האונס בתיכון בת"א: ארבע שנות מאסר במעון נעול לבן 17

הנער, שהורשע באונס שש קטינות, ירצה עונש מאסר של שלוש שנים ותשעה חודשים במעון נעול. כמו כן, נגזרו עליו שנת מאסר על תנאי והוא יפצה את המתלוננות ב-120 אלף שקלים. נציגת הפרקליטות: "כל האירועים התרחשו באביב הנעורים של המתלוננות וסופם עצוב, צורב, משפיל וכואב"

הפגנת תמיכה בקורבנות תקיפה מינית. ארכיון
הפגנת תמיכה בקורבנות תקיפה מינית. ארכיון | צילום: תומר נויברג, פלאש 90

בית משפט המחוזי לנוער בתל אביב גזר היום (שני) שלוש שנים ותשעה חודשי מאסר במעון נעול על קטין בן 17, תושב העיר, שהורשע באונס שש קטינות בתיכון יוקרתי באזור תל אביב לפני כשלוש שנים. כמו כן, נגזרו עליו שנת מאסר על תנאי ופיצוי כספי של 120 אלף שקלים.

"מלאכת גזירת הדין בתיק זה הייתה מבין הקשות והמורכבות", נכתב בהחלטת בית המשפט. "החלטתנו ניתנה לאחר בחינה מעמיקה, מחשבה והתלבטות אמיתית תוך שאנו מאזנים במכלול דק בין השיקולים ותת השיקולים השונים. מדובר בכתב אישום שללא ספק מגלם בחובו מסכת אירועים קשה ומטרידה, שמצדיקה מטבעה התייחסות עונשית רצינית. נדגיש את המובן מאליו: אשמתו של הנאשם לקרות האירועים היא ברורה וחד-משמעית. זאת, לא רק משום שהוא עצמו הודה מיד, עוד בפני השופט המגשר, התנצל בפני הנפגעות נטל אחריות מלאה והכיר באשמתו, אלא שמן הראוי בפן העקרוני שהאצבע המאשימה תופנה אל ה'עושה'.

"אין לקבל גישה שלפיה יש לגלגל אחריות, בדרך כזו או אחרת, על הקורבן, על כך שאולי בדרך התנהלותו לא מנע את המעשים. אין סיבה שנערה תחשוש מקשר חברי רגיל עם בנים בני גילה כדי שלא להיפגע מינית, אין סיבה לראות בנערה או באישה כמי שאחראית להתנהג באופן שלא יתפרש חלילה כהיתר לפגוע בה מינית. בוודאי אין לבקרה על ההחלטה האמיצה להגיש את התלונה, ביקורת שהשתקפה מדברי חלק מהמתלוננות.

"הנאשם העומד לדין ביצע שורה של עבירות מין, ביניהן מעשים מגונים, אינוס וניסיון אינוס, בהיותו בן 13-15, כלפי שש נערות בנות גילו שלמדו עמו בבתי הספר. עם חלק מהנפגעות קיים הנאשם מערכת יחסים חברית/זוגית כאשר המעשים כולם בוצעו במסגרות חברתיות או בנסיבות חברתיות. מדובר במעשים חמורים, מכוערים ופוגעניים אשר ביטאו העדר נורמות תקינות באשר למותר ולאסור ביחסים בין שני המינים, חוסר התייחסות ואמפתיה לרצון נפגעות העבירה וראיית צרכיו המיניים בלבד. עם זאת נכון להבהיר, שלא כל האישומים הם בדרגת חומרה זהה הן מבחינת סעיף העבירה והן מבחינת נסיבות ביצועה, ועל חלקם ניתן אפילו לומר שהם מצויים ברף חומרה נמוך יחסית. הנאשם הודה בעובדות כתב האישום מיד בתחילת ההליך".

לפי גזר הדין, "בהתאם להסכם טיעון שנחתם בין הצדדים ביוני 2022 ולאחר שהובאה בחשבון עמדתן של המתלוננות, הודה הקטין בכתב אישום מתוקן שהוגש על ידי עו"ד פנינה לוי. במסגרת כתב האישום יוחסו לקטין שתי עבירות של אונס קטינה, ניסיון אונס וארבע עבירות של מעשים מגונים בשש מתלוננות שונות. כתב האישום המתוקן כולל את עיקרי המעשים החמורים שיוחסו לנאשם בכתב האישום המקורי, אך לא כלל הסכמה על רכיבי העונש".

עם קבלת גזר הדין, מסרה עורכת הדין פנינה לוי מפרקליטות מחוז תל אביב כי "הנאשם נתן היום את הדין בגין השתלשלות אירועים חריגה בגודלה, בחומרתה, בכיעורה. הנאשם הודה בשישה אירועים חמורים שהתרחשו באופן דומה ובאותה שיטה, כל האירועים התרחשו בנסיבות חברתיות, נורמטיביות, באביב הנעורים של המתלוננות - וסופם עצוב, צורב, משפיל וכואב, ומלווה בפגיעות נפשיות קשות למתלוננות, קטינות בגילי הנערות המוקדמים".

במהלך שלב הטיעונים לעונש ולמרות שהפרקליטות הגישה לבית המשפט תסקיר נפגעי עבירה, ביקשו שש המתלוננות הקטינות להעיד בפני ההרכב ולספר על תחושותיהן. "יש פה דור שונה של מתלוננות שרוצה להשמיע את קולן, הן לא מתביישות והן רוצות להשמיע את קולן באופן בלתי אמצעי" ציינה אז עו"ד לוי.