שופטי בג"ץ על ח'אן אל-אחמר: "החוק מחייב לממש את צווי ההריסה"

השופטים מותחים ביקורת חריפה על המדינה בדיון שמתקיים בנוגע לעתירה של תנועת "רגבים" בדרישה לפינוי המאחז הבדואי הלא חוקי. השופט סולברג אמר: "יש פה שאלה משפטית - האם אפשר לדחות את אכיפת החוק ללא מועד?". נציג הפרקליטות: "השיקולים המדיניים השתנו"

 חאן אל-אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: רויטרס

שופטי בג"ץ מותחים הבוקר (שני) ביקורת חריפה על המדינה בדיון שמתקיים בנוגע לעתירה של תנועת "רגבים" בדרישה לפינוי המאחז הבדואי הלא חוקי ח'אן אל-אחמר, הממוקם בין ירושלים לבקעת הירדן וים המלח. "שלטון החוק מחייב לממש את צווי ההריסה" אמר השופט סולברג, "וכל פעם אתם אומרים שעיתוי המימוש נתון לשיקולי הדרג המדיני. מתי יגיע השלב שתגידו שאי אפשר להצהיר שוב ושוב ושוב? עד מתי הדברים האלו הולכים בד בבד?".

נציג המדינה אמר בתחילת הדיון: "עמדת המדינה היא שאת הצווים האלו יש לממש, השאלה היא באיזה עיתוי ובאיזה אופן וזו שאלה מורכבת עם שיקולים בטחוניים שהדרג המוסמך הוא הדרג המדיני. אנחנו רוצים להיות הכי גלויים, אנחנו רוצים להציג את החומר החסוי. אם בוחנים את העתירה בעצם יש פה מספר עילות שהעותרים מבקשים לבסס את עילת ההתערבות, נטען פה שזה חוסר סבירות קיצונית, אין מחלוקת שבעילת הסבירות צריך לשאול האם הדרג המדיני שקל את כל השיקולים, הצורך לאכוף ולקיים את שלטון החוק לנוכח הבנייה הבלתי חוקית ליד כביש ראשי".

השופט סולברג השיב: "גם בסיבוב הקודם אדוני טען אז על החשיבות האסטרטגית לפעול מהר, כאן ועכשיו, דיבר על סכנת נפשות ממש, מטרים ספורים מכביש מספר אחת, לנוסעים, לתלמידי בית הספר, ובהתאם לכך תיארתם השקעה מסיבית בג'האלין מערב".

חאן אל אחמר
ח'אן אל-אחמר | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

נציג הפרקליטות אמר: "זה עמד לצאת לפועל כי אז הדברים התאפשרו, אחרי פסק הדין המשיכו בשיח מול תושבי המקום, הגישו עתירות ואיימו לחנות בשטח. בשלב מסוים היו כוחות מגויסים שהתאמנו והכל היה ערוך לפעולה. השתנו דברים, השיקולים המדיניים השתנו, יש חובה לדרג המדיני לשקול מעת לעת את עמדתו, אין פה חזרה מהכוונה לממש את צווי ההריסה".

השופט אלכס שטיין אמר: "יש פה שאלה משפטית - האם אפשר לדחות את אכיפת החוק ללא מועד?", והשופט סולברג המשיך: "התחלנו ב-2009, מה המועד הסופי? 50 שנה? 100 שנה? מה המועד שמבחינתכם לא משנה מה, צריך לממש את צווי ההריסה כי את שלטון החוק צריך לקיים?".