מתלוננת התפרצה לעבר הקצין המצלם: "מה תגיד לבנות שלך?"

בשעה זו, בית הדין הצבאי דן בבקשתו של סא"ל דן שרוני - הקצין שהואשם שצילם בסתר עשרות חיילות כשהן במצבים אינטימיים, בבקשתו לשחרור למעצר בית כמו גם בבקשתו לדחות את המשפט בשנתיים. סנגוריו טוענים: "העבירות לא מקימות מסוכנות וניתן להלום את צרכי ההליך בחלופה של מעצר בית מלא ויציאה לצורך טיפול"

זמן צפייה: 01:47

בית הדין הצבאי דן היום (ראשון) בבקשתו של סא"ל דן שרוני, הקצין שהואשם שצילם בסתר עשרות חיילות כשהן במצבים אינטימיים, לשחרור למעצר בית, כמו גם בבקשתו לדחות את המשפט בשנתיים. טרם התחיל הדיון, אחת מקורבנותיו תקפה אותו ואמרה: "מה תגיד לבנות שלך, למה אתה רוצה להשתחרר הביתה בכלל?"

עו"ד עדי אייזנר שמייצגת את שרוני התייחס לבקשתו של הקצין וטען כי "העבירות שמיוחסות לכתב האישום לא מהוות עילה למסוכנות". בתגובה, נפגעות העבירה התפרצו לדבריו בצעקות באמצע הדיון: "גם בבית שלו הוא מהווה סכנה".

בהמשך הדיון, אייזנר טענה כי מדובר "רק ב-2-3 אירועים לשנה ועוד כעשרה אירועים של חדירה לטלפונים ניידים על פני עשר שנים". לדבריה, העבירות לא מקימות מסוכנות וניתן להלום את צרכי ההליך בחלופה של מעצר בית מלא ויציאה לצורך טיפול: "נקודת המוצא היא שאנשים שעושים מעשים כאלה לא נעצרים במעצר ממשי". כשנשאלה על ידי בית הדין, טענה כי היו מספר נפגעות בכל אירוע. "מדובר ב-16 אירועים בסך הכל", הוסיפה.

דן שרוני בדיון בבית הדין הצבאי
דן שרוני בדיון בבית הדין הצבאי

עו"ד אייזנר טענה כי הוא משוחרר מצה"ל ועל כן אין עילה צבאית להחזיקו עוד במעצר. בדיון התברר כי המשא ומתן שהוביל להסדר בין הפרקליטות הצבאית ודן שרוני ארך חודשיים, ממאי ועד יולי וכי בכל התקופה הזאת לא נאמר דבר לנפגעות. לטענתה של עורכת הדין, שחרורו ממעצר היה חלק מהסדר הטיעון, בעוד שהתביעה הכחישה והוסיפה כי תבהיר את הנקודה בהמשך הדיון.

לפני הדיון אמרו הנפגעות כי המאבק שלהן יסתיים רק לאחר שיגזר על שרוני עונש מאסר ממושך לריצוי מיידי. "הוא עושה הכל כדי לחמוק מאחריות ומעונש, זה בלתי נתפס. התרגילים שלו לא יעבדו עלינו יותר, הוא צריך להיות בכלא, הוא אדם מסוכן", הנפגעות שבו וקראו לציבור לתמוך במאבק שלהם "לא קצין, עבריין מין": "הוא חושש מהמאבק שלנו, מבין שאם נצליח בו, יהיו לנו כלים להגיע עד בית המשפט העליון".

הקצין דן שרוני, החשוד שצילם את חיילותיו בסתר
סא''ל דן שרוני, הנאשם שצילם את חיילותיו בסתר

על רקע תחילתו של הדיון הסוער, בחודשים האחרונים, התקיימו מגעים בין הפרקליטות הצבאית לשרוני, שהואשם ב-79 עבירות מין על צילום 49 נשים בעירום, רובן חיילות ששירתו תחתיו. לפי ההסדר המסתמן, התביעה תדרוש עונש מאסר של כמה שנים ששרוני ירצה והוא יפצה בכמה אלפי שקלים כל מתלוננות. אלא שבנוסף, מסתמן כי שרוני יישאר בחופשה כדי שיגיע לגיל פנסיה צבאית ויזכה בה - על כך זועמות המתלוננות בעיקר.

במסגרת הסדר הטיעון, צפוי שרוני להודות בכ-70 עבירות חמורות של מעשים מגונים, פגיעה בפרטיות, חדירה לחומר מחשב ועבירות נוספות. בכפוף לאישורו של בית הדין המיוחד, שרוני יורד לדרגת טוראי וישלם פיצוי כספי לנפגעות העבירה בסך כולל של כרבע מיליון שקלים. התביעה דורשת עונש מאסר בפועל בן כמה שנים, שיבטא את חומרת מעשיו. הטיעונים לעונש יתקיימו רק בעוד שנתיים, וכך משפחתו תוכל לממש את כספי הפנסיה הצבאית שלו.

סא''ל דן שרוני
סא''ל דן שרוני | צילום: פלאש 90

המתלוננות נגד שרוני פתחו במיזם מימון המונים, על מנת לעתור לבג"ץ נגד ההסכם ומעידות כי הן לא חוששות להגיע למשפט מלא: "לא עשינו שום דבר, אנחנו לא צריכות לפחד לעמוד מולו". המתלוננות חוששות כי ממקרה דומה לזה של ניצב ניסו שחם, מפקד מחוז ירושלים לשעבר שהואשם במרמה והפרת אמונים, מעשים מגונים והטרדה מינית של שמונה שוטרות שייתכן וישוחרר מחר מהכלא - אם הפרקליטות לא תערער לעליון. לטענת המתלוננות, ייתכן כי לאחר שנתיים של דיונים, העונש שיקבל סא"ל שרוני לא ישקף את חומרת מעשיו.

במקביל, בשבועות האחרונים נפגשה הפרקליטה הצבאית הראשית, האלוף יפעת תומר ירושלמי, עם המתלוננות בפרשת שרוני, כדי לשמוע מהן ולהסביר להן על הסדר הטיעון ועל התהליך המשפטי כנגדו. המתלוננות הגישו בקשה להעביר את שרוני מכלא צבאי לבית סוהר אזרחי, שם הוא יוכל להשתלב בתוכנית שיקומית. שרוני הגיש עתירה לבית המשפט כנגד מעבר זה, וכאמור כעת הוא מבקש להשתחרר למעצר בית.

סא''ל דן שרוני הנאשם בצילום חיילות בסתר בבית הדין הצבאי
סא''ל דן שרוני הנאשם בצילום חיילות בסתר בבית הדין הצבאי | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברשותו של שרוני נמצאו מאות תמונות וסרטונים אינטימיים של 40 חיילות וחיילים, ותשעה אזרחיות ואזרחים, אותם שמר באמצעי אחסון ניידים. מתוך נפגעי העבירה ישנם מספר חיילים ואזרחים, שתועדו במצבים אינטימיים יחד עם בנות זוג.

שרוני, שכיהן כמפקד בית הספר לנהיגה של בה"ד 6, הודח מהצבא לאחר הפתיחה בחקירה פלילית נגדו. בתיעוד בלעדי שפורסם בחדשות 13, נראה "חדר המצלמות", בו על פי החשד שרוני עשה שימוש לצורך צילום ללא ידיעתן של חיילות שהציע להן לשהות שם בזמן תקופת הבידוד.