חיות: "נתניהו אמר שיש צורך בבית משפט חזק ועצמאי - מה השתנה?"

נשיאת בית המשפט העליון יצאה נגד המתקפה על מערכת המשפט בכנס לשכת עורכי הדין, והצהירה כי "השיח בוטה, עולב ומשולח רסן; אסור שאף אחת מהרשויות תהיה כל יכולה"

זמן צפייה: 03:11

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות, התייחסה היום (שני) למתקפה הפוליטית על מערכת המשפט, וטענה כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בעבר כי 'דבר אחד לא משתנה - הצורך בבית משפט חזק, עצמאי, ישר וחסר פניות', וכי 'אין זה מוגזם להאמין בהידברות מכובדת'. מה נשתנה מאז? האם אירע דבר מה המצדיק סטייה מעקרונות חשובים אלה? לטעמי התשובה לכך שלילית". את הדברים אמרה חיות בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

חיות התייחסה בין היתר למגעים הקואליציוניים וטענה כי "רב המרחק בין הידברות מכובדת ובין השיח הבוטה, העולב ומשולח הרסן אשר אפיין את מערכת הבחירות לכנסת ה-21 וממשיך ללוות גם עתה את המגעים להרכבת הממשלה". לדבריה, "בשיח זה בולטות בחומרתן התבטאויות מצד גורמים שונים כלפי הרשות השופטת. בין התבטאויות כאלה ובין 'הידברות מכובדת' אין ולא כלום.

עוד דיברה הנשיאה על הצורך בשמירת עצמאותה של הרשות השופטת. "אני סבורה כי על מנת לשמור על מעמדה של הרשות השופטת כרשות ניטרלית וא-פוליטית, ראוי לה שלא להיגרר אל השדה הפוליטי. שאלת מעמדה וסמכויותיה של הרשות השופטת איננה שאלה פוליטית. בית המשפט איננו כל יכול ואסור שיהיה כל יכול, אך גם כל אחת משתי הרשויות האחרות איננה כל יכולה ואסור שתהיה כזו".

עוד בחדשות 13:

נתניהו: הצעתי פתרון במאמץ אחרון למנוע בחירות מיותרות

ח"כים בליכוד קיבלו הודעה: "הצבעה לפיזור הכנסת – מחר ב-16:00"

מטרת ליברמן: להדיח את נתניהו מראשות הימין והליכוד • פרשנות

איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין
איילת שקד נואמת בכנס לשכת עורכי הדין | צילום: חדשות 13

שרת המשפטים, איילת שקד, נשאה אף היא דברים בכנס. "מרכז הכובד של הדמוקרטיה הישראלית עבר מנבחרי הציבור למשפטנים", הצהירה השרה. "בית המשפט הפך לפוסק אחרון בענייני מדיניות, ובמקביל, התעצם כוחם של היועצים המשפטיים. נבחרי הציבור המשיכו לשאת באחריות, אך באופן עקבי איבדו את הסמכות. בסופו של יום, לא במשפטנים בחרו אזרחי ישראל בבחירות כדי למשול ולקבוע מדיניות. אחד מיעדיי כנבחרת ציבור היה לבצר את הדמוקרטיה - להשיב את הכוח לידי נבחרי הציבור".

בהתייחס לפסקת ההתגברות, אמרה שקד: "הרעיון לייבא את פסקת ההתגברות מקנדה היה של אהרן ברק. הוא זה שיזם את פסקת ההתגברות בחוק יסוד חופש העיסוק, והוא אף הציע להוסיפה לכלל חוקי היסוד. לא זכורה לי עצומת משפטנים נגד חורבן הדמוקרטיה. בתזכיר החוק גם נכתב במפורש שחוקי יסוד אינם נתונים לביקורת שיפוטית. אני מקווה שהכנסת הבאה תשלים את המהלך החשוב הזה".

בסיכום דבריה הצהירה השרה: "הדמוקרטיה הישראלית תוססת, חיה, נושמת ובועטת וחזקה יותר מכל מבקריה ומכל מספידיה".