משרד הבריאות: "מאבטח בית חולים לא מוסמך לחפש חמץ על אדם"

במענה לתביעה שהוגשה לבג"ץ, משרד הבריאות הבהיר כי על אף חוק החמץ, מאבטח בבית חולים אינו מוסמך לסצע חיפוש חמץ על מבקרים בפסח. "התיקון החדש לחוק מקנה סמכות ליידע בדבר הוראות בית החולים בלבד"

שלט "חוק החמץ" בכניסה לביה"ח רמב"ם בחיפה. ארכיון
שלט "חוק החמץ" בכניסה לביה"ח רמב"ם בחיפה. ארכיון | צילום: הקריה הרפואית רמב"ם

בעקבות עתירה לבג"ץ מטעם עמותת "ישראל חופשית", משרד הבריאות ענה היום (ראשון) לבית המשפט כי "מאבטח בית חולים לא מוסמך לחפש חמץ על גופו של אדם". זאת , על אף חוק החמץ שעבר לפני החג בכנסת.

עוד נכתב בתגובת משרד הבריאות כי "המאבטח אחראי אך ורק על שמירה על הביטחון. התיקון החדש לחוק מקנה סמכות ליידע בדבר הוראות בית החולים בלבד". כמו כן, הוסיפו כי מאבטח לא יכול למנוע כניסת מבקרים מטעמי כשרות לפסח.

השר יואב בן צור
שר הבריאות יואב בן צור | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

עורכי הדין חגי קלעי, אוהד רוזן ועדיה שיינוולד שהגישו את העתירה: "החוק ברור וחד משמעי, וכך גם תשובת משרד הבריאות שהוגשה לבית המשפט. אין ספק שאסור לחטט בתיקים של באי בית החולים, ליטול מהם מזון, או למנוע מהם כניסה. השאלה שנותרת אינה מהו הדין, אלא האם בית חולים לניאדו רואה עצמו כפוף לדין. התנהלותו עד כה מלמדת שספק אם כך, אך ניתן לקוות כי נוכח עמדת משרד הבריאות, יתקן בית החולים את דרכיו".

אורי קידר מנכ"ל ישראל חופשית מסר כי "גם תחת שר של ש"ס, משרד הבריאות מבין שהחוק לא מאפשר ולא יאפשר לחטט בתיקים של אף אדם ולא לעכב אף חולה בדרכו לבית החולים. אנחנו מאמינים שעל ידי העתירה הזו נוכל למגר את המנהג המכוער הזה לאלתר, ומדינת ישראל תמגר את תופעת משטרת הדת שיש מי שמנסים לייסד פה. יחד עם הציבור, אנחנו נדפוק ברקס לממשלת הכפיה הדתית ולחוקים הרעים שלה".

בית החולים לניאדו
בית החולים לניאדו

לפני כשבועיים, רגע לפני חג הפסח, אישרה הכנסת את "חוק החמץ", שמאפשר למנהלי בתי החולים לקבוע מדיניות בנוגע להכנסת מזון לא כשר לפסח לשטח בית החולים, ברוב של 48 חברי כנסת שהצביעו בעד לעומת 43 שהתנגדו.

לפי החוק, מנהל בתי חולים יהיה רשאי לקבוע ההוראות בדבר הגבלה או איסור של הכנסת חמץ למבנה בית החולים, כולו או חלקו, הנדרשות לשם שמירת כשרות בחג הפסח. זאת לאחר ששקל חלופות אחרות ובהתחשב בזכויות המטופלים ובצורכיהם.