ועדת החוקה אישרה את הגבלת המחאות; מפגינים חסמו כבישים בת"א

התקנות צפויות להיכנס לתוקף בחצות • מפגינים טוענים: ניסיון לדריסת אישה במחאה בתל אביב • חרף התנגדות משרד הבריאות, משרד המשפטים יאשר מרחק של כ-30 מטר בין קבוצות של 20 מפגינים

זמן צפייה: 03:47

ועדת החוקה אישרה הערב (חמישי) את הגבלת ההפגנות, והתקנות צפויות להיכנס לתוקף החל מהלילה ועד 7 באוקטובר. מוועדת החוקר נמסר כי משרד המשפטים הבטיח לבחון מתווה שיאפשר הפגנות רכובות בכפוף לחוות דעת של המשרד לביטחון הפנים, משרד הבריאות והמשטרה.

במקביל, 2,000 בני אדם מוחים כעת בתל אביב נגד ראש הממשלה נתניהו. המפגינים הגיעו לכיכר הבימה ומשם החלו לצעוד על שדרות בן ציון. מאות מהמפגינים חסמו כבישים בעיר. במהלך הצעדה נרשמה תקרית כאשר מפגינים טענו שרכב שנקלע מקום ניסה לדרוס מפגינה ונמלט. לא היו נפגעים באירוע. מאות נוספים מפגינים בכמה מוקדים אחרים ברחבי הארץ. מארגני המחאות הצהירו היום כי בכוונתם לארגן אלפי הפגנות קטנות במוצאי שבת הקרובה, במקום המחאה מול מעון ראש הממשלה בירושלים.

בד בבד, מסתמן כי משרד המשפטים יאשר מרחק של כ-30 מטר בין קבוצות של 20 מפגינים, זאת, חרף דרישת משרד הבריאות להחמרות קשות יותר. הדבר יאפשר מחאות גדולות יחסית, בעיקר בצמתים, אבל גם בחלק מהכיכרות.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

גמזו: "40% מהמאומתים חרדים; אם אדלשטיין יבקש שאשאר – אשקול"

גופת תינוק אותרה סמוך לבית עלמין בחיפה – המשטרה פתחה בחקירה

המשנה ליועמ"ש: נתניהו לא בניגוד עניינים בעיסוק בהפגנות

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-22320110' autoplay='0' credit='' desc='חשד לניסיון דריסת מפגינה בת"א' kid='1_x3ttsx76' duration='15'']

בדיון על הגבלת ההתקהלויות, חברי הוועדה דרשו לאפשר לעובדים בעסקים שיש בהם עד 10 עובדים להגיע למקומות העבודה גם אם אלה אינם חיוניים - אולם משרד הבריאות התנגד. במשרד המשפטים טענו כי המשמעות של החרגה זו עלולה להפקיע את "מצב החירום המיוחד".

בין התומכים בתקנות החדשות היו יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר, וכן הח"כים אסנת הילה מארק וגדעון סער. בין המתנגדים ניתן למצוא את עופר כסיף, אלי אבידר וניצן הורוביץ. מי שעוד התנגד לבקשות הח"כים היה פרופסור איתמר גרוטו, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, שעל ההפגנות ברכבים אמר כי הן "יפרו את היציאה מהבית".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2010012152' autoplay='0' credit='' desc='הפגנות נגד נתניהו' kid='1_5kjdgy44' duration='55'']

כבר אתמול מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את התיקון ל"חוק הקורונה הגדול", שמאפשר להגביל הפגנות במהלך הסגר המלא. לפי החוק, מחאות יותרו רק במרחק של עד קילומטר ממקום המגורים ובקפסולות של עד 20 משתתפים. החוק תקף למשך שבוע, אך הממשלה תוכל להאריכו אחת לשבוע עד לתקופה של 21 ימים בסך הכול.

הצעת החוק אושרה לאחר ש-46 חברי כנסת תמכו בה, ו-38 בלבד התנגדו. בין המתנגדים היו גם חברי הכנסת רם שפע ומיקי חיימוביץ' מכחול לבן - שהצביעו בניגוד לעמדת מפלגתם ולעמדת הקואליציה. השרה אורית פרקש הכהן, גם היא ממפלגתו של בני גנץ, יצאה מהמליאה ולא הצביעה.

Whatsapp Image 2020 10 01 At 1
הפגנה נגד נתניהו

בתגובה להחלטה, התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ על הגבלת ההפגנות, בטענה כי מדובר ב"פגיעה לא מידתית בדמוקרטיה". בעתירה נכתב כי "החוק מרוקן מתוכן את אחת מזכויות היסוד המובהקות במשטר דמוקרטי, מניעים בריאותיים אינם עומדים בבסיס התיקון לחוק".