בית המשפט קבע: הילד איתן בירן יוחזר לאיטליה

בפס"ד נכתב כי הסב שמואל פלג, שחטף לכאורה את הילד בן ה-5 לארץ, הפר את זכויות המשמורת של דודתו של הילד, איה, והוא ישוב לחזקתה. גם הטענה כי מקום מגוריו של הילד הוא בישראל לא התקבלה

איתן בירן

בית המשפט לענייני משפחה בתל אביב קבע היום (שני) כי איתן בירן בן ה-6, שאיבד את משפחתו באסון הרכבל באיטליה בחודש מאי, ישוב לחזקת דודתו שבאיטליה.

בית המשפט לא קיבל את טענת הסב שמואל פלג, שחטף לכאורה את הילד לישראל, כי ישראל הייתה מקום מגוריו של איתן. בית המשפט קבע גם כי טענת פלג שלדודה איה אין זכויות משמורת אינה נכונה. לפי הפסיקה, פלג הפר את זכויות המשמורת בכך שהביא את הילדה לישראל.

"בבואו של הסב עם הקטין ארצה, הרחיק הסב את הקטין ממקום מגוריו הרגיל, הרחקה שלא כדין, ובכך הפר את זכויות המשמורת", נכתב בפסיקה. בית המשפט קבע גם כי פלג ישלם הוצאות בסך 70 אלף שקלים.

איתן בירן
איתן בירן

בתגובה לפסק דין, פרקליטיהם של משפחת בירן מסרו: "הגם שאנו מברכים על פסק דינה של כבוד השופטת אילוטוביץ׳-סגל, אנו סבורים כי בפרשה זו אין מנצחים ואין מנוצחים, אין זוכים ואין מפסידים. יש רק את איתן. כל שאנו מבקשים כעת הוא כי איתן ישוב במהרה לביתו, לחבריו בבית הספר, ולמשפחתו ובעיקר למסגרות הטיפוליות והחינוכיות שהוא כה זקוק להן".

מנגד, ממשפחת פלג נמסר: "קיבלנו היום את פסק הדין של בית המשפט לענייני משפחה, שעסק אך ורק בשאלת הרחקתו של הקטין מאיטליה והגעתו לישראל, ולא בשאלות בעניין טובתו ועתידו של הקטין. לצערנו, אפשרויות ופתרונות שעלו על הפרק, בדבר קשר של הקטין עם שתי המשפחות לא מוצו כראוי ועד תום. המשפחה נחושה להמשיך ולהיאבק בכל הדרכים האפשריות, למען טובתו של איתן, רווחתו וזכותו לגדול בישראל כפי שהוריו ייחלו".

כזכור, לאחר הדיון שהתקיים לפני כחודש בבית המשפט השלום לענייני משפחה בתל אביב, שתי המשפחות הוציאו הודעה משותפת שמדובר בטרגדיה עבור שתי המשפחות ושהן רואות רק את טובות הילד.

ד''ר איה בירן בבית המשפט בישראל בפתח הדיון על איתן
ד''ר איה בירן בבית המשפט בישראל בפתח הדיון על איתן | צילום: רויטרס

כשבוע לפני הדיון בחודש שעבר, בית המשפט באיטליה קבע כי שמואל פלג חטף את פלג לשיראל, זאת על אף שמבחינה חוקית אינו מהווה אפוטרופוס בשבילו. זאת, כשבמקביל באותו יום אישרה משטרת ישראל כי פלג נחקר לאחר שהוגשה נגדו תלונה.

כפי שנחשף לראשונה בחדשות 13, מהחקירה באיטליה עלה כי לדרכון האיטלקי של איתן היה מצורף צו לפיו הוא יכול לעבור גבולות רק תחת פיקוחה של האפוטרופסית החוקית שלו איה, אך למעשה פלג הצליח לצאת איתו דרך שוויץ ולהיכנס לישראל מבלי ששמו לכך לב.