בכירי הפרקליטות נגד אלדד: "מזועזעים שהטלת רפש במנדלבליט"

פרקליטי המחוזות, מנהלי המחלקות והמשנים לפרקליט המדינה כתבו לאלדד מכתב חריף והביעו אמון ביועמ"ש: "ההודעה שפרסמת נגדו מבישה, מטרת פרסום הבדיקה בעניינו - להדוף הביקורת המוצדקת עליך"

זמן צפייה: 00:41

בכירי הפרקליטות פנו הבוקר (שישי) לממלא מקום פרקליט המדינה דן אלדד, והביעו הסתייגות מההודעה שפרסם אתמול אלדד נגד היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. "אנו מבקשים להבהיר את תמיכתנו הבלתי מסויגת ואת אמוננו המלא ביועמ"ש", פתחו הבכירים את דבריהם, "מעולם לא נדרשה הנהלת הפרקליטות לפנות במכתב מעין זה לעומד בראשה. אין זה מנהגנו ללבן באופן זה את חילוקי הדעות המתגלעים בתוכנו".

"אף כשהסכמת לקבל על עצמך את המינוי לתפקיד מ"מ פרקליט המדינה ללא תמיכת היועמ"ש, לא הבענו דעתנו בקול. ואולם, הפעם החלטנו לחרוג ממנהגנו ולהשמיע את קולנו באופן צלול וברור לנוכח התנהלותך, המנוגדת לכל אתוס עליו התחנכנו וחינכנו דורות של פרקליטים". הבכירים הבהירו כי "יש לנו אמון מלא ביועמ"ש ובדברים שכתב במכתב ששלח אמש לנציב שירות המדינה. לצערנו, תוכן הדברים המתואר בו לגבי אופן תפקודך בניהול הפרקליטות, משקף לא נכון את המציאות אותה אנו חווים מאז שנכנסת לתפקידך".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

הרב ישעיהו הבר שהציל חיי מאות חולים הלך לעולמו מנגיף הקורונה

ראש המוסד: מגפת הקורונה במדינות ערביות – חמורה ממה שהן מודות

מספר המתים מקורונה עלה ל-191; 14,592 חולים – מהם 107 מונשמים

מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד
מ''מ פרקליט המדינה החדש דן אלדד | צילום: חדשות 13

"על אף האמור", הוסיפו הבכירים, "לא היינו מעלים על דעתנו להוציא תחת ידינו מכתב זה, אלמלא ההודעה המבישה והבלתי לגיטימית שפרסמת אמש. אנו מזועזעים מכך שבמקום להתייחס לטענות לגופן, בחרת להטיל רפש ביועמ"ש ובמניעיו להתנגד להארכת המינוי שלך, תוך פרסום יזום של בדיקה שאתה עורך על פי הודעתך. אף אם מתקיימת בדיקה חשאית כזו - הרי שפרסומה לצורך התמודדות עם טענותיו המשפטיות של היועמ"ש, היא מעשה שלא ייעשה, המעקר מהיסוד את חשאיות הבדיקה והאפקטיביות שלה ומנוגד לכל ערך בסיסי בעבודת הפרקליט".

"ככל שאכן מתקיימת בדיקה כזו, נראה שמטרתו היחידה של פרסומה ברבים היא לשמש קרדום לחפור בו לצורך הדיפת הביקורת המוצדקת של היועץ המשפטי עליך. אנו שבים ומביעים את תמיכתנו במנדלבליט ומגנים בכל תוקף את אופן התנהלותך, אשר מקומה לא יכירנו בארגון שחרת על דגלו ערכים של יושר, אמת ושמירה על שלטון החוק", סיכמו.

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

כזכור, אתמול טען מנדלבליט כי קיימת מניעה משפטית להאריך את כהונתו של דן אלדד כממלא מקום פרקליט המדינה. זאת, לדבריו, בין היתר בשל "כשלים ערכיים ומקצועיים" שהתגלו בעבודתו של אלדד.

"כידוע, טרם מינויו של אלדד לתפקיד הבעתי לפני שר המשפטים את עמדתי כי הוא איננו למלא תפקיד זה. למרבה הצער, עמדתי המקורית רק התחזקה", כתב היועמ"ש במכתב ששלח לנציב שירות המדינה. "בתקופה זו התגלו כשלים ערכיים, מקצועיים וניהוליים בעבודתו. בין היתר, אלדד הסתיר ממני נושאים מקצועיים וארגוניים בהם עסק ופגישות שקיים עם שר המשפטים, וזאת על אף שהנחיית אותו למסור לי עדכון מלא על נושאים אלה. למרות הנחיה זו, מסר לי אלדד דיווחים חלקיים ולעיתים אף לא נכונים".

מנדלבליט המשיך: "גם במישור הניהולי אלדד כשל. מאז כניסתו לתפקיד קיים שיתוק בעבודת הצוות שהיא חיונית בהנהלת הפרקליטות. הכישלון הניהולי המתואר כרוך בפגיעה משמעותית ביכולת התפקוד של המערכת וביעילותה. תפקודו של אלדד הוא כמ"מ פרקליט המדינה הוא לקוי מבחינה ערכית, ניהולית ומקצועית, באופן הפוגע בתקינות עבודתה של פרקליטות המדינה. הותרת מינויו רק תלך ותגדיל את הפגיעה, ותשבש את יכולת המערכת לתפקד".

דן אלדד ואביחי מנדלבליט
דן אלדד ואביחי מנדלבליט | צילום: חדשות 13

זמן קצר לאחר מכן הגיב אלדד לדברי היועמ"ש, והצהיר: "לפני החג הגיעה ללשכתי פנייה מעיתונאי, העוסקת בעניינו של מנדלבליט. ביקשתי לבחון את החומר הקיים בנושא זה, וממנו עלתה לכאורה תמונה מדאיגה בכל הנוגע לטיפול בעניינו של מנדלבליט. בימים האחרונים עדכנתי את הגורמים הרלוונטיים בדבר כוונתי להעמיק חקר בנושא בטרם אשיב לפנייה".  לדבריו, "אין לי ספק באשר למניעים לבחירה בניסוח האלים והמסולף כלפיי".

עוד טען אלדד: "אמון הציבור במערכת המשפט חשוב מכבודי האישי. על כן, תגובתי, בשלב זה, מצומצמת. בהמשך אגיב לכל טענה, חסרת שחר ככל שתהיה, גם אם היא נכתבה לצערי על ידי היועץ המשפטי לממשלה".

מ"מ פרקליט המדינה המשיך ותקף: "מהיום הראשון למילוי המקום עשה מנדלבליט כל דבר אפשרי על מנת לחבל בעבודתי, ולהפריע לתפקודי התקין. כעת הוא מלין על תוצאות התנהלותו שלו. העובדה שנודע לי על המכתב מהתקשורת, אומרת הכול. היא מלמדת מי פועל ביושרה, ענייניות ודרך ארץ, ומי לא. אף גורם לא הרתיע אותי מעולם מלבצע את שליחותי בפרקליטות ללא מורא וללא משוא פנים, וכך יהיה גם בהמשך".

אולם בית המשפט העליון
אולם בית המשפט העליון | צילום: האתר הרשמי של הרשות השופטת

הפנייה שעליה מדבר אלדד היא של כתב חדשות 13 עקיבא נוביק, שפנה לפני חודש וחצי למשרד המשפטים בעניין סגירת תיק מנדלבליט בפרשת הרפז. התיק נסגר אז בלי להכריע לגבי עילת הסגירה. בפנייה נשאל משרד המשפטים בכמה תיקים בישראל לא הוכרעה עילת הסגירה, האם שופטי בג"ץ נחשפו לחומרי החקירה כאשר נקבע רטרואקטיבית שאין אשמה במעשי היועמ"ש, וכן מה הייתה עמדת הפרקליט אלדד כשטיפל אז בחקירת פרשת הרפז.

בסביבתו של אלדד אמרו: "מנדלביט מעניש אותו כי הוא אדם ישר, ומנסה לחסום את חקר הפרשה", ואילו בסביבת היועץ השיבו: "מדובר בשקר וכזב. עמדתו של מנדלבליט מלכתחילה הייתה שיש מניעה משפטית במינויו של דן אלדד. עם הזמן הבנו שזה רק הולך ומחמיר והוא מסתיר דברים מהיועץ. אין פה טיפת קשר לשאילתא שהעביר או לא העביר עיתונאי".

בתוך כך, אמש פורסם לראשונה בחדשות 13 כי יומיים לאחר שהחליט לפתוח בחקירה פלילית בפרשת "המימד החמישי" היה אמור להיפגש מ"מ פרקליט המדינה עם השר לביטחון הפנים, גלעד ארדן, מבלי שיידע את היועמ"ש. לאחר שמנדלבליט גילה על כך הוא זעם על אלדד, שביטל את הפגישה.