נדחה הערעור של רוטמן: חיות תשתתף בדיון על עילת הסבירות

השופט עוזי פוגלמן, המשנה לנשיאת העליון, דחה את הערעור של יו"ר ועדת החוקה, שביקש לפסול את חיות מלשבת בהרכב שידון בביטול עילת הסבירות ב-12 בספטמבר: "איני סבור כי דעתה של הנשיאה 'נעולה'"

יו"ר ועדת חוק, חוקה ומשפט ח"כ שמחה רוטמן ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
יו"ר ועדת חוקה ח"כ שמחה רוטמן ונשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: אבשלום ששוני, יונתן זינדל / פלאש 90

המשנה לנשיאת בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, דחה היום (חמישי) את הערעור שהגיש יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן, שביקש לפסול את נשיאת העליון אסתר חיות מלשבת בהרכב שידון בביטול עילת הסבירות ב-12 בספטמבר.

"לא ניתן ללמוד כי דעת הנשיאה ננעלה ביחס לרכיב זה או אחר בתוכנית", כתב השופט פוגלמן. "הנשיאה התייחסה בדבריה לחשיבות העקרונית של עילת הסבירות ולתרומתה. כעת השאלה העומדת על הפרק היא בעלת מוקד שונה. אין מדובר בשאלה האם ההסדר שנחקק משקף את המדיניות הראויה ביותר, אלא האם הוא עומד במבחני המשפט החוקתי.

"זאת ועוד", הוסיף השופט פוגלמן, "דבריה של הנשיאה שכוונו לעילת הסבירות לא התייחסו להסדר הפרטני שעוגן במסגרת התיקון – על רכיביו. עוד יש להוסיף כי בדברי הנשיאה אין כל התייחסות לטענות שמועלות בעתירות, לא כל שכן לטענות המשיבים. ויודגש: באותה עת הליך החקיקה לא בא לעולם, ממילא טרם הוגשו העתירות, כמו גם טענות המשיבים, ולפיכך מוקשית בעיני טענת המערער כי דברי הנשיאה התייחסו – חודשים ארוכים לפני הגשת העתירות – 'באופן נחרץ לטענות בעלי הדין, המשיבים בעתירות, ובכלל זה המערער עצמו'. משכך, איני סבור כי דברי הנשיאה בכנס מעידים כי דעתה 'נעולה' בעתירות".

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות
נשיאת העליון אסתר חיות | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נזכיר כי רוטמן הודיע בתחילת השבוע כי הוא קיבל אישור לייצוג עצמי בעתירות, וכן כי הוא מבקש לפסול את נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מלדון בעתירות, בטענה כי היא "כבר הביעה את דעתה וקבעה מפורשות כי התיקון לחוק יסוד השפיטה הינו חלק ממתקפה שלוחת רסן על מערכת המשפט וחלק מתכנית לריסוק מערכת המשפט".