על רקע העימות עם המבקר: חברי ועדת ההיתרים התפטרו מתפקידם

חברי הוועדה ביקשו שלא להאריך כהונתם, בעקבות הסכסוך שפורסם לראשונה בחדשות 13, שנבע מחוסר הסכמה חריף בנוגע לכספים שקיבל ראש הממשלה נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי

זמן צפייה: 01:24

פרסום ראשון: השופט עזרא קמא, העומד בראש ועדת ההיתרים, הגיש היום (חמישי) בשם חברי הוועדה מכתב למבקר המדינה, ובו הודיע כי אינם מעוניינים להאריך את תקופת כהונתם - שפגה בסוף החודש. גורם המעורה בפרטים אמר לחדשות 13 כי חברי הוועדה לא רצו להמשיך בשל יחס המבקר אליהם.

זאת, על רקע עימות חריף בין המבקר הנכנס, מתניהו אנגלמן לחברי הוועדה שפורסם לראשונה בחדשות 13. בשבוע שעבר פורסם כי בין הצדדים התפתח סכסוך יוצא דופן בנוגע לסוגיית הכספים שקיבל ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן דודו נתן מיליקובסקי.

גורמים שהיו במקום בעת העימות העידו כי אנגלמן תקף את חברי הוועדה, ואמר להם כי: "חרגתם מסמכותכם, אתם לא צריכים להתערב במה שלא שלכם. התפקיד שלכם הוא להחליט אם לתת היתרים או לא. לא מעבר לזה. אל תנהלו לי את המשרד". לחדשות 13 סיפרו הגורמים ששלחו מכתב למבקר ובו כתבו כי "הדברים אינם מקובלים עלינו, מאוד הופתענו מהדברים".

עוד בחדשות 13:

העימות במשרד המבקר: אנגלמן מאשים את ועדת ההיתרים בהדלפות

עימות חריף בין המבקר לוועדת ההיתרים: "אל תנהלו לי את המשרד"

המבקר נוטה לאפשר לרה"מ הלוואה ממקורב – כדי לממן את משפטו

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן | צילום: ערוץ הכנסת

עו"ד רויטל סויד, ראש צוות התגובות של מפלגת העבודה-גשר אמרה בתגובה להתפטרות חברי הוועדה: "נתניהו ומתניהו מרסקים את מוסד מבקר המדינה בלי למצמץ ובלי להסס. במקום שהמבקר החדש ייתן רוח גבית לדרישת ועדת ההיתרים מנתניהו לחשוף את המידע על היקף רכושו בארץ ובחו"ל ועל טיב קשריו עם בעלי הון, כך שיוברר למה בדיוק אדם אמיד מאוד כמוהו תובע סיוע כספי, בעט אנגלמן את חברי הועדה החוצה. כך נתניהו אוהב את שומרי הסף שלנו - כנועים וצייתנים, מבינים בדיוק את תפקידם בשירות המנהיג. היום מבקר המדינה, בקרוב, בלי נדר, פרקליט המדינה החדש".

כזכור, ועדת ההיתרים קבעה לפי חוות דעת של היועמ"ש שנתניהו חייב להחזיר את הכסף, 300 אלף שקלים, שקיבל מבן דודו לצורך ההגנה המשפטית במסגרת התיקים בהם הוא חשוד.

בחודש שעבר, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, חזר על עמדתו לפיה על ראש הממשלה בנימין נתניהו להשיב את הכספים שלווה מבן דודו, נתן מיליקובסקי. זאת בעקבות החלטת ועדת ההיתרים לדחות את בקשת ראש הממשלה לקבלת מימון מקורביו.

מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה
מתניהו אנגלמן, מבקר המדינה הנכנס עם בנימין נתניהו, ראש הממשלה | צילום: החדשות 13

מטעם נתניהו נמסר בתגובה לדחיית ועדת ההיתרים את בקשתו כי "חבל שהוועדה נכנסה לתחומים לא לה, נצלה את מעמדה כדי להערים קשיים חסרי תקדים על ראש הממשלה ולמנוע ממנו את הזכות הבסיסית להגן על עצמו בהליך משפטי. אירועים כאלה פוגעים באמון הציבור במערכת". לאחר מכן אמר היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי על נתניהו להחזיר את הכספים שקיבל מבן דודו.

לבסוף נמסר מטעם נתניהו כי "המידע שביקשה הוועדה נמצא אצל מבקר המדינה והגורמים המוסמכים על פי חוק - ועדת ההיתרים אינה חלק מהגורמים המוסמכים לעיין בחומר זה. אין הסבר לדרישות הוועדה שנעשות ללא סמכות או למניעיה שמסכלים כל דרך אפשרית בה ראש הממשלה יכול להגן על עצמו".