הנשיא הרצוג: ״גל הרציחות בחברה הערבית - טרור אזרחי לכל דבר״

הנשיא התייחס למקרי האלימות המרובים ברחבי המדינה, בנאומו בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין: "שלטון החוק הוא מהיסודות המארגנים החשובים ביותר של מדינת ישראל"

יצחק הרצוג
נשיא המדינה יצחק הרצוג | צילום: ערוץ כנסת

הנשיא יצחק הרצוג התייחס היום (חמישי) למקרי האלימות המרובים ברחבי המדינה, בנאומו בוועידת המשפט של לשכת עורכי הדין. "אני עוקב בתדהמה מזה תקופה ארוכה, בוודאי בשבועות ובימים האחרונים, בחרדה, בחלחלה, אחרי גל הרציחות המזוויע שפוקד את מדינתנו בכלל ואת החברה הערבית בפרט", אמר הרצוג, "מדובר בטרור אזרחי לכל דבר".

"מדובר בארגונים בסדרי גודל בלתי נתפסים, שמתנהלים כמו צבא ושולטים ברשת עניפה של קשרים ומשאבים. טרוריסטים שמחליטים עבור כולנו. הטרור הזה מאיים על כולנו. אין ואקום למשילות, אין ואקום לריבונות. בכל מקום שלא נהיה כמדינה וכרשויות – הפשע ישתלט", הוסיף הרצוג, "שלטון החוק הוא מהיסודות המארגנים החשובים ביותר של מדינת ישראל, וכולנו, העם בישראל כולו מתפללים כל יום בשלומה של מלכות, של הרשות השופטת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

לקראת ההצבעה על התקציב: הושגו הסכמות ברוב הנושאים שבמחלוקת

גנרל אמריקני: "ייתכן שבעתיד נשתף פעולה עם טליבאן נגד הטרור"

ארה"ב: שיטפונות והצפות קשות באזור ניו יורק, הוכרז מצב חירום

הנשיא המשיך להתייחס לפגיעה במערכת המשפט: "בית המשפט הוא ביתנו שלנו, והאבנים שנזרקות לעברו פוגעות בכולנו. מערכת המשפט שלנו אינה רק עוגן שלטוני נחוץ, היא הפכה להרבה מעבר לכך. בשנים האחרונות, וכמו שראינו גם בשבועות האחרונים, כשאיומים בחרמות על אזרחי ואזרחיות מדינת ישראל נשמעים חדשות לבקרים, מערכת המשפט שלנו, ובמיוחד בית המשפט העליון, הפכו להיות שכבת מגן חיונית. עלינו לזכור תמיד, למערכת המשפט שלנו, ובראשה בית המשפט העליון, שם יוצא דופן במשפחת העמים. זהו נכס שלא יסולא בפז לביטחון ישראל ושמה הטוב"

"האמון של הקהילה הבינלאומית, בדגש על ידידותיה של ישראל, בחוסנה, בעצמאותה, ביציבותה וביושרתה של מערכת המשפט הישראלית, מעניק למדינתנו רוח גבית וקריטי לביצוע פעולות המגנות על בטחונה ובטחון אזרחיה", הוסיף הרצוג, "מעבר לכך כמובן יש לומר, חיזוקה של מערכת המשפט, הוא אינטרס עליון שלנו כחברה וכמדינה. כן, גם במובנים של תקציבים ותקנים – מאות תקנים, כפי שמראה דו"ח עומס העבודה השיפוטית שפירסמה הנהלת בתי המשפט לפני כחודש, שצריכים להתווסף ולהציל אותה ואותנו מאסון של קריסה תפקודית".

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, גדעון סער, התייחס גם הוא לנושא בטקס פתיחת שנת המשפט של לשכת עורכי הדין: "עלינו לשאוף לשיח מאחד, במקום ללבות קונפליקטים ולהרחיב שסעים. יש לנו רק מערכת משפט אחת, ואנחנו צריכים לשמור על המערכות הממלכתיות שלנו ולתקן את הטעון תיקון. יש לנו רק משטרה אחת, משטרה חזקה זו מדינה חזקה. מי שפעל או פועל להחליש את משטרת ישראל פועל להחליש את המדינה. כל חולמי החלומות על ה-D9 שיעלה על מערכות המדינה ויהרוס אותן, יצטרכו לגנוז לתקופה הקרובה את חלומותיהם"

גדעון סער באירוע הדלקת נרות של הליכוד
גדעון סער

לגבי החוק להגבלת כהונה אמר סער: "למדנו בדרך הלא קלה שיעור חשוב בדבר חיוניות הגבלת הכהונה. שלטון ממושך מביא לריכוז מסוכן של כוח ולסכנת השחתה. אביא למושב החורף את עיגון העיקרון חשוב של הגבלת כהונה של ראש ממשלה לשמונה שנים לכל היותר. אני מאמין גם בהגבלת כהונה של ראשי רשויות מקומיות ובימים הקרובים כבר נגיש הצעת חוק גם בנושא הזה".

על האלימות בחברה הישראלית אמר סער: "בשנת תשפ"ב מערכת המשפט ואכיפת החוק כולה חייבת להתגייס למערכה נחושה וחסרת פשרות במיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית, בדגש על כנופיות הפשע ומשפחות הפשע. המדינה והחוק היום אינם שולטים בשטחים מאוד גדולים ונרחבים. עלינו להחזיר את המשילות ושלטון החוק לגליל, ללוד ולדרום תל אביב. הפרוטקשן הוא חתירה תחת הדרך ההגונה והישרה להתפרנס, יש לעקור תופעה זו ביד ברזל. חדירת ארגוני פשיעה לשלטון המקומי, במגזר הערבי והדרוזי, היא תופעה מסוכנת מאוד שעלולה לפגוע גם במאמצים הגדולים שהממשלה רוצה לעשות כדי לחזק את התשתיות ולצמצם את אי השוויון כלפי החברה הערבית בישראל. עלינו להחזיר את הביטחון ולשחרר את אזרחי ישראל משלטון הפחד, אזרחים ערבים ויהודים כאחד".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט אמר בטקס פתיחת שנת המשפט: "אלה ימים קשים וחריגים בהם אנו עדים להתעצמות הפשיעה החמורה בחברה הערבית, ובתוך כך לפגיעה בחיי אזרחים. אנו חייבים להיות נחרצים ותקיפים ביחס לשמירת ביטחון האזרחים. ללא ביטחון וסדר ציבורי, לא ניתן להבטיח את יתר הערכים החשובים האחרים של המשטר הדמוקרטי. המאבק בפשיעה החמורה בחברה הערבית אינו צריך להישען רק על מערכת אכיפת החוק. למעשה, בימים כתיקונם, תפקידה של מערכת אכיפת החוק בקשר למאבק בפשיעה במגזר מסוים צריך היה להיות אך אמצעי משלים. צריכים היו להיות קודמים לו היבטים של חינוך, רווחה, תעסוקה והשקעת משאבים ציבוריים".

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בוועידה הלאומית של חדשות 13
אביחי מנדלבליט

"המאבק בפשיעה בכלל, ובפשיעה החמורה בחברה הערבית בפרט, חייב להיות אתגר לאומי, רב מערכתי", הוסיף מנדלבליט, "לפני מספר חודשים קיבלנו החלטה, במסגרת הזו, לפיה בתוך כל אחד מיעדי האכיפה הכלליים של מדינת ישראל לשנה הקרובה, תינתן עדיפות משמעותית למאבק בפשיעה החמורה בחברה הערבית".

על פי נתוני המעקב של עמותת יוזמות אברהם, 78 ערבים נהרגו בשנת 2021 בנסיבות הקשורות לאלימות ולפשיעה, מהם 66 אזרחים ו-12 שאינם אזרחים. מבין כלל ההרוגים, 11 הן נשים ו-41 מההרוגים היו עד גיל 30.