היועמ"ש: מגבלת המרחק להפגנות אינה בתוקף עד להחלת התקנות

בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון, מנדלבליט מסר את חוות דעתו, לפיה החוק שמגביל את המחאות למרחק של קילומטר ממקום המגורים דרוש את העברתו בממשלה. הדבר עשוי לקרות עוד הלילה

זמן צפייה: 00:48

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט מסר היום (רביעי) את חוות דעתו בנוגע לתיקון החוק להגבלת ההפגנות שאישרה הלילה הכנסת. לדברי היועץ, התקנה שמגבילה את המחאות למרחק של קילומטר ממקום המגורים אינו תקף עד שלא יועבר בממשלה. עם זאת, יש לציין כי החלת התקנות צפוי לעבור הלילה.

כאמור, הלילה אישרה מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית את התיקון ל"חוק הקורונה הגדול", שמאפשר להגביל הפגנות במהלך הסגר המלא. לפי החוק, מחאות יותרו רק במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים ובקפסולות של עד 20 משתתפים. החוק תקף למשך שבוע, אך הממשלה תוכל להאריכו אחת לשבוע עד לתקופה של 21 ימים בסך הכול.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

מסיבה המונית ורחצה בבריכה: 3,570 דוחות ביממה על הפרת הנחיות

נתון מדאיג: בשבועות האחרונים חולים שאושפזו – מתו מהר יותר

"אין בך שום דבר חכם", "ליצן": העימות הראשון בין טראמפ לביידן

פינוי מפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים
פינוי מפגין מול מעון ראש הממשלה בירושלים | צילום: רויטרס

הצעת החוק אושרה לאחר ש-46 חברי כנסת תמכו בה, ו-38 בלבד התנגדו. בין המתנגדים היו גם חברי הכנסת רם שפע ומיקי חיימוביץ' מכחול לבן - שהצביעו בניגוד לעמדת מפלגתם ולעמדת הקואליציה. השרה אורית פרקש הכהן, גם היא ממפלגתו של בני גנץ, יצאה מהמליאה ולא הצביעה.

בתגובה להחלטה, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ על הגבלת ההפגנות, בטענה כי מדובר ב"פגיעה לא מידתית בדמוקרטיה". בעתירה נכתב כי "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות במשטר דמוקרטי, מניעים בריאותיים אינם עומדים בבסיס התיקון לחוק".

אביחי מנדלבליט
אביחי מנדלבליט | צילום: רויטרס

כזכור, הדיון שנערך בעניין ביום שישי נקטע וההצעה לא עלתה להצבעה בכנסת - לאחר שהאופוזיציה הגישה אלפי הסתייגויות. מן הצד השני, גם חברי כנסת מהליכוד הגישו הסתייגויות – בניסיון להחמיר את ההגבלות על הפגנות עוד יותר, אך הסירו אותן כדי שניתן יהיה לקדם את ההליך ולהעביר את ההצעה להצבעה במליאה. הליכוד ניסתה לקדם מהלך של תקנות חירום כדי להגביל את ההפגנות, אך נתקלה בסירוב מצד כחול לבן - שביקשה כי הדבר יעוגן בחקיקה.