אחרי הסערה: השבועון "שביעי" יודפס ללא הקריקטורה של חיות

פרסום ראשון: אחרי הסערה והביקורת - השבועון "שביעי" לציבור הדתי יודפס ללא הקריקטורה שהציגה בצורה מבזה את נשיאת העליון לשעבר, אסתר חיות. קרעי על בקשת הנהלת בתי המשפט להסיר את הקריקטוריה: "פגיעה בחופש הביטוי". בכיר במערכת המשפט: "חציית גבול, מציגים אותנו כמי שרוקדים על דם החיילים"

הקריקטורה של אסתר חיות שפרסם אור רייכרט בעיתון "שביעי"

פרסום ראשון: אחרי הסערה והביקורת שהתעוררה היום (חמישי) - השבועון "שביעי" לציבור הדתי יודפס ללא הקריקטורה שהציגה בצורה מבזה את נשיאת העליון לשעבר, אסתר חיות, כשהיא תוקעת דגל בגבו של חייל. במכתב שנשלח על ידי היועץ המשפטי של ההנהלה ברק לייזר לעורך העיתון, נכתב כי: "מדובר בפרסום חמור העולה כדי חשד להסתה לאלימות. בנוסף, יש בפרסום האמור כדי להקים חשד לזילות בית משפט".

עו"ד לייזר דרש מהעיתון להסיר מידית את הקריקטורה, ובנוסף נשקלת בהנהלת בתי המשפט הגשת תלונה במשטרה. במערכת בתי המשפט רואים בחומרה רבה את העניין, וניסיון לייצר דה-לגיטימציה של הנשיאה בדימוס חיות בציבור. שר התקשורת שלמה קרעי השיב לעו"ד לייזר: "לא אעמוד מנגד מול ניסיונותיך לפגוע בחופש הביטוי של אזרחי ישראל. אין לך סמכות כלל לצנזר כלי תקשורת".

גם יו"ר לשכת עורכי הדין עמית בכר לא נשאר אדיש לעניין, ופנה ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה עם מכתב בנושא. "הריני פונה אלייך בעניין הקריקטורה שפורסמה במגזין הדיגיטלי של עיתון "שביעי", ובדרישה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה והמרדה", כתב.

נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות
נשיאת העליון בדימוס אסתר חיות | צילום: רויטרס

בקריקטורה, שאייר אור רייכרט, נראית הנשיאה בדימוס חיות כשהיא דורכת על גבו של חייל צה"ל, ודוקרת אותו בגבו באמצעות מוט של דגל המזכיר במאפייניו את דגל ישראל, כאשר במקום שני פסים כחולים מעטרים אותו שני פסים ירוקים בצבעי חמאס, ובמקום מגן דוד - באמצע הדגל מצוירים מאזניים.

גורם בכיר במערכת המשפט אמר: "זוהי למרבה הצער אינה הפעם הראשונה שאנו חווים פרסומים מסיתים החורגים מהזכות לחופש ביטוי. לרוב אנו מבליגים. הפעם נחצה גבול ולא ניתן היה לעבור על זה לסדר היום גם מבחינה מערכתית פנימית. פרסום כזה שובר את רוחם של השופטים לא רק בעליון, אלא בכל המערכת. מה מקודש יותר בימים אלה מביטחונם של חיילנו בחזית וגם אנחנו, כמו כלל הציבור, שולחים את יקירנו להילחם בחזיתות. לצייר אותנו כמי שמביאים למותם של חיילנו ועוד צועדים על גופם כאילו רוקדים על הדם תוך שמחזיקים בדגל מערכת המשפט בצבעי חמאס - עם זה לא ניתן להשלים. זכות הביטוי אינה זכות השיסוי".