחירת יו"ר כנסת חדש.

"האמירות האלה הן טירוף", אמרו, "קריאה להסתה חמורה נגד ביהמ"ש העליון. זו אנרכיה, אבוי למדינה שאלו הם שריה – לסדום ועמורה דמינו ובמקום שרה"מ יגנה הוא שותק ושולח את מקורביו להשתלח. מה הצעד הבא? לעלות פיזית על בית המשפט?".

לכתבות נוספות בנושא >> 

בג"ץ לאדלשטיין: השב היום אם תעלה להצבעה בחירת היו"ר עד רביעי

ההפגנות נגד אדלשטיין מתחדשות: שיירת מחאה בדרכה לכנסת

אדלשטיין: "קבוצת אנרכיסטים בכחול לבן מנסה למנוע ממשלת אחדות"

יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין
יו''ר הכנסת יולי אדלשטיין | צילום: חדשות 13

כזכור, לאחר הדיון שהתקיים אתמול, קיבל בג"ץ את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי יש לאפשר את פתיחת המליאה "בהקדם האפשרי". פנייה נעשתה ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, במטרה שישיב אם תעלה הצבעה לבחירת יו"ר כנסת עד יום רביעי.

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את האמירות בנאום בכנסת: "במעשה חסר תקדים ניסו לשתק את הכנסת. דבר שלא נעשה באף דמוקרטיה מתפקדת ולא ייעשה לעולם במדינת ישראל. כל הדמוקרטיות הגדולות החלו את תהליך סופן כשהיה מצב חרום. עכשיו יש קריאות של שרים לא למלא אחר הוראות בג"ץ. חבריי בליכוד - אתם השתגעתם? ירדתם מהפסים? כשנוח לכם אתם עותרים ועכשיו אתם קוראים לא לקיים את פסיקות בג"ץ. לא יקום ולא יהיה", הבהיר, "אחדות בעם ובממשלה לא בונים באיומים או תחת אולטימטומים".

כאמור, שר המשפטים אוחנה יצא נגד בג"ץ בעקבות ההודעה וכתב כי "לו אני יו"ר הכנסת, אני משיב 'לא'". גם השר לוין הגיב בחריפות: "בית המשפט השתלט באופן רשמי על הכנסת, ומהיום הפך העליון את יו"ר הכנסת לחותמת גומי, כאשר את הכנסת והמליאה מנהלים שופטי העליון. אין דבר כזה באף דמוקרטיה. אני קורא ליו"ר הכנסת להודיע שרק הוא יקבע מתי המליאה תתכנס ומה יהיה על סדר יומה".

מכחול לבן נמסר בתגובה לדברי לוין: "אדוני השר לוין, מנחם בגין הסנדק שלך היה מתבייש במה שכתבת. דמוקרטיה היא דמוקרטיה ולא רק כשנוח לכם. תכבדו את הכרעת הרוב ותפסיקו לפגוע במוסדות המדינה".

גם השר סמוטריץ' תקף בחריפות את השופטים וכתב כי "עזות הפנים והזלזול של שופטי בג"ץ בכנסת זה משהו שעובד כמו הקורונה - כשלא מטפלים בזה בזמן, זה מתגבר בקצב אקספוננציאלי".