"זה ייגמר ברצח": מכת הגניבות שהורסת את חיי תושבי עמק האלה

תושבי העמק כבר התרגלו לחיות תחת מציאות מאיימת, הכוללת פריצות ואיומים מצד כנופיות מעבר לקו הירוק. הם התייאשו מלפנות לרשויות וחשים שהם חיים בשטח הפקר. "אלפי אנשים לא ישנים - זה טרור"

זמן צפייה: 13:14

כבר יותר משנה שאין לילה אחד מבלי שתושבי עמק האלה דיווחו למשטרה על אירוע פריצה או גניבה, בעוד שרובם כבר לא טורחים אפילו לעדכן על כך את גורמי הביטחון. מצד אחד, המשטרה טוענת שהצבא אחראי על שמירת הגזרה, ואילו הצבא טוען שכנופיות הגנבים הוא נושא פלילי ולכן אינו נמצא באחריותו. בינתיים, השטח בו מתגוררים התושבים הפך להפקר. "כאילו השלמנו עם מין נורמה כזאת שמדי פעם פורצים למישהו", אמרה דיצה, תושבת העמק שביתה נפרץ שלוש פעמים בשנה האחרונה.

כנופיות הגנבים שמגיעות בלילות לבצע את מעשיהם, מנצלות את הפסטורליות שמקיפה את המקום בשעות היום בשביל לתעד את התושבים לטובת החוליה שתגיע מאוחר יותר. "אישה שרצה בשבילים נתקלה במישהו חשוד, וכאשר שאלה אותו מה מעשיו כאן, הוא ענה לי כי 'אני מכיר אותך ואני יודע איפה את גרה', שזה איום מפורש וגלוי", אמר שמריהו בן פזי, תושב עמק האלה, והוסיף: "מדי לילה הם מסתובבים בחצרות, בבתים ומכירים את האנשים".

כתבות נוספות בחדשות 13 >>

נתניהו הגיב לדיווחים: "אף חיסון ישראלי לא עבר לסוריה"

גנץ: "מצטער שיש בחירות רביעיות – לא מתחרט שנכנסתי לממשלה"

דוח משרד הבריאות: החיסון יעיל ב-95.8% במניעת מקרי תחלואה

תיעוד מאחת ממצלמות האבטחה של גנב בתוך חצר הבית בעמק האלה
תיעוד מאחת ממצלמות האבטחה של גנב בתוך חצר הבית בעמק האלה | צילום: חדשות 13

רונן אברהמי, שביתו נפרץ שלוש פעמים בשנה האחרונה, והיחיד במושב שלו שממשיך בעסקי החקלאות של הוריו, התעקש לומר כי מי שעמד מספיק זמן מעל העמק היה יכול לצפות את מכת הגניבות ממרחקים: "פעם היו כאן מטעים ופרדסים שנעלמו כתוצאה מגניבה של התוצרת החקלאית וציוד חקלאי. ומהרגע שלא נשאר להם מה לגנוב בשדות, אז הם נכנסו לבתים".

"אני לא ישנה כבר הרבה זמן", אמרה מיכל פרזון, שכל תכשיטיה והכסף שחסכה מבת המצווה שלה נגנבו, והוסיפה: "אני בשמירת לילה כי אני מפחדת שהגנבים יבואו עוד פעם. אי אפשר לדעת". חברתה, שירה שטיינר, סיפרה כי "אני מצליחה להירדם, אך אני לא ישנה טוב בזמן האחרון. לפני הלילה אני תמיד חושבת על זה. זה מרגיש כאילו ראיתי סרט". שרה פרזון, אמה של מיכל, הוספיה לדבריהן: "עלינו למעלה והכול היה פתוח. כל הדלתות, ומה שמגוחך הוא שגנבו את דמי הכיס של הילדים".

במהלך סיור לאורך גדר ההפרדה בשעות היום, נראו עמדות שמירה נטושות, וגם דרכים שמובילות ישירות לכפרים מעבר לקו הירוק מהם יוצאות הכנופיות שמבצעות את מעשי השוד בעמק האלה. "הטענה שלנו שמדובר בטרור. זה שאלפי אנשים לא יכולים לישון בלילה זה טרור", אמר בן פזי והוסיף: "זה ברור לכל גורמי הביטחון שזה ייגמר ברצח, אבל הם מצדם סופרים גופות. כמו שלא מתקנים צומת עד שלא תהיה שם תאונה, אנחנו לא נפעל עד שלא יהיה רצח".

תגובת דובר צ"הל: "לוחמי צה״ל פרוסים במרחב בהתאם להערכת המצב בשטח ובהתאם לסד״כ בגזרה ומשתמשים במגוון אמצעים כנגד מי שמזוהה כמשחית, מחבל ופוגע בגדר הבטחון".

תגובת משטרת ישראל: "כתוצאה מהמאבק המשטרתי בפורצים בשנה החולפת חלה ירידה של למעלה מ-15% בהתפרצויות לבתים במועצה. כל תלונה או דיווח מטופלים ונחקרים ביסודיות. מלבד מעצרים וכתבי אישום רבים שהוגשו, מדי יום השוטרים מבצעים באזור גם פעילות יזומה, לסיכול התפרצויות ולכידת פורצים באשר הם".