היועמ"שית לנתניהו: להקים בהקדם ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר

בהרב-מיארה כתבה לראש הממשלה בצל ההליך המשפטי בהאג נגדו ונגד שר הביטחון, כי קיימת דחיפות להקמת הוועדה, שכן היא "האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי"

זמן צפייה: 00:26

8 חודשים לאחר שהחלה המלחמה: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, שיגרה הערב (חמישי) מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו שבו אמרה כי יש להקים בהקדם ועדת חקירה ממלכתית ל-7 באוקטובר: "עמדתנו המקצועית היא כי ועדת חקירה ממלכתית היא המנגנון החוקי המתאים לבחינת סוגיות בהיקף ובמידת החשיבות הלאומית של אירועי מלחמת חרבות ברזל. ועדת חקירה היא האמצעי המיטבי להתמודדות עם הסיכונים הנוכחיים במישור המשפטי הבינלאומי, שאם יתגשמו עלולים להוביל לפגישה משמעתית באינטרסים של המדינה וכמובן בראש הממשלה ובשר הביטחון באופן אישי, וייתכן שאף בגורמים נוספים". דבר המכתב פורסם לראשונה על-ידי טל שלו ב"וואלה".

בהרב-מיארה אמרה עוד כי "הניתוק המלא מהרשות המבצעת או כל מנגנון קיים אחר , אינו הולם את הצרכים ואת הסיכונים הייחודיים שעמם המדינה מתמודדת כעת. בכלל זאת, מצב שבו הרשות המבצעת היא שממנה את המנגנון שאמור לבדוק את פעולותיה ואת התנהלותה יחטיא את המטרה".

"יש להקים את הוועדה בהקדם", הוסיפה בהרב-מיארה, כדי ש"ניתן יהיה לכלול בכתב המינוי של ועדת החקירה הממלכתית שתוקם הוראה שתינתן עדיפות לפרסום מוקדם של מסקנות הנוגעות להיבטים הנבחנים כעת על-ידי ערכאות בינלאומיות. כמו כן, ניתן לבקש מוועדת החקירה הממלכתית לאפשר לכלול בדיונים שיתקיימו בה בהקשר זה מומחי משפט בינלאומי זרים, שיסייעו לה. אנו בייעוץ המשפטי לממשלה ערוכים להעמיד כל סיוע בעניין".

ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז
ההרס והחורבן אחרי הטבח בקיבוץ ניר עוז | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

פנייתה של היועמ"שית מגיעה לאחר שאמש פורסם בחדשות 13 כי נציגי משפחות חטופים ונרצחים שיגרו מכתב מיצוי הליכים לרה"מ נתניהו ולשר המשפטים יריב לוין בדרישה להקמת ועדת חקירה ממלכתית למחדל 7 באוקטובר. המכתב נשלח בשם עינב צנגאוקר שבנה מתן חטוף בעזה, השר לשעבר יזהר שי שבנו סמ"ר ירון אורי שי נפל בקרב על כרם שלום ב-7 באוקטובר, ראומה וגדי קדם ששכלו שישה מבני משפחתם במתקפת חמאס, אורי אפשטיין, ואורלי ואמיר שושני.

"המכתב מתאר את הצורך המיידי להקים ועדת חקירה ממלכתית שתחקור את האירועים, התהליכים וההחלטות שהובילו את מדינת ישראל לאסון הגדול ביותר בתולדותיה", כתבו המשפחות, "הכותבים דורשים לחקור את הדרג המדיני והצבאי ואת השירות הציבורי, כל מי שהיו להם נגיעה לתהליכים שהובילו למחדל ולאסון הנורא".

חטופים עינב צנגאוקר בהפגנות בת"א מתן עסקה
עינב צנגאוקר בהפגנות בת"א | צילום: רויטרס

השר לשעבר יזהר שי כתב: "כמי שנפגעו ישירות מהמחדל הנורא, אנחנו דורשים מרה"מ ומממשלת ישראל להקים ועדת חקירה ממלכתית ולחתור לחקר האמת. מגיע לנו,  לכל נפגעי המלחמה והמחדל, ולכל אזרחי ישראל, שתתבצע חקירה מקיפה, יעילה ויסודית, שהאמת כולה תצא לאור ושיוסקו המסקנות הלאומיות והאישיות, על מנת למנוע את האסון הבא ולהביא מזור, ולו חלקי, לנפגעים".

"אנחנו מקווים שהממשלה תחליט באופן מיידי על הקמת ועדת חקירה ותמנע מאתנו את הצורך לעתור לבית המשפט העליון בנושא זה. אנחנו מצפים מראש הממשלה נתניהו לנהוג באחריות ובהוגנות, להימנע מתרגילים ומתכסיסי השהייה, ללכת בדרך הישר ולחתור להקמת ועדת חקירה ממלכתית באופן מיידי", הוסיף שי.