בהרב-מיארה נכנסה לתפקיד היועמ"ש: "אמון הציבור יהיה בראש סדר העדיפויות"

אחרי שמינויה אושר בממשלה, היועמ"שית החדשה נשאה דברים בטקס כניסתה לתפקיד: "לא ניתן לייחס את הירידה באמון הציבור רק לגורמים חיצוניים". שר המשפטים בירך "התפקיד הקשה והמאתגר ביותר בשירות הציבורי"

זמן צפייה: 02:14

עו"ד גלי בהרב-מיארה נכנסה היום (שלישי) באופן רשמי לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. בטקס שנערך במרכז שלווה בירושלים אמרה כי תציב את אמון הציבור בראש סדר העדיפויות שלה. "זה אחד מהיסודות המרכזיים בתפקיד", הסבירה. "בימים האחרונים רואים עד כמה אמון הציבור ירוד. לא ניתן להתעלם מהמתקפות, אבל לא ניתן לייחס את הירידה באמון הציבור רק לגורמים חיצוניים. חיוני להישיר מבט פנימה ולערוך ביקורת".

היועמ"שית החדשה התייחסה גם לפרסומים אודות שימוש המשטרה בתוכנות ריגול נגד אזרחים: "אחד הנושאים הראשונים שאליו אדרש לתפקיד סביב הטענות בפרשת הריגול המשטרתי. אנו בייעוץ המשפטי צריכים לסייע לרשות המבצעת".

עוד אמרה בהרב-מיארה: "הייעוץ המשפטי לא קובע את מדיניות הממשלה. הממשלה קובעת. נדרש שיח בין גורמי הייעוץ המשפטי לגורמי ההחלטות בשירות הציבורי בשלב קבלת ההחלטות. חובתן של רשויות השלטון לפעול בהתאם לדין ובגבולות החוק. יש לשמור על עצמאות הייעוץ המשפטי לממשלה. יש להקפיד כי כל אלה יהיו נתונים רק למרות הדין. העצמאות המקצועית של הייעוץ המשפטי לממשלה ורשויות אכיפת החוק, אין משמעה שאי אפשר להשמיע ביקורת כלפיהם".

שר המשפטים גדעון סער בירך את בהרב-מיארה על כניסתה לתפקיד: "מודה לך שהסכמת לקבל על עצמך את התפקיד הקשה והמאתגר ביותר בשירות הציבורי. "החובה של כל רשות שלטונית היא להפעיל את סמכויותיה בהתאם לחוק. השמירה על זכויות האזרח בהליכי חקירה ובהליכי משפט וגם על כבודו של האזרח היא חובתן של רשויות החקירה והתביעה. יש להקפיד על כך במידה יתרה. רשות שפועלת כך היא רשות יותר חזקה".

שר המשפטים התייחס גם לירידה באמון במערכת המשפט בקרב הציבור, ולפרסומים אודות שימוש של המשטרה בתוכנת פגסוס נגד אזרחים. לדבריו, "מה שצריך לשנות ולתקן, נעשה כולנו ביחד באחריות, בשיקול דעת ומתוך הבנה מלאה של הפיקדון היקר שיש לכל אחד מאיתנו שהוא נמצא בתפקידים שאנחנו ממלאים - חייב להיות פיקוח יותר טוב על התביעה המשטרתית. היא חלק ממערך התביעה וחייבים לוודא שהעקרון הזה נשמר".

שר המשפטים גדעון סער
שר המשפטים גדעון סער

"לתפקיד היועצת המשפטית נכנסת אשת מקצוע מובהקת עם ותק של עשרות שנים בייצוג הציבורי המשפטי", המשיך סער. "עצמאות התביעה כמו גם עצמאות השפיטה הן יסודות חשובים במשטר הדמוקרטי שלנו ואנחנו נשמור עליהן. אין משימה חשובה יותר מלהביא את שלטון החוק ללוד, לנגב, לגליל, לכל מקום במדינת ישראל. שלטון החוק לא חי בפסקי דין".

פרקליט המדינה עמית איסמן גם נשא דברים, ואמר כי "לפרקים נדמה אין עניין שלא מגיע לשולחן היועץ המשפטי לממשלה. הבחירה היא לא פעם בין שתי חלופות - האחת גרועה והשנייה גרועה יותר. מרבית ההחלטות לא מתקבלות היטב בציבור. הביקורות מוצאות את הביטוי שלהן במקומות רבים בעיקר בכיכר העיר החדשה - הרשתות החברתיות".

אתמול אישרה הממשלה פה אחד את מינויה של בהרב-מיארה לתפקיד, ובכך היא הפכה לאישה הראשונה למלא את המשרה. בהרב-מיארה שימשה בעברה כפרקליטת מחוז תל אביב (אזרחי) במשך שמונה שנים, ועד היום עבדה בשוק הפרטי ומשמשת כיועצת בתחום המשפט.

בהרב-מיארה נשואה ואם לשלושה, בעלת תואר ראשון ושני במשפטים מאוניברסיטת תל אביב. ב-1985 החלה את עבודתה בפרקליטות מחוז תל אביב ועסקה במשך כ-30 שנה בתפקידים בעיקר בתחום המשפט האזרחי והמנהלי. בשנים 2015-2007 כיהנה גם כפרקליטת מחוז תל אביב. ב-2014 הייתה מועמדת לתפקיד מנכ"לית משרד המשפטים, אך לא נבחרה, ופרשה מהפרקליטות. לאחר פרישתה הצטרפה כיועצת למשרד עורכי הדין תדמור ושות'.

ביקורת רבה נשמעה על תהליך המינוי. בין היתר גם על אי הכללתו של רז נזרי, המשנה ליועמ"ש, שנחשב למועמד הבכיר והמנוסה ביותר. "הערכתי שלא אבחר נוכח עמדת השר", כתב נזרי לאחר ההודעה כי לא נכלל ברשימת שלושת המועמדים האחרונים לתפקיד. בהמשך, הודיע נזרי כי הוא לא מתכוון להשלים את מלוא הקדנציה שלו ולפרוש בעוד כמה חודשים.