מתווה גנץ לאחדות: "אכהן ראשון, נתניהו יוכל לשוב - אם יזוכה"

יו"ר כחול לבן קרא להקמת קואליציה רחבה, שבה יכהן כראש ממשלה בשנתיים הראשונות - "בזמן שנתניהו יוכל להתמודד עם ענייניו המשפטיים". עוד קרא למנהיגי הליכוד: "זה הזמן להשמיע את קולכם"

זמן צפייה: 08:21

הפלונטר הפוליטי: יו"ר כחול לבן, בני גנץ, קרא אמש (שבת) בנאומו בגני התערוכה שבתל אביב להקמת ממשלת אחדות בראשותו - בימים שנותרו לפני פיזור הכנסת.

"אני אכהן כראש ממשלה בשנתיים הראשונות בזמן שנתניהו יוכל להתמודד עם ענייניו המשפטיים", הצהיר גנץ. "אם יזוכה – יוכל לחזור ולכהן כראש ממשלה - זו האלטרנטיבה היחידה למנוע בחירות מיותרות שרק אדם אחד רוצה בהן, בניגוד לרצון העם. מול קריאות השנאה של נתניהו, אני עומד כאן בשמם של אחים רבים מימין ומשמאל ואומר לכם - הגיעה העת לרפא את החברה הישראלית, את הקיצוניים נניח מאחור כי הם קורעים אותנו".

יו"ר כחול לבן קרא: "מנהיגי הליכוד, זה הזמן להשמיע את קולכם. הניחו את הפחדים מאחור - נתניהו מסתכן בהצתת מלחמת אחים".

כמו כן, גנץ התייחס להחלטת היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להגיש כתבי אישום נגד ראש הממשלה בשלושה תיקים. "בנימין נתניהו הוא אכן פטריוט ישראלי שהקדיש פרק משמעותי בחייו למדינה, אבל פטריוט אמיתי לא היה מחזיק את אזרחי ישראל כבני ערובה במאבקו המשפטי", אמר יו"ר כחול לבן. "אזרחי ישראל והמדינה אינם בבעלותו של אף מנהיג".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הקלטת הלוהטת וילדים בכלובים: הסקנדלים הגדולים של הנשיא טראמפ

"גנרל אמריקני מזהיר: איראן מעוניינת לתקוף במזרח התיכון"

שר החוץ הירדני: "לא רואים את פירות השלום עם ישראל"

Zvnlxd
בני גנץ בהצהרה לאחר כתבי האישום של נתניהו

"מי שדרך ומעך לאורך כל חייו הפוליטיים, גם בשעותיהם הקשות - הוא האחרון שיכול לגייס את תמיכת הציבור להסית נגד חוקרים, שופטים ופרקליטים", המשיך גנץ. "נתניהו הוא זה שאמר כי ראש ממשלה ששקוע עד צוואר בחקירות קיים חשש שיכריע הכרעות על בסיס האינטרס האישי שלו ולא על סמך האינטרס הלאומי".

בנוסף על כך, יו"ר כחול לבן האשים את נתניהו בהסתה שקדמה לרציחתו של ראש הממשלה המנוח יצחק רבין. "מי שהוביל מסע הסתה קשה וכואב נגד רהמ יצחק ריבן, שנגמר באסון לאומי כבד, צריך לדעת היטב את מחירן המסוכן של מילים העלולות להפוך חלילה לכדורי מוות", אמר גנץ.

גנץ פנה לתומכי נתניהו ולמפגינים נגדו וביקש להימנע מאלימות: "בדמוקרטיה שלנו מותר לכל אזרח למחות ולהביע את דעתו אבל אני מבקש, שמרו על גבולות המחאה הלגיטימית, אל תרימו יד על אדם, אל תאבדו אמונה במוסדות שלטון החוק שהם הבסיס לתפקודה החוקי של המדינה. ימים אלו אינם ימי שמחה. אלו אינם ימי שלום".

יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ
יו''ר הליכוד בנימין נתניהו ויו''ר כחול לבן בני גנץ | צילום: חדשות 13

בתגובה לנאום גנץ מהליכוד נמסר בתגובה כי "אחרי שלא הצליח להקים ממשלה, בני גנץ מציע להקים ממשלה בראשותו. אם כחול לבן יעמידו יו"ר אחר במקום בני גנץ, נשקול להציע להם להוביל ברוטציה".

בתוך כך, על פי ההערכות, בזמן הקרוב היועמ"ש ידון בשאלה אם ראש ממשלה יכול לכהן בממשלת מעבר תחת כתב אישום בסעיף שוחד. זאת בעקבות פניות אליו מהזירה הפוליטית ועתירות שיוגשו לבג"ץ בעניין. כמו כן, ישנם בכירים במשרד שסבורים כבר עכשיו שהתשובה לכך היא שלילית.

בשלב זה מנדלבליט לא עוסק בשאלה אם מועמד תחת כתב אישום יכול להרכיב ממשלה, כיוון שכעת מדובר במצב תיאורטי בלבד. עם זאת, אם יהיו בחירות ונתניהו יהיה מועמד להרכיב ממשלה, אז היועצת המשפטית של בית הנשיא צפויה לפנות ליועמ"ש שיגבש חוות דעת בנושא. כמו כן, מנדלבליט גם יעסוק בשאלה אם נתניהו צריך להתפטר מתפקידיו כשר, כאשר ההערכה היא שהוא יורה לו להתפטר.

ביום שישי גנץ התייחס למתקפה של נתניהו על מערכת המשפט בעקבות כתבי האישום נגדו, וכתב: "חשוב שכולנו נפנים - במדינת ישראל יש חוק וכל אזרח שווה בפניו. אני מבקש לגבות את גורמי אכיפת החוק - המשיכו לעשות את עבודתכם ללא פחד וללא מורא".

גנץ התייחס גם לפלונטר הפוליטי וכתב כי "על אף שהחזרתי את המנדט, אני ממשיך במאמצים להשגת רוב בכנסת כדי למנוע בחירות". יו"ר כחול לבן טען כי הוא שעמד מאחורי ההחלטה שלא להסכים לתנאים שהכתיבה הליכוד לממשלת אחדות. "את ההחלטות במשא ומתן קיבלתי לאחר התייעצויות מרובות, בראש ובראשונה עם חבריי להנהגת כחול לבן - יאיר, גבי ובוגי", כתב גנץ. "את ההחלטה שלא ניתן להגיע לאחדות עם נתניהו בתנאים הנתונים, קיבלתי אני".

Israeli Attorney General Avichai Mandelblit Looks On During The Weekly Cabinet Meeting In Jerusalem
ראש הממשלה בנימין נתניהו ויועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

דבריו של גנץ מגיעים ברקע פנייתה של כחול לבן למנדלבליט, וכן לנתניהו עצמו, בדרישה שהאחרון יתפטר באופן מיידי מכל תפקידיו כשר בממשלה. זאת, לטענתה, בהתאם להחלטת העליון לפיה שר אינו יכול לכהן בתפקידו תחת כתב אישום. "לפיכך, חלה עליך חובה לסיים לאלתר את תפקידיך השונים כשר בממשלת ישראל", כתבה כחול לבן לנתניהו.

כאמור, ביום חמישי הודיע מנדלבליט על החלטתו להגיש כתבי אישום נגד נתניהו בשלושת התיקים שבהם הוא מעורב. "ההחלטה התקבלה בלב כבד - אך בלב שלם", אמר מנדלבליט בהצהרתו. "ההחלטה התקבלה אך ורק משיקולים ראייתיים - שום שיקול אחר לא השפיע עליי". בנוסף קרא מנדלבליט לפוליטיקאים "להתנער מהשיח האלים והמתלהם נגד אנשי מערכת אכיפת החוק". לפי החלטת היועץ, בתיק 1000 יואשם ראש הממשלה במרמה והפרת אמונים וכך גם בתיק 2000. בתיק 4000 הוא יואשם בשוחד, מרמה והפרת אמונים.

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו
הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו | צילום: חדשות 13

ראש הממשלה מסר הצהרה לאחר הודעת היועץ המשפטי לממשלה וכינה את החלטתו "ניסיון להפיכה שלטונית". כמו כן הוא טען לחפותו, התעקש כי נעשה לו עוול וכי תהליך החקירה נגדו היה "מזוהם ומגמתי" ותקף את מערכת אכיפת החוק.

"צריך להיות עיוור כדי לא לראות שמשהו לא טוב קורה אצל חוקרי המשטרה ואנשי הפרקליטות", אמר נתניהו. "אנו עדים לניסיון של הפיכה שלטונית נגד ראש ממשלה - בעלילות שווא ובתהליך חקירות מזוהם ומגמתי. יש להקים ועדה חיצונית שתחקור את השיטה ותשים לה סוף. צריך לחקור את החוקרים".