אחריות והמלצות: ההשלכות של מכתבי האזהרה באסון מירון

אף ועדת חקירה ממלכתית בעבר לא קבעה שראש ממשלה אינו יכול לכהן בתפקיד זה בעתיד ולכן לנתניהו אין מה לחשוש. הוא כן צריך לחשוש מקביעות קשות באשר לתרומתו האפשרית למחדלים. ומה יקרה בהמשך ההליך? ברוך קרא מסביר

זמן צפייה: 01:43

שיגור מכתבי האזהרה לאישים על ידי ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מוקדם יותר היום (שלישי) משמעותו היא שכל אחד מהמוזהרים עלול להיפגע כתוצאה מהמסקנות הסופיות של ועדת החקירה הממלכתית.

מה הכוונה להיפגע? זו יכולה להיות קביעה חמורה, למשל הטלת אחריות ישירה למותם של 45 הנספים, ואלו יכולות להיות גם קביעות יותר אופרטיביות. למשל, המלצה שאדם מסוים לא יוכל לכהן בעתיד בתפקיד שבו כיהן בעת אירוע האסון.

מבט להיסטוריה יגלה שוועדת החקירה הממלכתית, ועדת כהן, שבדקה את אירועי סברה ושתילה, קבעה שאריק שרון לא יוכל לכהן בעתיד בתפקיד שר הביטחון. הוא אכן לא כיהן כשר ביטחון, אבל נבחר לכהן כראש ממשלה.

ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז''ל
ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון ז''ל | צילום: פלאש 90

ועדת אור שבדקה את אירועי אוקטובר 2000, קבעה למשל ששלמה בן עמי לא יוכל לכהן בתפקיד השר לביטחון הפנים. ראש ממשלה זה כבר סיפור מורכב יותר.

ועדת אור הטילה על אהוד ברק אחריות ממשית להרג 13 האזרחים בשורה של מחדלים, אבל קבעה שאינה יכולה לקבוע דבר על אפשרות בחירתו לתפקיד ראש הממשלה. לכן, מבחינה זו גם לבנימין נתניהו, אחד ממוזהרי הוועדה, אין ממה לחשוש. הוא כן צריך לחשוש, אם זה מטריד אותו, מקביעות קשות של ועדת החקירה באשר למחדליו שייתכן ותרמו תרומה ממשית לאסון.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-3008222023' autoplay='0' credit='' desc='הריאיון עם ישראל דיסקינד, שאחיו נהרג באסון מירון' poster='' kid='1_zm6yfolm' duration='']

לכל 18 המוזהרים יש עכשיו פרק זמן בן כמה שבועות שבו יוכלו לקבל את כל החומר שאספה הוועדה, ללמוד אותו, ובתוך כמה שבועות יחודשו הדיונים, הפעם באופן שיותר מזכיר משפט פלילי. כשיסתיים הסבב הנוסף הזה, יתכנסו חברי הוועדה לגבש מסקנות.

ועדת חקירה רחוקה מלהיות מכשיר מושלם, אבל טרם נמצא מכשיר טוב יותר כדי לבדוק אסונות מהסוג הזה שנובעים מליקויים כל כך קשים השייכים למערכות שונות, ושבאחריותם גם של דרגים מקצועיים וגם של דרגים פוליטיים.