מחתרת הגת: כך הפכה ישראל למעצמה עולמית של הברחת העלים

עשרות בלדרים ישראלים נעצרו בשנה האחרונה ברחבי העולם, כשברשותם מזוודות מלאות בעשרות קילוגרמים של הצמח - שנחשב ברוב המדינות לסם מסוכן. 20 מהם ממתינים למשפט. "יש סיכוי שאכלא ל-5 שנים"

זמן צפייה: 08:50

תחקיר מיוחד: בארץ מתקיימות רשתות מסועפות שזיהו את הפוטנציאל האדיר של הגת, והן שולחות עשרות בלדרים לכל רחבי העולם. לרוב הם צעירות או צעירים ממוצא חרדי או אתיופי, שנשלחים עם מזוודות מלאות בעשרות ולעיתים מאות קילוגרמים של הצמח שנצרך באופן חוקי בישראל, אבל נחשב לסם מסוכן ברוב מדינות העולם. "הכנסתי להם 50 ק"ג גת, שמבחינתם זה סמים. יש מצב שהם יחליטו לכלוא אותי לחמש שנים", סיפר א', אחד מהבלדרים שנעצר באחת הבירות אירופה בחשד שהבריח עשרות ק"ג. 67 ישראלים נעצרו בחשדות דומים ברחבי האירופה מאז השנה שעברה, 20 מהם עדיין במעצר.

א', תלמיד ישיבה בן 20 מירושלים, נעצר לפני כחודשיים. "יום אחד בא אליי חבר עם הצעה די מפתה, שגם לא נשמעה מסובכת במיוחד. אני פשוט צריך לקחת כמה מזוודות ולהטיס אותן לאירופה". א' הסביר כי המבריחים יודעים היטב מה נמצא במזוודות שהם מעבירים. "הם מקבלים על זה סכומים די יפים. בין 3,000 ל-3,500 שקלים", אמר והוסיף: "כשאני מגיע לשדה התעופה בא בן אדם, פורק לנו את המזוודות. כשהוא הולך אני פותח ורואה בפנים חבילות של גת ארוזות".

לכתבות נוספות בחדשות 13:

בעקבות הפעלת סוכן: 42 חשודים בסחר בסמים נעצרו במרכז הארץ

סוכן סמוי הביא למעצר עשרות חשודים בסחר בסמים מסוכנים בדרום

ב"שישי": אחרי שהורשע בהחזקת סמים – יובל המבולבל חוזר לבמה

מזוודה בשדה התעופה
מזוודה בשדה התעופה | צילום: חדשות 13

משימת הבלדרות הראשונה של א' הצליחה. הוא מסר את המזוודות לאיש הקשר בבירה האירופית, ובאותו היום כבר שב לישראל ומקבל את התשלום שלו במזומן. ההצעה לנסוע שוב לא איחרה לבוא. "הציעו לי מייד לעשות את זה שוב, המפעיל אמר שהו מאוד רוצה אותי, שאחזור שוב באותו השבוע. הוא אמר שזה לא מסוכן, 'מה אכפת לך, אתה צריך כסף', אמר לי", סיפר א'. הפעם המזל פחות שיחק לו, והוא נעצר, כאמור. "אתה מגיע למדינת היעד, והתברר לי שסומנתי שם".

במקרה אחר, פנה אחד מראשי "מחתרת הגת", חרדי מבני ברק, לאיתמר בן ה-19 בבית כנסת. "הכל קרה כל כך מהר. הוא סגר לנו כרטיסים במחלקת עסקים. אז הבנתי שיש איתנו עוד אנשים שבאים איתנו לאותה הטיסה, לאותו המקום", אמר איתמר. השדרוג למחלקת עסקים בטיסה הזאת לחמשת הבלדרים לא היה מקרי. הוא איפשר למפעיל שהיה איתם באותה הטיסה לצייד כל אחד מהם במזוודות במשקל עודף רב, מלאות בגת.

סימה דובדבני, מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל במשרד החוץ, סיפרה כי משרדה פועל בדרכים שונות על מנת להעלות מודעות לסיכון הרב שבנושא בקרב אוכלוסיות הצעירים. במסגרת זו, פועל האגף הקונסולרי במשרד מול משטרת ישראל ומול חברי כנסת שנרתמו לנושא בכדי לנסות ולמגר את התופעה המדאיגה. "צריך להבין שמדובר בבתי כלא קשים, זה לא פיקניק. זה אסון לצעיר ולמשפחתו וכרוך בהוצאות כספיות גדולות על עורכי דין וביקורים", אמרה דובדבני.

על מנת להתמודד עם התופעה, ח"כ פנינה תמנו-שטה (כחול לבן) יזמה והגישה הצעת חוק לאיסור שידול בייצוא למדינה זרה, בשיתוף עם ח"כ משה ארבל (ש"ס). "נתקן את הדבר הזה בחקיקה", אמר ארבל.