וינשטיין: "זו לא רפורמה - זה פוגרום"; ריבלין: "ריח רע של נקמנות"

היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין התבטא בחריפות בכנס באונבירסיטת תל אביב נגד המהפכה המשפטית של השר לוין. שר המשפטים לשעבר גדעון סער אמר בכנס באוניברסיטת בר אילן: "ישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה"

הנשיא לשעבר ראובן (רובי) ריבלין והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודיה וינשטיין
הנשיא לשעבר ראובן (רובי) ריבלין והיועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודיה וינשטיין | צילום: יונתן זינדל, מרים אלסטר / פלאש 90

בכנס באוניברסיטת תל אביב שנערך הערב (שלישי) אמר היועץ המשפטי לממשלה לשעבר יהודה וינשטיין כי המהפכה המשפטית של שר המשפטים יריב לוין היא "לא רפורמה, אלא פוגרום". באותה שעה, בכנס באוניברסיטת בר אילן, אמר נשיא המדינה לשעבר ראובן (רובי) ריבלין כי "המהפכה המתרחשת לנגד עינינו איננה המשכו של הרוויזיוניזם והבגיניזם. המהפכה הפוליטית הזאת בזה להדר הז'בוטינסקאי".

לדבריו, "מנהיגות בדמוקרטיה היא מלאכה של יצירת הסכמות, ולא הכנעות. כל אחת מההצעות ראויה לדיון, הבעיה טמונה ברטוריקה, בנימה ובהלך הרוח הפסול, שמדיף ריח רע של נקמנות וחיסול חשבונות. אני קורא לחברי הקואליציה: נבחרתם למשול, אנחנו צריכים רפורמה ותיקונים, אנחנו לא צריכים נקמה".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין
נשיא המדינה הקודם ראובן (רובי) ריבלין | צילום: איתי בית און/ לע''מ

שר המשפטים לשעבר גדעון סער אמר באותו כנס: "ישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה. המשטר הדמוקרטי תחת מתקפה והמניע ברור - השתלטות פוליטית על התביעה תוך ניהול ההליכים הפלילים נגד ראש הממשלה". סער הוסיף: "מפה, מאוניברסיטת בר אילן, אני יוצא למסע אזרחי בארץ. אציג לציבור חלופה רעיונית, מנומקת הנשענת על השורשים הרעיוניים של התנועה הלאומית. אין חזרה לשורשים מבלי חיבור לציבור - זאת בכוונתי לעשו".

"הכינוס הזה מתקיים בימים קשים", אמר סער, "ימים בהם ייתכן מאוד שישראל מנווטת למשבר החוקתי והמשטרי הגדול בתולדותיה, שאחריתו מי ישרונו. ימים שבהם מאפיינים מרכזיים של המשטר הדמוקרטי בישראל כפי שהכרנו אותו, מצויים תחת מתקפה מצד הממשלה ובראשם ניסיון חסר תקדים להשתלטות פוליטית על הרשות השופטת והשירות המשפטי הציבורי".

עוד אמר סער: "המערכת המשפטית זקוקה לרפורמות. מהלכים שהתחלתי לבצע בחקיקה כחבר כנסת ובשנה וחצי האחרונות בתפקידי כשר המשפטים. איזו רפורמה נדרשת? רפורמה אבולוציונית ולא רבולוציונית. רפורמה המבוססת על המסורת המשטרית שלנו ועל עקרונות היסוד שהיו בעבר מוסכמים. רפורמה שמטרתה היא תיקון הנדרש במערכת ולא הריסתה".

ח''כ גדעון סער
ח''כ גדעון סער, שר המשפטים לשעבר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

"רפורמה עם מערכת המשפט ולא נגדה. וזאת עם כל הביקורת בחלקה המוצדקת על כך שהמערכת התנגדה במשך השנים כמעט לכל שינוי. רפורמה שלא תחסל חלילה את עצמאות הרשות השופטת ואת המקצועיות של השירות המשפטי הציבורי, ובשום אופן לא תחולל פוליטיזציה שלהן. רפורמה שתשרת את החברה בישראל ולא אינטרסים פוליטיים ואישיים.

"מה נדרש לחברה הישראלית? החטא הקדמון הוא העדרה של חוקה שלמה וקשיחה. אנחנו בכנס על מורשתו המשטרית והדמוקרטית של מנחם בגין. בגין ותנועת החירות היו בקום המדינה בראש החץ של התביעה לכינון החוקה, בה לא היה מעונין השלטון באותם ימים. בשל החמצה היסטורית זאת נגרמו אין ספור תקלות במהלך השנים ובגללה במידה רבה נקלענו למצב הנוכחי בו למעשה אין הסכמה חברתית ופוליטית על כללי המשחק המשטריים לכל חברה, אבל בפרט במדינה כמו ישראל, המוקפת באויבים ואיומים חיצוניים זה דבר מסוכן מאוד".

סער הוסיף: "בואו לא נתבלבל. אני מכבד את מחליפי בתפקיד, השר לוין, אבל אין באמת תוכנית לוין. זאת תוכנית נתניהו. הקול הוא קול לוין והידיים ידי נתניהו. המטרה השניה היא לדון באופן ביקורתי בתכנית ההרסנית תוך ניסיון לבחון גם מה כן יכולות להיות חלופות ראויות לה".

אסתר חיות ויריב לוין
נשיאת ביהמ''ש העליון אסתר חיות ושר המשפטים יריב לוין | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מוקדם יותר, לראשונה מאז שתקפה את המהפכה המשפטית, שר המשפטים לוין ונשיאת העליון חיות נפגשו היום. הפגישה מגיעה על רקע חילופי הדברים בין השניים כשביום חמישי האחרון התייחסה בנאומה בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי לרפורמה המשפטית, ואמרה: "מדובר במתקפה שלוחת-רסן על מערכת המשפט, משל הייתה אויב שיש להסתער עליו ולהכניעו. זו תוכנית לריסוק מערכת המשפט. היא מיועדת להנחית מכה אנושה על עצמאותה ואי-תלותה של הרשות השופטת ולהפוך אותה לרשות שותקת".

"העצמאות ואי-התלות השיפוטית הן נשמת אפו של בית המשפט, ובלעדיהן לא יוכלו שופטי ישראל למלא את תפקידם כמשרתי הציבור וכנאמניו. בימים האחרונים שמענו כולנו כי הנימוק המרכזי להצדקת התוכנית הוא רצון הרוב והכרעת הרוב. אכן, 'שלטון הרוב' הוא עיקרון יסוד העומד בבסיס המשטר הדמוקרטי - אך הדמוקרטיה אינה רק שלטון הרוב. כל הטוען כי הרוב שבחר את נציגיו לכנסת, נתן להם בכך 'צ'ק פתוח' לעשות ככל העולה על רוחם, נושא את שם הדמוקרטיה לשווא. בית משפט עצמאי ובלתי-תלוי הוא הערובה לכך ששלטון הרוב לא יהפוך לעריצות הרוב", אמרה.

בתוך כך, הודה אתמול שר המשפטים יריב לוין במליאת הכנסת כי "שלושה כתבי אישום תרמו להבנה שצריך להעביר את הרפורמה המשפטית". לדבריו, "אני נחוש להעביר את הרפורמה, נחוש לשמוע את מי שישמיע דברים לגופו של עניין, ובטוח שנצא בסוף התהליך עם שינוי יסודי שנדרש שנים שיביא איזון בין שלוש הרשויות. דמוקרטיה כפי שצריכה להיות".

כמו כן, באירוע במכללה האקדמית קריית אונו לכבוד השקת ספרה החדש של פרופסור גבריאלה שלו, היא אמרה: "היועמ"ש לממשלה ונשיאת בית המשפט העליון, שתי נשים אמיצות, עמדו בחזית כנגד ניסיון הדריסה של מערכת המשפט בישראל. נאומה של חיות ייכנס להיסטוריה של מדינת ישראל. יהיה זה ניצוץ שיגן עלינו מפני ניסיון ההפיכה השלטונית".