"ההיסטוריה הגרמנית מלמדת שמוסדות דמוקרטים לא ישרדו כל מתקפה"

נשיאת ביהמ"ש העליון דיברה בכנס משפטנים בגרמניה, בצל הדיווח לפיו נתניהו מגבש חוק שיחליש את כוחו של בג"ץ. "עצמאות השופטים - אבן יסוד בכל משטר דמוקרטי"

זמן צפייה: 03:32

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות ציטטה היום (שלישי) מאמר הנוגע לתהליכים שעברו בגרמניה עם עליית הנאצים לשלטון, והסבירה: "הלקח מהאירועים ההיסטוריים הוא ששמירה על עצמאות השופטים היא מאבני היסוד בכול משטר דמוקרטי". את הדברים אמרה בנאום שנשאה בכנס שנתי של עמותת משפטנים ישראל-גרמניה בעיר נירנברג.

"רובכם, בני הדור הצעיר, נולדתם למציאות חדשה, עשרות שנים לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה. נולדתם למדינות שחרטו על דגלן ערכים של דמוקרטיה מהותית והגנה על זכויות אדם. יש להניח כי אתם נוטים להאמין שהמוסדות המגנים על הדמוקרטיה יעמדו לנצח ויישרדו כל מתקפה. בהקשר הזה אני רוצה להביא בפניכם דברים שפורסמו בפברואר 1933 במאמר המערכת של עיתון יהודי מוביל בגרמניה", אמרה נשיאת העליון, והמשיכה לצטט: "'איננו שותפים לדעה שעכשיו, כשמר היטלר וחבריו סוף-סוף השיגו את הכוח שהתאוו לו זמן רב כל כך, הם יישמו את ההצעות שהופצו; הם לא ישללו פתאום את זכויותיהם החוקיות של יהודי גרמניה. הם לא יוכלו לעשות זאת כי אי אלו גורמים מכריעים מרסנים את הכוח תחת בקרה. והם בוודאי לא רוצים להתדרדר במדרון הזה'".

לדברי חיות, כותב המאמר שוגה בטענתו ש"הכוח נושא עמו תמיד גם אחריות וכי תמיד יש גורמים שירסנו את הכוח". לדבריה, הכותב "לא האמין כי גם מוסדות קיימים יכולים להיות מנושלים מכוחם וחיוניותם, ולעבור תהליך של 'התאמה'  - על מנת לעגן את 'הסדר החדש'". "אחד הלקחים האוניברסליים שראוי ללמוד מן האירועים ההיסטוריים שעליהם עמדתי הוא כי העצמאות השיפוטית ואי התלות של השופטים ברמה המוסדית וברמה האישית, הן אחת הערובות החשובות לכך שתישאר בידי הפרט כתובת לפנות אליה לצורך הגנה על זכויותיו. השמירה על עקרון העצמאות ואי התלות של השופטים היא, אפוא, מאבני היסוד בכל משטר דמוקרטי", סיכמה חיות.

עוד כתבות בנושא:

נתניהו: "מטרת ההדלפות המגמתיות – לזרוע פחד ולמנוע שינויים"

גנץ בכנסת: "שלטון החוק לא מעניין כלל את העומד בראשות הממשלה"

לפיד: "על היועמ"ש לבטל את השימוע של ראש הממשלה"

בית המשפט העליון
בית המשפט העליון | צילום: עינת אנקר, לע"מ

במהלך הנאום, ציינה חיות כי "ההיסטוריה אינה חוזרת", אך "מעניקה את האפשרות ללמוד ממנה, מאפשרת לראות דפוסים ולשפוט". היא הסבירה כי הזכות לכבוד האדם עומדת בבסיס המשפט הישראלי והחקיקה בארץ, וכי כך היה עוד לפני שנחקק בשנת 1992 חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. "חוק היסוד מסדיר את ההגנה החוקתית על זכות הקניין, על החירות האישית, על הזכות לפרטיות ועל הזכות לשם טוב. חוק היסוד מוסיף וקובע כי אין לפגוע בזכויות המנויות בו אלא בחוק ההולם את ערכיה של מדינת ישראל, שנועד לתכלית ראויה ובמידה שאינה עולה על הנדרש", אמרה. "על מנת שהוראות אלה בחוק היסוד תוגשמנה הלכה למעשה ותזכינה להגנה אפקטיבית, יש צורך בביקורת שיפוטית, ובית המשפט העליון בישראל אכן מקיים מזה כ-25 שנים ביקורת שיפוטית על תוקפם של חוקים לפי התפיסה כי כבוד האדם הוא 'זכות האם' ממנה נגזרות רוב זכויות הפרט".

בתגובה לדבריה של הנשיאה, בנו של רה"מ יאיר נתניהו כתב בחשבון הטוויטר שלו: "התבלבלתי או שנשיאת העליון חושבת על ראש ממשלת ישראל שהוא היטלר בסוף שנות ה-20?"

דבריה של חיות מגיעים על רקע הפרסומים אתמול, לפיהם ראש הממשלה בנימין נתניהו מגבש חוק שימנע את הסרת חסינותו. אתמול אמר נתניהו כי "המדיניות שלי תמיד הייתה לשמור על בית משפט חזק ועצמאי - אך אין זה אומר בית משפט שהוא כל-יכול. בתקשורת מתפרסמות הדלפות מגמתיות ופרשנויות מעוותות שכוללות הצעות לא נכונות. כל זה נעשה כדי לזרוע פחד ולמנוע שינויים כלשהם, במטרה לבלום את השבת האיזון הדרוש בין הרשויות בישראל. האיזון הזה דרוש כדי להעביר חוקים שנפסלו או עוכבו בעבר. אלה חוקים שהציבור מצפה מאיתנו להעביר: גירוש משפחות מחבלים, עונש מוות למחבלים וחוק להוצאת מסתננים".

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות
נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות | צילום: חדשות 13

גורמים בכירים בקואליציה אמרו אמש לחדשות 13 כי ישנו קונצנזוס בקואליציה בנוגע למתווה המהפכה השיפוטית שנתניהו מקדם. עוד אמרו הבכירים כי הממשלה שתוקם מדברת גם על שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים. זאת, כאמור, לאחר שאתמול בבוקר חשף עיתון "הארץ", כי נתניהו מתכוון לקדם בכנסת הקרובה הצעת חוק שתשלול מבית המשפט העליון את הסמכות להתערב בהחלטות מנהליות של הממשלה, השרים או הכנסת. על פי הפרסום, ראש הממשלה פועל מחשש שבית המשפט יפסול החלטה של הכנסת לשמור על חסינותו מפני העמדה לדין. על כן הוא מקדם פסקת התגברות מורחבת, שאינה מוגבלת רק לחקיקה. עוד דווח כי ח"כ בצלאל סמוטריץ' שותף לניסוח חקיקה זו.

בכירים במערכת המשפט התייחסו לפרסומים והצהירו כי "אנחנו נמצאים כפסע לפני איבוד הדמוקרטיה. קו ישיר מחבר בין כתב האישום המיועד של נתניהו לתוכנית שלו לחסל את בית המשפט העליון. אנחנו נהיה כ'מוקצה' בעיני העולם. נתניהו מוכן לחסל את הכול כדי לא לעמוד למשפט, מישהו במערכת הפוליטית חייב להתעורר ומהר".