חיות תוקפת: "היו שניסו להכשיל את עבודת הוועדה לבחירת שופטים"

במעמד הצהרת אמונים של 18 שופטים בפני הנשיא, האשימה נשיאת העליון כי "יש כאלה שבכוונתם לגרור את מערכת המשפט למגרש הפוליטי". ריבלין: "פעילותם של מוסדות המדינה נפגעה באורח קשה"

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות בטקס האשכבה של הנשיא העליון שמגר
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות | צילום: חדשות 13

18 שופטים הצהירו היום (חמישי) אמונים בפני נשיא המדינה ראובן ריבלין, זאת לאחר כמעט שנתיים שבהן לא מונו שופטים חדשים. באירוע נשאה דברים נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, ותקפה את המשתלחים במערכת המשפט. "היו מי שניסו להכשיל את עבודת הוועדה ולהשליט שיקולים אחרים לבחירת שופטים", טענה, והבהירה כי חרף זאת, 18 השופטים נבחרו "בשל איכות מקצועית".

חיות אף מתחה ביקורת על שיח הבחירות, והוסיפה: "יש מי שבוחרים להעלות את בתי המשפט על ראש שמחתם ולטעון בלהט כי הם אחד הנושאים המרכזיים הטעונים 'טיפול'. אכן, כל מערכת ראוי לה שתבדוק את עצמה ותחתור תמיד לתיקון הטעון תיקון. אך אילו נשאל אורח לרגע בארצנו מיהי הרשות הטעונה תיקון - אינני בטוחה שהיה מצביע על הרשות השופטת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

2021 כבר כאן: בעולם החלו לציין את השנה החדשה • ישיר

כחול לבן מתפרקת: גם חבר הכנסת רם שפע עוזב

בצל מגפת הקורונה: ירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים ב-2020

הצהרת אמונים של השופטים החדשים
אבי ניסנקורן, ראובן ריבלין ואסתר חיות | צילום: מארק ניימן, לע''מ

"בתוך הכאוס הפוליטי וחוסר היציבות השלטונית המלווים את חיינו כבר עת ארוכה", ציינה, "אני מרשה לעצמי לומר כי למרות הניסיונות החוזרים ונשנים להרעיד את האדמה תחת רגלינו, הרשות השופטת מהווה אי של יציבות ומרחב לשיח ראוי, ממלכתי ומכבד. ולכל מי שמתעקש לעשות הון פוליטי על גבנו - הייתי מציעה להביט תחילה אל תוך ביתו פנימה".

בסוף דבריה בטקס, שנערך בביתו של הנשיא בירושלים, קראה חיות "להותיר את מערכת בתי המשפט מחוץ למשחק הפוליטי", וטענה כי "הניסיונות לגרור אותה ואת שופטיה אל השדה הפוליטי הם מסוכנים".

הצהרת אמונים של השופטים החדשים
הצהרת אמונים של השופטים החדשים | צילום: מארק ניימן, לע''מ

גם נשיא המדינה דיבר באירוע, והתייחס למשבר הפוליטי "חסר התקדים", כלשונו, שבמהלכו "לא הועברו תקציבי מדינה, פעילותם של משרדי ממשלה הוקפאו, לא נבחרו ולא הושבעו שופטות ושופטים חדשים. המשמעות היא, וחשוב להדגיש זאת, שפעילותם של מוסדות המדינה נפגעה באורח קשה".

"מדובר בתקציבים שלא אושרו - לתוכניות בחינוך, בבריאות, ברווחה. מדובר במערכות שפועלות ללא מנהיגות ברורה, מתוך שחיקה של כח האדם הקיים, אי ודאות ועומס שפוגעים ביעילותם של הגופים שנועדו לשרת את הציבור, בהיעדר מינויים של בעלי תפקידים חדשים".

הצהרת אמונים של השופטים החדשים
הצהרת אמונים של השופטים החדשים | צילום: מארק ניימן, לע''מ