למרות שלילת החשד לפלילים: היועמ"ש הורה על בדיקת החברה של גנץ

לפני כחצי שנה קבע מבקר המדינה דאז כי לא נמצאו ראיות לקשר אסור בין המשטרה לבין "הממד החמישי". הפרקליטות ביקשה ממשרד המבקר מסמכים, אך אין חשדות לפלילים העומדים נגד יו"ר כחול לבן

זמן צפייה: 01:29

פרסום ראשון: בעקבות פניות מצד גורמים שונים, הורה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט לפתוח בבדיקת היבטים פלילים בקשר בין חברת "הממד החמישי", בראשה עמד יו"ר כחול לבן בני גנץ, לבין המשטרה. זאת על אף שלפני כחצי שנה קבע מבקר המדינה דאז, השופט בדימוס יוסף שפירא, כי על אף הכשלים בהתנהלות החברה, לא נמצאו הבטים פליליים בפרשה.

בעקבות הוראתו של מנדלבליט, בשבועות האחרונים פנתה הפרקליטות למבקר המדינה, בבקשה לקבל מסמכים הקשורים בפרשה כדי לבדוק שאכן אין חשדות לפלילים. יש להדגיש כי נגד גנץ עצמו לא עומדים חשדות לפלילים.

ממפלגת כחול לבן נמסר בתגובה: מדובר בידיעה ממוחזרת ומופרכת, קשקושי בחירות. בעוד שבוע "כחול לבן" תהיה המפלגה הגדולה ונשים סוף למשטר נתניהו.

עוד בחדשות 13:

המבקר: ליקויים בהליכי רכש במשטרה – בין היתר מול החברה של גנץ

דובר מבקר המדינה: "גנץ לא חשוד בפלילים – מדובר בספינים"

בני גנץ
בני גנץ | צילום: חדשות 13

בחודש מארס, פרסם מבקר המדינה יוסף שפירא דוח המפרט את כלל הליקויים שנמצאו בהליכי הרכש שביצעה המשטרה בשנים האחרונות, שעלותו עומדת על כ-2.9 מיליארד שקלים בשנה. במהלך הביקורת, הועבר ליועץ המשפטי לממשלה מידע על חשש לביצוע מעשה פלילי במסגרת ביצוע הליכי הרכש. היועמ"ש בתגובה הורה להעביר את המידע לחקירת המחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים. כמו כן הועברה ביקורת על התנהלות הארגון מול החברה שבראשה עמד בעבר יו"ר כחול לבן, בני גנץ.

על פי הדוח, מכלול הכשלים שנמצאו מצביע על כך שחלק מהליכי הרכש של המשטרה בשנים האחרונות בוצעו שלא בהתאם לחוק חובת המכרזים ולעקרונות המשפט המנהלי. מבקר המדינה הדגיש כי תיקון הליקויים מחייב את המשטרה ואת המשרד לביטחון הפנים לקיים תהליכי שינוי מקצועיים, לשפר את הבקרה ולחזק את הממשק המקצועי בין המשטרה והמשרד לביטחון הפנים.

המבקר מצא פגמים בהתנהלות המשטרה בעת שהחליטה לצאת לפיילוט בעלות של ארבעה מיליון שקלים ללא מכרז - ולרכוש שירותים טכנולוגיים מחברת "הממד החמישי" שבראשה עמד בני גנץ. מדוח המבקר עולה, כי המידע שהוצג למקבלי ההחלטות בנוגע למשך הזמן שבו החברה פעילה ולמאגר לקוחותיה, היה שגוי, ועל בסיס המידע השגוי התבצעה ההתקשרות. המבקר הוסיף כי בכירים ב"ממד החמישי" השתתפו בדיון של המשטרה בנוגע להתקשרות עם החברה לבדיקת התאמת המערכת שהיא מציעה לצורכי המשטרה - דבר שהעניק לה יתרון על פני חברות אחרות.

יוסף שפירא
יוסף שפירא | צילום: דוברות הכנסת

ימים לאחר פרסום הדוח, הבהיר דובר משרד המבקר, שלמה רז, כי הדוח לא קבע כי עומדים חשדות נגד גנץ. "הדוח משמש כר נרחב לספינים בלתי נגמרים. חשוב להחזיר את הדברים בחזרה למסלול שלהם", אמר רז בריאיון ל"החדשות עם יעקב אילון", והוסיף כי "מבקר המדינה לא בודק גופים פרטיים. אין לו סמכות לכך. החוק לא מתיר לו ואפילו אין לו תורת ביקורת כדי לבקר גופים פרטיים". את הדברים אמר בריאיון ל"חדשות" עם יעקב איילון.

"אנחנו במשרד מבקר המדינה לא נמצאים במגרש הפלילי", אמר דובר מבקר המדינה. "מי שאומר שיש לחקור את בני גנץ שיילך לגורמים שממונים על העניין הזה, כמו ליועץ המשפטי לממשלה, שהוא הגוף הרלוונטי למקרה שאכן יש פה היבט פלילי", הוסיף. "לצד הביקורת העברנו 18 מקרים של חשש למעשה פלילי - כפי שהחוק מורה לנו בנושא הרכש המשטרתי. בהתנהלות שקשורה בחברה א', כך מופיעה החברה של גנץ בדוח, לא נמצא חשש לפלילים".

רז התייחס למועד פרסום הדוח, סמוך לקיום הבחירות, והבהיר כי: "הדוחות שלנו מוכנים ונערכים על פי לוחות זמנים מסודרים. אי אפשר לשתק את מוסד מבקר המדינה עם מועדי בחירות", אמר. "יש ניסיונות בלתי נגמרים לפגוע במוסד מבקר המדינה, עם כל מיני יוזמות חקיקה והתבטאויות, כולל של הגורמים הפוליטיים הבכירים ביותר, בגנות המוסד והעומד בראשו".