בעלה של עגונה במשך 21 שנים ירצה מאסר: "אמר שלא מגיע לי כבוד"

צביה גורודצקי לא מאמינה שתקבל גט מבעלה, גם אחרי שנפסק באופן תקדימי שירצה עונש של 15 חודשי מאסר. לחילופין, היא מצפה שהרבנות הראשית תאשר את פסק הדין שמתיר אותה מהנישואים

זמן צפייה: 05:55

צביה גורודצקי מסורבת גט כבר 21 שנה מבעלה מאיר גורודצקי. ביום שלישי האחרון הטיל בית משפט השלום עונש תקדימי על גורודצקי וגזר עליו 15 חודשי מאסר בפועל בכלא. עד היום ישב גורודצקי במשך 18 שנים במאסר אזרחי כסנקציה שהטיל עליו בית הדין הרבני ואילו בעקבות החלטת בית המשפט ירצה את עונשו במאסר פלילי. המשמעות היא שגם אם יתן גט – הוא יאלץ לסיים את ריצוי העונש.

על אף שמדובר בפסק דין היסטורי של בית המשפט, צביה אינה מאמינה כי הוא יסייע לה. "ההחלטה הזאת לא מביאה לי שום פתרון, אין חוק שיכול לעזור לי לפתור את הבעיה, שמאפשר לי לצאת מנישואים שהם נגד רצוני", אמרה בריאיון לתוכנית "שש".

צביה וסרבן הגט בבית הדין הרבני
צביה וסרבן הגט בבית הדין הרבני | צילום: מרכז צדק לנשים

לדבריה הם נפגשים כל חצי שנה במסגרת המשפט שמתנהל נגדו ברבנות. "בכל פעם אני עוברת התעללות מצדו, אז אני לא רוצה לפגוש אותו יותר". לדבריה, היא ניסתה לפנות לרגש שלו ולהגיע עמו לידי הבנות בנוגע למצב שבו היא נתונה בגלל התעקשותו: "דיברתי איתו, אמרתי לו שאנחנו לא מסתדרים, אבל יש לנו ילדים ועלינו להתייחס אחד לשנייה בכבוד והוא ענה לי שלא מגיע לי כבוד. הוא כועס כי זו הפעם הראשונה בחיים שלי שאמרתי לו לא".

גם ילדיהם אינם בקשר איתו, מלבד ניסיונות שכנוע שנעשו בעבר ועלו בתוהו. "הוא חושב שהצדק איתו ושהוא לא עשה שום דבר רע. הוא מוכן לוותר על החופש שלו בשביל זה".

לצבייה יש פסק דין, מבית דין פרטי, המאשר שעל פי ההלכה נישואיה אינם חלים וקבע שהיא נחשבת רווקה, אולם הרבנות הראשית אינה מוכנה להכיר בהחלטה הזו ואין בסמכותו של בית המשפט לאשר את פסק הדין. ברצונה שהמדינה תכיר בפסק הדין, המהווה לדבריה פתרון יחיד למצבה. "לקראת יום העצמאות אני מבקשת לקבל גם את עצמאותי האישית".