בית הדין הצבאי דחה את בקשתו של דן שרוני להשתחרר למעצר בית

בקשתו של הקצין המואשם כי צילם בסתר עשרות מחיילותיו להשתחרר למעצר בית נדחתה, לאחר שהתסקיר שנעשה בעניינו הציף גורמי סיכון. "הפיק ריגוש מיני מהמציצנות ומהשימוש לרעה באמון שנתנו בו הנפגעות והשימוש בסמכות מכורח תפקידו"

הקצין שצילם חיילות בסתר, סא"ל דן שרוני
הקצין שצילם חיילות בסתר, סא"ל דן שרוני | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

בקשתו לשחרור למעצר בית של סא"ל דן שרוני, המואשם שצילם בסתר עשרות מחיילותיו, נדחתה היום (חמישי), לאחר שהתסקיר שנעשה בעניינו הציף גורמי סיכון: "הפיק ריגוש מיני מהמציצנות ומהשימוש לרעה באמון שנתנו בו הנפגעות והשימוש בסמכות מכורח תפקידו. יש עיוותי חשיבה באשר לחומרת הפגיעה מהמעשה המציצני והעדר הכרה בקיומה של סטיה מינית".

בהודעת בית הדין הצבאי נמסר כי מדובר במסוכנות צבאית בעלת היבט צבאי המצביע על פגיעה ממשית בצבא אם ישוחרר הנאשם ממעצרו, זאת בשל החשש שאי המעצר יביא לסחף. על מנת לענות על חשש זה יש לענות עליו במעצר. השופט בדיון אל"מ שחר דרינברג אמר:  יש סיכון רב בשרוני מאחר שאינו מכיר בסטיה מינית שלו. יש קושי להשתמש באישה ובבני המשפחה כמפקחים מאחר שביצע את העבירות ליד אשתו וזה לא הרתיע אותו".

אל''מ שחר גרינברג, נשיא בית דין הצבאי במחוזות מטכ''ל ופיקוד העורף והשופט במשפט דן שרוני
אל''מ שחר גרינברג, נשיא בית דין הצבאי במחוזות מטכ''ל ופיקוד העורף והשופט במשפט דן שרוני | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

לדבריו, "יש בעיה גם במינוי הוריו כמפקחים כיון שאלה פסולים לשמש עדים כנגדו ולא יוכלו להעיד כנגדו אם יפר את תנאי המעצר. השופט דחה את טענת ההגנה שלא ניתן להתחיל בשיקום של הנאשם בכלא, הרי שבעתירת ההגנה יש היפוך יוצרות. ההגנה מבקשת שראשית הנאשם יחל בשיקום ורק אחר כך ישלם את הדין. אלא שהדין הוא הפוך: יש לשלוח לשיקום וטיפול אחרי העונש".

עו"ד אפרת נחמני-בר, ליאור שטלצר ושרון זגגי-פנחס, המייצגים 10 מהנפגעות, מסרו כי הם מברכים על החלטת בית הדין להשאיר את שרוני במעצר סגור. "בית הדין פרט את מעשיו החמורים והסדרתיים והגיע למסקנה היחידה האפשרית: מדובר באדם מסוכן מאין כמוהו ולא ניתן לשחררו לביתו. הפרשה הזו, שנראה היה לפני חודש וחצי שהיא סוטה מן המסלול הראוי לעשיית צדק - חזרה למסלול הראוי. כעת נותר לקוות שבית הדין הצבאי יפעל לקדם את המשפט במהירות ולא יאפשר לשרוני לנקוט בתחבולות כדי לעכב את המשפט. אנו סומכות וסומכים על בית הדין שכך יהיה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2209081918' autoplay='0' credit='' desc='עו״ד שרון זגגי פנחס: "סוף סוף הנפגעות יכולות יכולות לנשום לרווחה"' poster='' kid='1_121g5cgp' duration='']

עו"ד שרון זגגי פנחס המייצגת 10 מהמתלוננות אמרה היום: "אחרי שבועות של טלטלה ומתח, הנפגעות יכולות יכולות לנשום לרווחה. סוף סוף ראינו היום ואתמול את הצדק כשהוא מושג. הפצ"רית החליטה על ביטול הסכם הטיעון, והיום בית הדין הצבאי החליט לדחות את הבקשה של שרוני ולהשאיר אותו במעצר כשהוא קובע באופן חד משמעי שהמסוכנות של שרוני היא כל כל חמורה עד שלא ניתן לשחרר אותו. אנחנו נמשיך להיאבק לצד הנפגעות עד שהצדק יושג במלואו בפרשה הזו".

עו"ד ענבר קידר ברוך, המייצגת שתיים מנפגעותיו של שרוני בירכה על החלטת בית הדין הצבאי: "ההחלטה שמשאירה את שרוני מאחורי מעצר סגור היא מחויבת למציאות הקשה. זהו מקומו של עבריין מין סדרתי שפגע בעשרות חיילות שנתנו בו את אמונן. בית הדין לקח בחשבון את המסוכנות הרבה הנשקפת משרוני, דחפיו המיניים המוגברים, עיוותי החשיבה שלו לצד חומרת מעשיו, היקף הנפגעות העצום ועמדת הנפגעות, שכל כך חוששות מהשחרור שלו. אנו מברכות על ההחלטה וקוראות לפרקליטות לקדם את שמיעת התיק ולסכל את כוונת ההגנה לעכב את שמיעתו לתקופה ארוכה ובכך להעצים את הפגיעה בנפגעות".

מדובר צה"ל נמסר לאחר פרסום החלטת בית הדין: "בית הדין הצבאי המיוחד קבע, כי סא"ל שרוני יישאר עצור עד תום ההליכים המשפטיים בעניינו. בהחלטה, התקבלה עמדת התביעה הצבאית ונקבע כי המסוכנות הנשקפת משרוני היא גבוהה, ולא ניתן להלום אותה בחלופת מעצר. בית הדין פירט כי היקף המעשים הנטענים, התמשכותם לאורך שנים, חומרתם והפגיעה בנפגעי ונפגעות העבירה, מקימים עילות מעצר מובהקות, באופן שאינו מאפשר לשחררו לחלופת המעצר של מעצר בית בפיקוח, כפי שהומלצה על ידי שירות המבחן. לאור כל האמור, דחה בית הדין את עתירת הסניגורית לשחררו לחלופת מעצר".

הקצין שצילם חיילות בסתר, סא''ל דן שרוני
הקצין שצילם חיילות בסתר, סא''ל דן שרוני | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

כזכור, אתמול הפרקליטה הצבאית הראשית, אלופה יפעת תומר-ירושלמי, הודיעה על החלטתה לחזור מהסדר הטיעון שנחתם עם סא"ל דן שרוני. "ההחלטה התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של רכיבי הסדר הטיעון שנחתם, שמיעה חוזרת של נפגעי ונפגעות העבירה, וקבלת עמדתם העדכנית ביחס להסדר, ולאחר שנמסר לבאת כוחו של שרוני עדכון בדבר הכוונה לחזור מן ההסדר, ונשמעה עמדתה בעניין", נמסר מטעמה.

עוד נמסר כי "לאחר בחינת הדברים בכללותם, ולנוכח חומרת העבירות שמיוחסות לשרוני והפגיעה הקשה שגרם לנפגעי ונפגעות העבירה, מצאה הפצ"רית כאמור שהאינטרס הציבורי מחייב חזרה מן ההסדר. הודעה בדבר ההחלטה הסופית נמסרה לבאת כוחו של סא"ל שרוני. נפגעות ונפגעי העבירה עודכנו גם הם בהחלטה".

הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר- ירושלמי
הפרקליטה הצבאית הראשית, יפעת תומר ירושלמי | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בהודעתה כתבה הפצ"רית כי הסדר הטיעון שנחתם בין הצדדים כלל מספר רכיבים: הודאת הנאשם בכתב אישום מתוקן, שכלל שינויים מצומצמים מאוד בהשוואה לכתב האישום המקורי, והפחתת הסעיפים מ-79 ל-69, ותיקוני ניסוח מועטים תוך הותרת כלל האירועים שיוחסו לנאשם מלכתחילה. אלופה תומר-ירושלמי התייחסה למאסר בפועל שאליו תעתור התביעה, הורדה לדרגת טוראי, תשלום פיצויים בסך כולל של כרבע מיליון שקלים לכלל הנפגעים בשלושה תשלומים - הראשון ישולם עד 1 באוגוסט 2023, השני עד 1 באפריל 2024 והשלישי עד 1 באוגוסט 2024.

"אשר למתווה ההליך – הוסכם כי מועד הטיעונים לעונש יידחה, ויתקיים עד לחודש אפריל 2024 ,אז יגיע הנאשם לגיל פרישה מצה"ל", נכתב עוד. שירותו הצבאי של הנאשם יופסק, ועם הגיעו לגיל פרישה, תותר התחייבותו לשירות קבע. בתקופת הביניים, יידרש הנאשם להתחיל בתוכנית טיפולית".

הקצין שצילם חיילות בסתר, סא''ל דן שרוני
סא''ל דן שרוני בדיון בבית המשפט הצבאי (ארכיון) | צילום: גדעון מרקוביץ', פלאש 90

לדעת הפרקליטה הצבאית הראשית, "ההסדר לא כלל הסכמה לעניין תשלום קצבת פרישה לנאשם, והחלטה בעניין זה אמורה הייתה להתקבל רק לאחר שחרורו של הנאשם משירות. לנאשם הובהרה האפשרות שזכותו לגמלה תישלל על-ידי הגורמים המוסמכים, בשל חומרת מעשיו; וכי בני משפחתו הגרעינית (אשתו וילדיו) יוכלו לבקש גמלת חסד, שתשולם להם בלבד באופן ישיר כפי שנעשה בעבר. אפשרות זו תלויה בגיבוש הזכאות האישית לקצבת פרישה".

הפצ"רית הדגישה כי טרם חתימת ההסדר, קיימו נציגי התביעה הצבאית שיח טלפוני עם נפגעי העבירות או באי כוחם ועדכנו אותם בדבר הכוונה להיקשר בהסדר האמור. מתוך 40 הנפגעות והנפגעים, נאמר, 28 לא התנגדו להסדר, ואילו 12 נפגעות מסרו כי הן לא מסכימות לו. "ההתנגדות של אותן נפגעות והטעמים שבבסיסה נשקלו במסגרת ההחלטה", מציינת אלופה תומר-ירושלמי, "אך, באותה עת ותוך מתן משקל להסכמה שהביעו רובם המוחלט של הנפגעים להסדר, הוחלט לקדמו".

סא''ל דן שרוני
סא''ל דן שרוני | צילום: פלאש 90

יצוין כי בחודשים האחרונים, התקיימו מגעים בין הפרקליטות הצבאית לשרוני, שהואשם ב-79 עבירות מין על צילום 49 נשים בעירום, רובן חיילות ששירתו תחתיו. לפי ההסדר, התביעה תדרוש עונש מאסר של כמה שנים ששרוני ירצה והוא יפצה בכמה אלפי שקלים כל מתלוננות. אלא שבנוסף, מסתמן כי שרוני יישאר בחופשה כדי שיגיע לגיל פנסיה צבאית ויזכה בה - על כך זועמות המתלוננות בעיקר.

במסגרת הסדר הטיעון שהיה על סף חתימה, שרוני אמורה היה להודות בכ-70 עבירות חמורות של מעשים מגונים, פגיעה בפרטיות, חדירה לחומר מחשב ועבירות נוספות. בכפוף לאישורו של בית הדין המיוחד, שרוני יורד לדרגת טוראי וישלם פיצוי כספי לנפגעות העבירה בסך כולל של כרבע מיליון שקלים. התביעה דורשת עונש מאסר בפועל בן כמה שנים, שיבטא את חומרת מעשיו. הטיעונים לעונש יתקיימו רק בעוד שנתיים, וכך משפחתו תוכל לממש את כספי הפנסיה הצבאית שלו.